Browse

중국 고금 고악보 타보(打譜)에 관한 연구
A Study on the Adaptation Dapu(打譜) of Chinese Guqin(古琴) Old Notation

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
현경채
Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.36, pp. 149-166
Keywords
Chinese guqin(古琴)guqin(古琴) old notationAdaptation dapu(打譜)guqin(古琴) musicguqin scholar(古琴流派)ianzi notation(減字譜)archeology중국 고금고금 고악보타보고금음악고금류파(古琴流派)감자보(減字譜)고고학
Abstract
본 연구는 중국 고악보 속의 고금(古琴 guqin) 음악이 현대에서 어떻게 재해석 되고 연주 되는지를 고찰하는 것을 연구 목적으로 한다. 본 논문에서는 ‘타보(打譜 dapu)의 개념’과 ‘타보의 방법과 과정’, ‘타보 결과물과 학술대회’를 집중 연구하였다. 고악보 속의 글자를 해석하고, 지법(指法 fingering)을 분석하고, 금곡의 원류와 변천 등을 연구하는 ‘타보’ 작업은 고금음악 전문연주가의 경험과 해석으로 가능한 작업이다. 때문에 ‘타보’ 작업은 재현과 창작 사이에서 또 다른 작곡개념으로 보고 있다. ‘타보’ 작업의 결과물은 연구, 교육, 연주, 창작에 활용할 수 있도록 제공된다. 이는 ‘타보’가 단순히 고음악의 역보나 재현 연주의 차원을 넘어 고대음악을 연구하는 데에 중요한 근거를 제시한다는 점에서 음악계에 남기는 업적은 상당히 크다고 할 수 있다. 본고는 수천 년 동안 상류사회의 전유물로서 주류문화의 핵심이었던 고금 음악이 근대와 현대를 지나오면서 어떻게 고악보가 해석되고 연주되는지를 밝힌 논문이다. This study aims to analyze ways in which guqin music from ancient tablature is interpreted and performed in contemporary society. This paper especially focuses on studying the ‘concept of dapu,’ ‘methodology and process of dapu,’ and ‘outcomes and symposiums on dapu.’ ‘Dapu’ means to interpret characters from ancient tablature, to analyze fingering techniques, and to study the origin and the history of qin music. It is only possible through the experience and analysis of professional qin music performers. Therefore, ‘dapu’ is seen as a distinct concept that lies somewhere between reenactment and composition. The end result of ‘dapu’ is used in research, education, performance and composition, which means that ‘dapu’ is more than simply reproducing ancient music; it provides justification for research on ancient music and therefore makes a significant contribution to the music field in general. This paper is mainly concerned with clarifying how ancient guqin music-which was the preserve of upper class people and the core of mainstream music for thousands of years-is interpreted and performed throughout premodern and modern era.
ISSN
1975-0218
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/95682
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 36 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse