Publications

Detailed Information

교사의 전문성 개발활동이 교과 및 교수 전문성향상에 미친 효과 : The Impact of Teacher's Professional Development Activities on The Improvement of Subject Knowledge and Pedagogy

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박주호; 송인발

Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 63-83
Keywords
Teacher professional developmentTeacher trainingTeacher collaborationSubject knowledge and pedagogy교사 전문성 개발교사연수교사 간의 협력활동교과 및 교수 전문성
Abstract
본 연구는 교사의 전문성 개발 활동이 수업 관련 교과 및 교수 전문성 향상에 미친 효과를 분석하였다. 특히, 본 연구는 교사의 전문성 개발 활동을 기존의 외부기관 주관 전통적인 교사연수과 학교 내 교사 간의 협력활동으로 구분하고 그 영향력을 확인·비교하였다. 연구대상은 OECD Teaching and Learning International Survey(TALIS) 2013에 참여한 우리나라 177개 중학교 교사 2,933명이었다. 이 자료 중, 본 연구에서 실제로 분석한 대상은 결측치를 제외한 1,633명의 교사이다. 연구결과, 전통적인 교사연수와 학교 내 교사 간의 협력활동의 참여 정도 모두가 교과 및 교수 전문성 향상에 유의미한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 또한, 보다 구체적으로 학교 내 교사협력활동의 영향력이 전통적인 교사연수보다 크다는 사실을 확인하였다. 이러한 연구결과는 단위학교 내 교사 간의 협력활동이 상대적으로 수업 관련 교과 및 교수 전문성 향상에 더 효과적이라는 것을 입증해 주고 있으며, 향후 교사의 전문성 개발 활동으로서 교사 간의 협력활동 촉진을 위해 단위학교 차원의 노력과 관련 정책의 개입이 강화될 필요가 있음을 시사하고 있다.

The purpose of this study is to examine the impact of teacher's participation in professional development activities on the improvement of subject knowledge and pedagogy in the classroom. In particular, the present study categorized the types of teachers professional development into traditional teacher training activities and collaboration among teachers within schools. Then, the impact of each type on the improvement of subject knowledge and pedagogy in the classroom was investigated. The sample of this study was 2,933 teachers of 177 Korean middle schools who participated in the OECD TALIS 2013. In this study, the 1,633 teachers' responses except for the missing data were analyzed by using multiple regression analysis. The results of the study revealed that teacher's participation in both traditional teacher training activities and collaboration among teachers within schools were significantly associated with the improvement of subject knowledge and pedagogy in the classroom. Specifically, the degree of collaborative activities among teachers within schools was more significantly influential than traditional teacher training activities on the improvement of subject knowledge and pedagogy in the classroom. The result of this study has an implication that it is necessary to make a policy intervention in order to promote teacher collaboration within schools which can lead to the improvement of subject knowledge and pedagogy in the classroom.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95716
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share