Publications

Detailed Information

대학 수업에서 학습 몰입과 만족에 영향을 미치는 학습자 내·외적 요인 간의 구조적 관계 탐색 : Examining Structural Relationships among College Students Internal and External Factors for Learning Engagement and Satisfaction

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김은지

Issue Date
2015-09-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.3, pp. 107-129
Keywords
Learning engagementmotivationslearning climatelearning valuesatisfaction학습몰입만족내재동기학습효능감학습가치학습분위기
Abstract
대학생들의 수업에 대한 몰입도와 만족도는 대학교육의 질 평가와 학업능력 향상을 가늠해볼 수 있다는 측면에서 주목받아 왔다. 본 연구에서는 선행연구의 고찰을 통해 대학생들의 학습몰입과 만족에 영향을 미치는 학습자의 내적요인으로 내재적 동기와 학습효능감, 학습상황과 관련된 학습자의 외적요인으로 학습가치와 학습분위기 변인을 선정하고 그 구조적 관계와 영향력을 검증하였다. 이를 위해 국내 A 대학에 재학 중인 329명의 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집된 자료를 분석하였으며, 구조방정식 모형을 통해 대학 수업에서 학습자의 내·외적 요인과 수업만족도와의 관계를 학습몰입 변인이 매개하는지 검증하였다. 연구 결과, 대학 수업에서 학습자의 내·외적 요인이 학습몰입을 매개로 수업만족에 영향을 미치는 연구모형은 적합한 것으로 나타났다. 구체적으로 학습에 몰입하도록 영향을 미치는 학습자의 내적 요인인 내재적 동기와 학습효능감은 모두 학습몰입과 만족에 유의미한 정적인 상관관계를 나타내었다. 또한, 대학수업에서 학습가치와 학습분위기는 학습몰입에 직접적인 선행요인으로 나타났으며, 학습분위기는 학습몰입을 매개로 하여 수업만족을 강화하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 대학수업 구성과 설계 및 수업 운영에 대한 시사점과 후속 연구의 필요성이 논의되었다.
Given the criticality of learning engagement and satisfaction as outcome variables of college education, there has been few studies which explored the integrative effect of learners internal factors and external factors. In this regard, the purpose of this study was to examine the effects of undergraduates internal(i.e., intrinsic motivations, academic self-efficacy) and external factors(i.e., learning climate, learning value) on learning engagement and satisfaction in college courses. Data for this study were collected and analyzed from 329 college students in Korea. The structural equation modeling analysis was employed to test the hypothesized relationships of the variables. As a result, learners internal factors such as intrinsic motivations and academic self-efficacy and external factors, learning climate, learning value, positively influenced learning engagement, and they also positively influenced learning satisfaction in college classrooms. The results revealed that supportive and autonomous learning climate accounted for the large proportion of variances in learning satisfaction. Implications for enhancing the level of learning engagement and satisfaction along with future research directions were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95745
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share