Browse

조총련 조직 연구
Formation and Changes of Chongryun

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
정진성
Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 국제대학원
Citation
국제지역연구, Vol.14 No.4, pp. 33-62
Keywords
ChongryunNorth KoreaKoreans in JapanEthnic SchoolNational Identity조총련민단북한재일한국인남북관계민족학교
Abstract
이 논문은 조총련(재일본조선인총연합회)의 조직변화에 관한 연구이다. 먼저 일본에 정주(定住)하는 한국인의 구성에 관해 논의하면서 조총련계 재일한국인의 위치를 설정했다. 일제시기에 도일(渡日)한 재일한국인 중 조선적(朝鮮籍), 한국적, 일본적 한국인과 한일 국교정상화 이후에 일본에 가서 살기 시작한 한국인 집단, 조선적 재일조선인 중에서도 성격이 다른 몇 개의 집단 등, 여러 재일한국인(이 글에서는 북한계까지 포괄하여 재일한국인으로 통칭한다) 집단 중에서도, 특히 총련계 재일조선인이 형성‧유지된 것이 강한 민족정체성에 기초하고 있다는 점을 지적하고, 그것을 유지하는 기제로서 민족학교와 북한 본국과의 교류에 주목했다. 이와 같이 총련계 재일교포 집단이 해방 후 변화되어 온 과정을 일본사회의 변화, 한국과 북한 및 세 나라들 간의 관계 변화, 그리고 북한과 총련 및 남한과 민단․총련의 관계라는 다각적 사회변화를 통해 규명해보고자 했다. 특히 1990년대 이후 총련계 민족학교의 변화를 강조했다. 일본 문부성에서 요구하는 교육내용에 따라 커리큘럼을 바꾸고, 교실에서 김일성․김정일 사진을 떼어내는 등 자기변신을 시도하고 있으며, 한편 민단계 학생들이 대거 총련계 민족학교에 입학하고 있다. 이것은 냉전체제와 남북한 대립구도를 반영하며 민단과 대립했던 조총련의 위상이 이러한 주변 상황의 변화에 따라 달라지고 있는 것이다. 이것은 또한 북한과의 긴밀한 연결을 통해서만 자기 위치를 규정했던 조총련이 개방적 자세를 취하기 시작한 것으로 보이며, 이 모든 상황은 남북한의 연결에 중요한 영향을 미칠 수 있는 독립변수로 기능할 수 있다는 기대를 해볼 수 있다.
Chongryun (Organization of Koreans in Japan sympathizing with North Korea) was formed after the Liberation, in Japan, by Koreans living in Japan who were loyal to North Korea. This paper discusses the formation of Chongryun, and the mechanism through which the national identity of the Chongryun members is maintained. Most of the Chongryun members are second, third and fourth generations of Koreans who went to Japan during the colonial period.Why and how do they still keep North Korean nationality to this day? Because there is no normalization treaty between Japan and North Korea, their North Korean nationality is not formal, but regarded as just a sign. The most important factors are ethnic education through Chongryun schools and direct connection to North Korea including visits to North Korea. Most of Chongryun children attend ethnic schools run by Chongryun from elementary to high schools where they learn the Korean language and Korean culture. Since the JapaneseMinistry of Education did not give approval to the graduates of Korean ethnic schools to apply to Japanese universities until very recently, enrollment in the ethnic schools is the result of national identity as well as the factor strengthening it. From the establishment of Chongryun and Chongryun schools the North Korean government had strongly supported the schools, and there had been frequent exchange of people and materials between Chongryun and North Korea. Since the beginning of the 1990s Chongryun schools began to change. They have reformed the curricula, adjusting to the Japanese school system including the removal of the pictures of Kim Il Sung and Kim Jong Il from the classrooms, and a large number of Mindan (Organization of Koreans in Japan sympathizing with South Korea) children are entering Chongryun schools.More contacts of Chongryun people with South Korean society constitutes another important change. The North Korean economic crisis, worsening of the relations between North Korea and Japan, political and economic development of South Korea, internal changes of Koreans in Japan, and others are bringing about changes within Chongryun. I conclude the paper expressing the expectation of more important role of Chongryun for North Korea in opening itself towards outside world.
ISSN
1226-7317
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96149
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)국제지역연구 국제지역연구 vol.14 no.1/4 (2005)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse