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온라인 공간에서 중국 기업들의 비즈니스 모델 차별성 연구: 본원적 사업전략에서 전략적 교환관계 극복을 중심으로
A Study on Differentiation of Business Models of Chinese Firms in Online Space: Focusing on Trade-off Relation of Generic Business Strategy

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Authors
최병헌
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 국제대학원
Citation
국제지역연구, Vol.20 No.4, pp. 65-108
Keywords
BaiduTaoBaoTencent QQChina's Online IndustryGeneric Business StrategyOnline Business Model바이두타오바오텅쉰 QQ중국 온라인 산업본원적 사업전략온라인 사업모델
Abstract
중국에서 인터넷 사용자가 빠르게 늘어나고 있다. 중국의 인터넷 사용자는 2010년 4억 5,700만 명에 달했다. 중국은 이미 세계 인터넷 사용자의 23.2%를 점유, 단일 국가로는 가장 많은 인터넷 사용자를 보유한 나라가 되었다. 중국의 온라인 산업도 매우 빠르게 발전하고 있는데, 본 연구는 중국 기업들이 온라인 검색과 쇼핑, 인스턴트 메신저, 포털(portal), SNS 등에서 다국적기업들을 제치고 중국 온라인 산업의 대표 기업으로 성장한 점에 주목하였다. 특히 검색 부문의 바이두, 전자상거래의 타오바오, 메신저와 종합 포털의 텅쉰 QQ 세 기업이 중국 시장을 장악할 수 있었던 이유를 분석하였다. 이를 위해 본 연구는 세 기업의 성장과정과 경영추이를 분석하였고, 각 기업 사업 모델을 도식화하여 주요 특징과 차별화 요인을 도출하였다. 아울러 중국 현지 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시, 각 기업 서비스에 대한 만족도와 문헌조사를 바탕으로 차별화 요인을 평가하였다. 문헌조사와 설문조사 결과를 종합하면 바이두와 타오바오, 텅쉰은 온라인 공간에서 규모의 경제와 운영의 효율성을 통한 서비스 원가절감 및 현지화된 서비스 제공의 차별화를 동시에 추구하여 좋은 성과를 거두었다고 할 수 있다. 즉 저원가와 품질 차별화의 본원적 사업전략에 내재된 전략적 교환관계를 효과적으로 극복한 것이다.

The number of internet users of China reached 457 million in 2010. China has already become the number one country in terms of the number of internet users in the world. It makes up 23.2% of world internet users. The Chinese online industry is also rapidly growing. Chinese online firms are making great strides. In this context, this study focused on the fact that local Chinese firms won the competition against multinational firms. How were they able to control China’s online space? Which factors contributed to the formation of successful and unique business models? What were characteristics were unique in their business models? These are questions this study tries to answer. This study concentrated on three Chinese online businesses: Baidu, TaoBao, and Tencent QQ. Currently, these three firms occupy the top positions in the areas of web search, C2C and B2C online transaction, and online messenger and portal site. First, this study addresses the management performance trends and the growth engines. Second, their business models are simplified into diagrams for easier analysis. Third, the three business model are compared and contrasted. Finally, it conducts a field survey to analyze the Chinese users’ satisfaction level and brand recognition of each firm. According to the survey results, Baidu, TaoBao, and Tencent QQ have all accomplished not only service differentiation but have also succeeded in reducing operational cost. They successfully overcame the trade-off between cost leadership and product differentiation inherently embedded in a generic business strategy.
ISSN
1226-7317
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96276
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Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)국제지역연구 국제지역연구 vol.20 no.1/4 (2011)
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