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한중일 TV산업의 주도권과 경쟁우위 : Leadership and Competitive Advantage of TV Industry in Korea, China and Japan

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dc.contributor.author김용열-
dc.date.accessioned2016-05-10T04:28:19Z-
dc.date.available2016-05-10T04:28:19Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citation국제지역연구, Vol.24 No.2, pp. 31-61-
dc.identifier.issn1226-7317-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/96345-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 두 가지이다. 첫째 한중일의 동아시아 지역이 서구를 대체하여 TV산업의 메카로 부상하게 된 경위를 살펴보고 둘째 TV산업에 있어서 어떠한 요인들이 한국, 중국, 일본의 경쟁우위에 영향을 미쳤는지 분석하는 것이다. TV산업은 산업 주도권의 동태적 변화를 보여주는 좋은사례라고 할 수 있다. TV산업의 주도 국가와 기업은 수십 년간에 걸쳐 여러 차례 바뀌어 왔다. 지금까지 미국에서 일본으로, 일본에서 한국으로 연속적 추격주기의 현상이 발생하였고 다시 한국에서 중국으로 추가적인 이전이 일어나게 될지도 모른다. 다만 그 이후에도 계속하여 추격주기가 반복될 것인지는 의문시된다. 한중일 3국이 TV산업에서 경쟁우위를 갖거나 잃게 된 데는 여러 가지 요인이 작용하였다. 특히 다이아몬드 모형의 전략․구조․경쟁, 요소조건(기술능력), 관련 및 지원산업 요인으로 각각 일본, 한국, 중국의 경쟁우위 변화를 설명할 수 있었다. 중국의 경우 관련 및 지원산업이 외국 다이아몬드에 의해 충족되었다.

The purpose of this study is to explore the situation in which East Asian region including Korea, China and Japan has become the center of TV industry by replacing western countries, and to analyze the factors affecting the change of competitive advantage in Korea, China and Japan. TV industry can be viewed as a good case showing the dynamic change of industrial leadership. Leading country and company of TV industry has changed several times over the past decades. Since now, successive catch-up cycle has happened from US to Japan and from Japan to Korea. Moreover additional catch-up from Korea to China may happen in the future. However, it is in doubt whether the repeated cycle will happen in succession. Various factors have affected the situation in which Korea, China and Japan acquired or lost their competitive advantage in TV industry. In particular, strategy, structure and rivalry, factor condition (technological capability) and related and supporting industry were used to explain the change of competitive advantage in Japan, Korea and China respectively. In case of China, element of related and supporting industry was satisfied by the foreign countrys diamond.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국제대학원-
dc.subjectTV industry-
dc.subjectleadership change-
dc.subjectcompetitive advantage-
dc.subjectsuccessive catch-up-
dc.subjectdiamond model-
dc.subjectTV산업-
dc.subject주도권 변화-
dc.subject경쟁우위-
dc.subject연속적 추격-
dc.subject다이아몬드 모형-
dc.title한중일 TV산업의 주도권과 경쟁우위-
dc.title.alternativeLeadership and Competitive Advantage of TV Industry in Korea, China and Japan-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Yongyul-
dc.citation.journaltitle국제지역연구-
dc.citation.endpage61-
dc.citation.number2-
dc.citation.pages31-61-
dc.citation.startpage31-
dc.citation.volume24-
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