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국제초등학교 교실에서 나타나는 콩글리시의 언어적 특성과 의미에 대한 언어인류학적 연구
Linguistic Properties and Social-Contextual Meanings of Konglish in a Korean International School

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Authors
조강제
Issue Date
2016
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.22 No.2, pp. 123-157
Keywords
international schoolKonglishlinguistic resourceregisterspeech play국제학교콩글리시언어자원상황변이어말놀이
Abstract
본 논문은 국제학교에 재학 중인 초등학생들의 언어사용 양상에서 나타나는 콩글리시의 사회적․맥락적 의미를 고찰한다. 영어 사용의 규범이 엄격하게 지켜지는 국제학교에서 학생 대다수를 이루는 한국인 학생들에게 콩글리시는 영어와 한국어와 달리 전략적으로 활용 가능한 제3의 언어자원이자 말하기 양식으로 자리한다. 연구자는 의사소통의 민족지학의 이론틀에서 국제학교에서 나타나는 콩글리시의 특수한 위치를 화용론적‧상위언어적 차원으로 나누어 분석하는 것을 목표로 한다. 먼저 의사소통 과정에서 나타나는 콩글리시의 언어적 특질들을 밝힌다. 이는 표준 영어와 구분되는 영어의 변이형으로서 콩글리시의 특징들을 탐구하는 작업이다. 이어서 한국인 학생들 간의 의사소통에서 나타나는 콩글리시의 전략적 활용에 주목한다. 특히 비공식성과 친밀감의 상황변의어로서의 기능, 비밀스럽고 유희적인 말놀이로서의 특성을 분석하는 것을 목표로 한다. 마지막으로 국제학교 성원들의 담론적 차원에서 나타나는 콩글리시의 의미를 밝힌다. 이때 학생들은 콩글리시에 대해 부정적인 사회적 인식을 수용하는 모습을 보이며 상호작용적 실천의 차원에서 보인 콩글리시의 가치와 불일치한 양가적인 태도를 보인다.
This study explores Korean students’ linguistic practices and diverse meanings of Konglish -a local variety of English in Korea- in a Korean international school. While the majority of the student population in the school is composed of Korean locals, English is the official language as the language of instruction. Under the class environment where English use is restrictively imposed, Konglish is a linguistic resource/speech style that Korean students can employ situationally and strategically to secure informal and furtively intimate social space of their own. In this context, I apply the ethnography of communication as a primary theoretical basis to disclose the meanings and values of Konglish in the school. This study first describes linguistic features of Konglish distinguished from the properties of standard varieties of English observed in actual speech scenes. Secondly, I analyze how students appreciate Konglish in their strategic practices by suggesting two primary functions; 1) the register of informality and intimacy, and 2) means and sources of speech play. Lastly, I examine the ambivalence in students’ language attitude about Konglish at the level of interactional practice and the level of discourse, as students indicate negative frames on Konglish under the hegemony of Standard English ideology.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96890
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.22 no.1/2 (2016)
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