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중국 사회변동 연구에 있어서 신자유주의적 이론틀의 재고찰: 산둥성 포도주 산업의 사례를 중심으로
Reflection on Neoliberal Perspective in Interpreting Social Changes in China: A Case Study of Wine Industry in Shandong Province

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Authors
김기호
Issue Date
2016
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.22 No.2, pp. 159-194
Keywords
neoliberalismagribusinessreverse rent through inverse contractwinehouse responsibility systemChinavillage신자유주의기업형 농업승조반포포도주농가생산도급책임제중국촌락
Abstract
본 논문은 중국 농촌의 기업형 농업에 대한 사례 연구를 통해 중국의 사회 변동을 해석하는 데에 있어서 신자유주의적 관점의 한계점을 검토하고, 사회주의 및 탈사회주의라는 과거와 현재의 연속선상에서 새로운 자본주의적 요소들이 농촌의 소유관계 및 생산양식과 결합하는 양태를 분석하고 있다. 연구자가 조사한 산둥성 옌타이(烟台) 지역의 포도주 회사들은 포도 생산을 위해 ‘승조반포(承租反包)’라는 중국 특유의 생산 모델을 채택하였다. 이 계약 방식에는 사회주의 시기 집단농장의 비효율성에 대한 부정적 기억으로 인한 반작용과, 1980년대 초반 실시되었던 ‘농가생산도급책임제[家庭联产承包责任制]’에 대한 긍정적인 경험에 근거한 합리성이 반영되어 있다. 또한 촌락의 집체적 토지 소유권에 기반하여 촌락 집체는 기업과의 토지 임대 및 생산 계약의 주체가 되었고 이로 인해 자치적 의사 결정과 평등성의 원칙이 부분적으로 유지되었다. 중국 농촌에서 기업형 농업의 자본주의적 확장은 일방적으로 이루어지는 것이 아니라 사회주의 시대에 대한 경험 및 기억과의 상호 작용 속에서 새로운 합리성을 도출하는 과정이며, 동시에 사회주의적 유산을 선택적으로 재조합하는 시대적 연속선상에 위치해 있다.
This article critically examines the limitations of neoliberal perspectives in interpreting social changes in China through a case study of the wine industry in Shandong Province. My ethnographic data demonstrate that new capitalist elements are introduced to Chinese villages in the continuum between the socialist past and post-socialist present. Since the 1990s, the wine industry in China has been promoted by the government as a way to expedite agricultural industrialization. Wine companies in Shandong, where I conducted 18-month ethnographic research, adopt a contract model, called ‘reverse rent through inverse contract.’ According to this contract model, a wine company leases farmland from the village collective, and in return, makes production contracts with villagers for wine grapes. This unique institution is an outcome that reflects the abhorrent memory of collectivist production in the 1970s on the one hand, and the positive experience of the HRS(House Responsibility System) in the 1980s on the other hand. While the socialist legacy of collective land ownership still remains, the village collective maintains an autonomous decision-making in distributing a wine company’s production contracts among villagers based on the principle of egalitarianism. In this sense, contract farming in China is

limited in accelerating social stratification between the rich and poor farmers, and alienating villagers from farmland. Therefore, the introduction of agribusiness in rural China cannot be interpreted merely as the expansion of neoliberal order, but should be understood as the process of forming a transitional rationality in the interplay of memories and experiences of the socialist past.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96891
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.22 no.1/2 (2016)
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