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대학생의 점심식사 방식과 점심식사에 부여하는 의미: 문화기술적 연구
What Luncheon Means to University Students?: An Ethnographic Study

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Authors
이용숙; 이수현
Issue Date
2016
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.22 No.2, pp. 329-390
Keywords
university studentsways to eat lunchmeaning of luncheonparticipant observationin-depth interviewdescriptive survey대학생점심식사방식점심식사의 의미참여관찰심층면담서술형 설문조사
Abstract
이 연구는 30여 개 대학에서의 참여관찰과 심층면담 및 설문조사 결과를 토대로 대학생들의 학교에서의 점심식사방식과 점심식사에 부여하는 의미에 대해서 살펴보았다. 연구결과 중 일부는 다음과 같다. 대학생들은 학교에서 보통 점심식사를 거르는 경우가 31.5%나 되는데, 가장 큰 이유는 수업 및 다른 이유로 점심 먹을 시간이 없다는 것과 학교에는 먹고 싶은 메뉴가 없다는 것이다. 많은 학생들은 시간과 돈의 절약이 필요해서 ‘때우는’ 점심을 먹고 있었으며, 남학생보다는 여학생이, 그리고 학년이 올라갈수록 ‘때우는’ 점심을 먹는 비율은 증가하는 것으로 나타났다. 학교에서의 점심식사에 대해 학생들은 삶의 행복/즐거움/오아시스(29.7%), 힘/에너지/삶의 원동력(28.1%), 쉬는 시간/여유(22.7%),소통시간(15.2%) 등의 긍정적인 의미부여를 하는 경우가 가장 많았으나, ‘배를 채우는 것/살기 위해 먹는 것’(12.5%)과 같이 특별한 의미부여를 하지 않거나, ‘스트레스/번거로움’(7.0%) 같이 부정적인 의미를 부여하는 경우도 상당히 많았다. 결론에서는 대학생의 점심식사 문제가 사회적 문제임을 지적하고, 어떤 개선이 필요한지 논의하였다.
This research explores the question “what luncheon means to university students?” In this research, undergraduate students in Seoul and Gyeonggi regions were observed through various methods. Participant observation and in-depth interviews with additional surveys were conducted in 30 universities. According to the results, it turned out that only 68.5% of the students normally had proper lunch on campus. The major reasons for not having lunch on campus was that there was not enough time for lunch due to classes and/or other works, and that the menus provided at school did not satisfy the students. Venues most used for lunch were on-campus cafeteria, restaurants near the campus, and convenience stores. Only 70% of male students and 53% of female students answered that their ‘favorite place to eat’ and ‘the place they eat the most’ correspond. This, according to the analysis, was because students choose places to eat based on the distance, price, and whether they can finish their meals quickly rather than their preferences. Most students ascribed positive meanings to such lunch time such as happiness/joy/oasis (29.7%), strength/energy/motivation (22.7%), and recess/break (22.7%). At the same time, however, non-positive or negative perspectives toward lunch on campus were also quite pervasive including ‘survival/satisfying hunger' (12.5%), 'stress/burden' (7.0%) or 'money' (6.3%).
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96896
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.22 no.1/2 (2016)
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