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문법성 판단 테스트를 통해 본 중국인 학습자의 부사격 조사 ‘에’의 습득 양상
Examining Acquisition Aspects of Adverb Case Marker 'ey' in Chinese Learners by Grammaticality Judgment Test

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Authors
궈진; 김영주
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.37, pp. 1-28
Keywords
adverb case marker ‘ey’Chinese learnersusages of adverb case marker ‘ey’grammaticality judgment testacquisition aspectimprovement부사격 조사 ‘에’중국인 학습자부사격 조사 ‘에’의 용법문법성 판단 테스트습득 양상향상
Abstract
본 연구는 중국인 중 고급 학습자를 대상으로 부사격 조사 '에'의 습득 양상을 조사하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문법성 판단 테스트를 개발하여 3∼6급의 학습자 각 30명씩 총 120명과 비교 대상으로 한국어 모어 화자 20명에게 실험을 실시하였다. 본 연구 결과, (1) 전체 중국인 학습자 집단은 매우 낮은 정답률을 보여 한국어 모어 화자와 유의미한 차이를 보였다. 이는 중국인 학습자가 부사격 조사 ‘에’의 습득에서 어려움을 겪고 있음을 나타낸다. (2) 중국인 학습자들은 ‘에의 활용’에서 가장 높은 정답률을 그리고 , ‘자격, 신분’에서 가장 낮은 정답률을 보였다. (3) 숙달도별 집단 간 조사에서 3급과 4, 5, 6급간에서 유의미한 차이가 발견되었으나 4급, 5급, 6급들 간에는 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 이는 숙달도가 향상되어도 부사격 조사 ‘에’의 습득에 지속적인 교육적 관심이 필요함을 보여주는 결과이다.
In this study, we carried out grammaticality judgment test of “ey,” an adverb case marker in Korean, with 120 Chinese Korean learners in the intermediate or advanced levels (level 3 to 6, 30 learners in each level) of TOPIK test, with the comparison group consisting of 20 Korean native speakers, in order to figure out acquisition aspects. In the results of the study, (1) intermediate or advanced Chinese Korean learners were able to arrive at low percentage of correct answers compared to Korean native speakers and the difference was significant in the acquisition aspects of ”ey.” (2) Acquisition aspects of “ey” were shown in the order as below. “application,” “purpose,” “recognition,” “emotion,” “arrival place,” “time,” “condition,” “situation," “price,” “setting the price,” “object,” “reason,” “cause,” “criteria for comparison,” “means,” “method,” “addition,” “place,” “location,” “qualification,” and “position.” (3) For learners among 4-6 levels in TOPIK, as their proficiency improved, no significant improvement was seen in the acquisition of “ey”; however, the only significant discrepancy was found between level 3 learners and level 4-6 learners. These results proved that instructional intervention is still necessary.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96899
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 37/38 (2016)
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