Browse

국어 문법 교재 개발의 이론과 실제: 2009 개정 국어 교과서에 구현된 문법 성취 기준을 중심으로
Theory and Practice in Development of Korean Grammar Textbooks: Focus on Current Grammar Achievement Standards of the 2009 Revised Curriculum

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
민현식; 이지선; 이지은; 조진수
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.37, pp. 311-351
Keywords
grammar educationgrammar textbooksintegrationcontinuityauthenticity문법 교육문법 교과서통합성지속적 연계성실제성
Abstract
본 연구는 국어 교과서에 문법 성취 기준이 구현된 양상을 분석함으로써 문법 교재의 문제점을 진단하고 개선 방향을 제안하는 것을 목적으로 한다. 2009 개정 7~9학년 ‘국어’ 교과서 분석 결과, 문법 단원의 독립 구성, 타 영역에서의 문법 학습 연계 부족, 교육 내용의 위계 고려 미흡, 교육 내용의 수준 및 범위의 불일치, 문법 용어의 혼란, 본문 내용의 기술 방식 선택의 자의성 및 학습 활동 유형의 단순화 등의 문제가 확인되었다. 이로 인해 문법 교재가 통합성, 지속적 연계성, 실제성을 적절히 구현하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구에서는 문법 교재 개발의 방향으로 통합성, 지속적 연계성, 실제성을 제안하였다. 통합성은 문법 교육 내용을 타 영역과 통합하여 학습자가 총체적 언어 학습을 할 수 있도록 구성해야 함을 의미한다. 지속적 연계성은 문법 성취 기준이 특정 단원에서 다루어진 이후에도 다른 영역과 지속적으로 연계되어 다루어져야 함을 의미하고, 실제성은 문법 지식을 통해 실제 언어생활을 분석하고 반성할 수 있는 능력을 키울 수 있도록 해야 함을 의미한다.
The purpose of this study is to identify the problems inherent in Korean grammar textbooks of grades 7-9 and propose directions for improvement. By analyzing Korean grammar textbooks of grades 7-8 according to the 2009 revised curriculum, we identified problems such as an independent grammar section, lack of connection with other areas, insufficient consideration of hierarchy, discrepancy in level and extent of educational content, confusion in grammar terminology, arbitrariness in methods of description, and a tendency to oversimplify learning activities. Due to these problems, there has been a lack of integration, continuity, and authenticity in grammar education. Based on this analysis, we suggest that grammar achievement needs to be embodied in Korean grammar textbooks with integration, continuity, and authenticity.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96906
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 37/38 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse