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길례 의식에서의 협률랑 운용 방식 연구
A study on the mode of operation of Hyomyullang(協律郞) in auspicious rite(吉禮)

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Authors
최선아
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.39, pp. 187-204
Keywords
Hyomyullang(協律郞)hui(麾)auspicious rite(吉禮)five rites(五禮)National memorial rites협률랑길례오례국가제사
Abstract
협률랑(協律郞)은 궁중의례에서 휘(麾)를 잡고 음악의 시작과 끝을 알리는 역할을 맡았던 관리이다. 본 연구에서는 먼저 기록을 검토하여 고려시대 길례(吉禮) 의식에서의 협률랑의 인원수와 위치, 용악(用樂) 지시 횟수, 휘를 들거나 눕힐 때 예(禮)를 표하는 동작 등 협률랑의 운용 방식을 살펴보았다. 그 결과 국가의례에서 행례자 및 제례의 대상에 따라 의례내용에 차등을 둔 것과 같은 원리로 협률랑의 운용에 있어서도 차등을 두었다는 사실을 확인할 수 있었다. 다음으로 와 를 검토한 결과, 조선시대 길례 의식에서의 협률랑의 운용 방식에 변화가 생겼음을 확인하였다. 더불어 조선시대의 협률랑의 예(禮)가 더욱 곡진(曲盡)해 졌음 또한 알게 되었다.



Hyomyullang is a government official in charge of signaling the beginning and the end of royal ritual music using a hui(麾). This paper has examined the mode of operation of Hyomyullang in Koryo Dynasty period such as the number of Hyomyullangs and their position, the number of instructions for playing music, and the action of expressing courtesies in auspicious rite(吉禮) based on the review of the records of the . The findings are as follow. Hyomyullang was operated in commensurate with rank and seniority just as national rituals were performed in a differential manner according to the target of memorial rites and performer of the ritual. And the examination of the and indicates that there was a change in the mode of operation of Hyomyullang in auspicious rite of the Joseon Dynasty period. I also find the courtesies of Hyomyullang during the Joseon Dynasty period more sincere and detailed.
ISSN
1975-0218
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/98644
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 39/40 (2016)
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