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규장각 소장 <경상도명승도> 고찰
A Study on Eight Famous Views of Gyengsang-Province found in Kyujanggak Collection

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Authors
김종태
Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 규장각한국학연구원
Citation
규장각, Vol.45, pp. 159-193
Keywords
Eight Famous Views of Gyengsang-ProvinceO Heong-mukTrue view paintingliterati-paintinginscription poem on painting慶尙道名勝圖吳宖默觀察使實景圖文人畵題畫詩
Abstract
이 논문은 규장각에 소장된 의 내용을 소개하고 그 특성과 의미를 파악하며 병풍 제작을 둘러싼 몇 가지 중요한 사항을 탐색해 보는 것을 목적으로 한다. 이 병풍에는 慶尙 左道와 右道에서 각각 4곳을 선정하여 총 8곳의 명승을 그리고 각 폭의 상면에 제화시를 적어 놓았다. 각 폭에는 차례로 통영의 挽河亭, 안동의 映湖樓, 합천의 海印寺, 진주의 矗石樓, 거창의 搜勝臺, 동래의 沒雲臺, 밀양의 嶺南樓, 포항의 內延山이 실경 산수화풍으로 그려져 있고, 제화시를 쓴 작가는 차례로 徐有鳳, 李善祚, 徐相鵬, 尹必觀, 尹必觀, 尹傚觀, 金斗甲, 崔暎湜인데, 윤필관은 두 폭에 제화시를 썼다. 첫 폭 에는 장편 7언 고시를 적어 다른 폭에 비해 비중이 높고, 통제영이 설치된 지 300년이 지났다는 내용이 있어 병풍의 연대 추정에 도움을 준다. 제화시를 쓴 작가 중에 徐相鵬은 문헌에서 확인되지만 기타 인물은 차후의 고찰이 필요하다. 이 병풍과 관련하여 吳宖黙은 영호루, 수승대, 내연산을 제외하고 에 포함된 명승을 직접 유람하고 시를 남겼으며 특히 만하정에 대해서는 연작시 1편과 7언 율시 1편을 남기고 있어 주목된다. 아울러 1893~1894년 동안 固城府使를 역임한 점, 우리나라 읍지를 정리한 를 편찬한 점, 그리고 경상도 일대를 유달리 많이, 자주 답사한 점 등으로 미루어 이 병풍의 제작과 증여에 어떤 형태로든 관여되었을 가능성이 높다. 통제영은 1895년에 폐지되는데 병풍의 시에는 그런 분위기가 전혀 보이지 않으므로, 이 병풍은 임란 300년이 지난 1892년에서 1895년 사이에 제작되었을 것으로 추정한다. 그리고 제화시에 관찰사와 관련되는 내용이 많은 것으로 미루어 오횡묵이 의 서문을 받고 교유가 깊었던 수鐘永에게 선물하였을 가능성이 가장 높고, 후임 관찰사 李容直에게 선물하거나 오횡묵 자신이 遞差될 때 선물로 받았을 가능성도 있다. 이 병풍은 그림 솜씨를 두루 살펴볼 때 지방 화원이 그린 것으로 추정되며 지방 문화의 자부심과 중요한 정보를 전달하려는 실용적 기능이 내재되어 있다. 金允謙의 을 잇는 영남 명승도로 전통 문인화의 화풍이 배어있는 작품이다. 삼베를 재질로 한 드문 병풍이다.
This study aims to introduce to Eight Famous Views of Gyengsang-Province, a fold screen painting of eight panels which depict the eight famous spots in the Gyeongsang province, and to circumstantiate evidences surrounded the production of the painting. Eight panels consist of four in the left side of Gyengsang province and other four in the right side there; the Manha Pavilion of Tongyeong, the Yeongho Pavilion of Andong, the Haein Temple of Hapcheon, the Chockseok Pavilion of Jinju, the Suseng Pavilion of Geochang, the Molun Pavilion of Donglae, the Yongnam Pavilion of Milyang, and the Naeyeon Mountain of Pohang. There are inscriptions describing scenic features and historical meanings on each panel. Among these eight views the first panel for the Manha Pavilion is the most important one because only this view has a particularly long poem and significant information for dating the production of this fold screen. According to the poems and some evidences, O Heong-muk seems to do main roles in making this fold screen. O wrote poems after visiting to all the spots except for the Yeongho Pavilion, the Suseng Pavilion which is emphasized in the painting. More evidences about O’s role are found; he worked as a governor of Koseong from 1893 to 1894 and he published Yeojaechoalyo. This fold screen painting seems to be made in the three years from 1892, the year after three hundred years, to 1895. A building called as Tongjeyeong which is described vividly in the inscription on the painting was disappeared in 1895. Besides, many lines of the inscriptions on the painting referred to the governor at that time. Eight Famous Views of Gyeongsang-Province looks to be painted by a competent professional who was working in the Gyengsang province. The painter tried to employ the style of literati-painting which was popular in the professional painting at that time. This screen is also a valuable record showing local prides and positive information of the place, comparing to the well-known painting, Famous Views of Yongnam painted by Kim Yungyeom.
ISSN
1975-6283
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/98698
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Appears in Collections:
Kyujanggak Institute for Korean Studies (규장각한국학연구원)규장각규장각 (奎章閣) vol.44/45 (2014)
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