Publications
Detailed Information
인성교육의 체화적 접근과 실천 방안 : An Embodiment Approach for Character Education and Its Practical Implementation
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2016-09
- Publisher
- 서울대학교 교육종합연구원
- Citation
- SNU Journal of Education Research, Vol.25 No.1, pp. 197-221
- Keywords
- charater education ; life skills or know-how ; embodiment ; confucian tradition ; moral psychology ; cognitive psychology ; 인성교육 ; 삶의 기술 혹은 노하우 ; 체화 ; 유학 전통 ; 도덕심리학 ; 인지심리학
- Description
- 2016-09
- Abstract
- 인성교육의 목표는 학생들에게 실천‧체험 기회를 단순히 제공하는 수준을 넘어서 인간다운 삶을 실현하는 데 필요한 삶의 기술(skills) 또는 노하우(know-how)를 체화하는 데 두어져야 한다. 이와 일관되게 인성교육을 통해 길러내고자 하는 인간상은 인간다운 삶의 기술 혹은 노하우가 체화됨으로써 즉각적, 자발적으로 행위할 준비가 된 사람으로 설정될 필요가 있다. 이러한 입장을 뒷받침하기 위해 본 연구에서는 심신을 병행하는 수신과 수양을 통해 삶의 기술로서의 덕을 체화‧체득할 것을 강조한 유학적 전통 뿐만 아니라, 도덕심리학, 인지과학 및 신경과학 분야 등에서 이루어진 경험적, 실증적 연구 성과를 포괄적으로 활용하여 논의를 전개할 것이다. 끝으로 인성교육에서 추구하는 인간상 구현을 위한 체화적 접근 모형을 제시한 후, 이러한 모형의 실천
적 적용에 필요한 교사와 학교장의 실천 역량에 대해 논의할 것이다.
The objective of character education should be to embody life skills or ethical know-how necessary to realize a living worthy of human dignity beyond the level of providing the opportunities for practical experiences. In a coherent and consistent manner described in the objective, the ideal image of the educated person in character education needs to be defined as a person who has a readiness-for-action proper to every specific lived situation by the embodiment of life skills or ethical know-how. For the purposes of my argument, I will use the findings of previous studies conducted in the areas of moral psychology, cognitive science and psychology as well as the confucian tradition. Lastly, I will present a character education model based on the embodiment approach, and discuss the education competencies of teachers and school principals for the effective implementation of this model.
- ISSN
- 1225-5335
- Language
- Korean
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.