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윤리적 리더십과 직무 만족/불만족의 관계: 심리적 주인의식의 매개효과
The Relationship between Ethical Leadership and Job Satisfaction/Dissatisfaction: The Mediating Effect of Psychological Ownership

DC Field Value Language
dc.contributor.author박흥식-
dc.contributor.author이동기-
dc.date.accessioned2017-01-24T08:16:13Z-
dc.date.available2017-01-24T08:16:13Z-
dc.date.issued2016-12-
dc.identifier.citation행정논총, Vol. 54 No. 4, pp. 141-168-
dc.identifier.issn1229-6694-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/100248-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 윤리적 리더십과 직무만족/불만족 간의 관계를 분석하고, 심리적 주인의식의 둘 간의 관계에 대한 매개 효과를 규명하는 것이었다. 연구문제는 첫째, 윤리적 리더십과 심리적 주인의식은 직무만족과 불만족에 각각 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 심리적 주인의식은 윤리적 리더십과 직무만족/불만족 간의 유의한 매개변수인가? 효과, 방향과 크기는 어느 정도인가? 이들은 만족과 불만족에 있어 각각 어떻게 다른가? 주요 변수들에 대한 선행연구 검토 후, 가설을 설정하였다. 데이터는 서울시와 전라북도 중하위직 공무원들을 대상으로 한 설문지 방법으로 수집하였다. 응답 누락이 있는 질문지를 제외하고 총594매를 분석에 사용하였다. 연구 결과, 윤리적 리더십과 심리적 주인의식은 직무만족에 긍정적, 불만족에는 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 윤리적 리더십이 높을수록 직원들은 심리적 주인의식을 높게 인지하였다. 또 심리적 주인의식은 윤리적 리더십의 직무만족에 대한 영향을 유의하게 증가시키고, 동시에 불만족에 대한 영향은 감소시켜, 윤리적 리더십과 직무만족/불만족 간의 영향 관계를 긍정 및 부정적으로 유의하게 매개하였다. 이러한 결과의 함축적 의미와 미래 연구를 위한 방향을 제시하였다. 이 연구는 윤리적 리더십과 심리적 주인의식의 직무만족에 대한 기존의 연구를 불만족으로 확대하였으며, 그간 한국 공공부문에서 미흡하였던 불만족 및 심리적 주인의식 연구를 보완한다. The purpose of this study was to investigate the effect of ethical leadership on job satisfaction and the mediating role of psychological ownership between ethical leadership and satisfaction. Two major questions were raised: 1) What are the effects of ethical leadership and psychological ownership on satisfaction and dissatisfaction? and 2) How does psychological ownership mediate the relationship between ethical leadership and job satisfaction and dissatisfaction? Reviewing earlier studies that explored an intriguing link between ethical leadership, psychological ownership, and satisfaction/dissatisfaction, this study built some hypotheses. Data were collected using surveys from low- and middle-level public employees of the Seoul Metropolitan Government and North Jeolla Province. The final valid sample of 594 questionnaires was selected after some responses were removed, including unanswered questions. The results showed that ethical leadership and psychological ownership had a positive effect on job satisfaction but a negative effect on dissatisfaction. Psychological ownership was found to play a role as a significant mediating variable: it significantly increased the impact of ethical leadership on job satisfaction but reduced that of ethical leadership on dissatisfaction. The implications of these findings and directions of future research are suggested. This study contributes to expanding studies on the relationship between ethical leadership and job satisfaction and dissatisfaction and to advancing the understanding of psychological ownership, which has been less explored in the Korean public sector.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 행정대학원-
dc.subjectEthical leadership-
dc.subjectsatisfaction/dissatisfaction-
dc.subjectpsychological ownership-
dc.subjectmediating effect-
dc.subject윤리적 리더십-
dc.subject직무만족/불만족-
dc.subject심리적 주인의식-
dc.subject매개효과-
dc.title윤리적 리더십과 직무 만족/불만족의 관계: 심리적 주인의식의 매개효과-
dc.title.alternativeThe Relationship between Ethical Leadership and Job Satisfaction/Dissatisfaction: The Mediating Effect of Psychological Ownership-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorPark, Heungsik-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Dong-Gi-
dc.citation.journaltitle행정논총(Korean Journal of Public Administration)-
dc.citation.endpage168-
dc.citation.number4-
dc.citation.pages141-168-
dc.citation.startpage141-
dc.citation.volume54-
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.54 no.1-4 (2016)
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