Publications

Detailed Information

중학생의 성취수준에 따른 교실목표구조 지각, 학습된 무기력, 성취정서의 인과관계 : The Relation of Perceived Classroom Goal Structure, Learned Helplessness, and Achievement Emotions

DC Field Value Language
dc.contributor.author황미영-
dc.contributor.author윤미선-
dc.date.accessioned2017-03-28T08:03:18Z-
dc.date.available2017-03-28T08:03:18Z-
dc.date.issued2016-12-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.17 No.4, pp. 169-192-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/110038-
dc.description.abstract이 연구에서는 중학생이 지각한 교실목표구조와 성취정서의 관계에서 학습된 무기력의 매개효과를 확인하고, 연구모형에 대해 성취수준에 따른 변인 간 예측력의 차이를 비교하고자 하였다. 경기도 소재의 1개 중학교 2학년 남·여 학생을 대상으로 자기보고식 설문조사를 하였으며 총 468명의 자료를 사용하여 기술통계, 상관분석, 경로분석, 다집단 구조방정식 분석을 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교실을 숙달목표구조로 지각할수록 학습된 무기력이 낮고 긍정 정서에 대한 예측력이 크며, 학습된 무기력은 부정정서를 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 둘째, 교실을 수행접근목표로 지각하는 정도는 긍정정서에만 정적 관련성을 보였지만, 수행회피목표로 지각하는 정도는 학습된 무기력과 부정정서에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습된 무기력은 숙달목표 교실구조와 부정정서와의 부적 관계 및 수행회피목표 교실구조와 부정정서와의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 넷째, 학업성취가 낮은 학생들은 교실숙달목표구조에서 학습된 무기력으로의 부적 영향을 강하게, 학업성취가 높은 학생들은 교실숙달목표구조에서 긍정정서로의 정적 영향을 더 강하게 보였다. 교실수행 접근목표구조에서 부정정서로의 경로의 경우 학업성취가 높은 학생들에게는 부적 영향이 나타났으나 학업성취가 낮은 학생들에게는 유의한 예측력을 보이지 않았다. 이상의 연구 결과에 대한 시사점과 교육적 함의점을 논의하였다. This study explored the relationships among middle school students perceived classroom

goal structure, learned helplessness, and achievement emotions for achievement level group invariance included. Responses of 468 middle school students were analyzed using descriptive statistics, correlation, path analysis, and multi-group structural equation modeling. The results of this study showed that classroom mastery goal structure affects low learned helplessness and high positive emotions. The more students feel learned helplessness strongly, the more they feel negative emotions. The second is that classroom performance-approach goal structure had a statistically non-significant effect on learned helplessness and negative emotions, and had a positive effect on positive emotions. Classroom performance-avoidance goal structure had a positive effect on learned helplessness and negative emotions. The third is learned helplessness mediated the relation of classroom mastery goal structure and negative emotions, and learned helplessness mediated the relation of classroom performance-avoidance goal structure and negative emotions. The fourth is that the students who have low achievement had a more negative effect on the path from classroom mastery goal structure to learned helplessness, and the students who have high achievement had a more positive effect on the path from classroom mastery goal structure to positive emotions. In the path from classroom performance-approach goal structure to negative emotions, the students who have high had a negative effect and the students who have low had a statistically non-significant effect. Suggestions and educational implications about this study results were discussed.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject학습된 무기력-
dc.subject학습된 무력감-
dc.subject교실목표구조-
dc.subject성취정서-
dc.subject다집단분석-
dc.subjectclassroom goal structure-
dc.subjectlearned helplessness-
dc.subjectachievement emotions-
dc.title중학생의 성취수준에 따른 교실목표구조 지각, 학습된 무기력, 성취정서의 인과관계-
dc.title.alternativeThe Relation of Perceived Classroom Goal Structure, Learned Helplessness, and Achievement Emotions-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorHwang, Mi-Yung-
dc.contributor.AlternativeAuthorYoon, Mi-Sun-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage192-
dc.citation.number4-
dc.citation.pages169-192-
dc.citation.startpage169-
dc.citation.volume17-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share