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Analytic Approaches to Support Business Model Innovation for Global Construction Companies : 글로벌 건설기업 비즈니스 모델 혁신 지원을 위한 분석적 접근

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Authors

장유진

Advisor
박문서
Major
공과대학 건축학과
Issue Date
2017-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Business ModelBusiness Model FrameworkBusiness Model InnovationBusiness Model AnalysisAnalytic ApproachGlobal Constrution Company
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 건축학과, 2017. 2. 박문서.
Abstract
글로벌화 됨에 따라 건설산업은 보다 경쟁적이고, 급변하는 사업환경으로 변화하고 있다. 건설기업간의 경쟁이 점차 심화되는 상황에서 기업차원에서의 경쟁우위 원천을 이해하는데 관심이 증가하고 있다. 이에 비즈니스 모델 개념은 기업의 경쟁우위 원천으로 상당한 주목을 받고 있으며, 기업의 성장에 필수적이다. 지속 가능한 경쟁우위를 달성하려면 비즈니스 환경의 변화에 대응하여 비즈니스 모델을 혁신해야한다. 비즈니스 모델 혁신에는 하향식 접근방법, 즉 고위 관리자들의 의사결정이 필요하다. 이때 의사결정의 질을 향상시키려면, 고위 관리자들의 경험이나 직관에 의존하는 대신 기존 비즈니스 모델 분석에서 얻은 지식을 활용해야 한다. 하지만, 비즈니스 모델 분석에 대한 기존의 연구는 제한된 비즈니스 모델 프레임워크, 비즈니스 모델 분석에 대한 제한된 경험적 연구 및 이론적 기초가 없는 비즈니스 모델 분석과 같은 문제가 있기 때문에 비즈니스 모델 혁신과 관련된 지식이 부족하다.

이러한 문제를 해결하기 위해 본 논문은 비즈니스 모델 혁신에 대한 고위 관리자의 의사결정을 지원하기 위한 분석적 접근법을 제시하고, 글로벌 건설기업의 비즈니스 모델 분석에 적용하여 유용한 지식체계를 도출하고자 한다. 본 연구는 개발 단계와 적용 및 분석 단계의 두가지 주요 단계로 구성된다.

개발단계에서는 비즈니스 모델 혁신의 이론적 기반을 건설 비즈니스 모델 파악 프레임워크와 통합하여 분석 접근법을 개발한다. 첫째, 이론적 기반을 수립하기 위해 비즈니스 모델 개념 및 관련 이론을 조사하고, 비즈니스 모델 혁신에 대한 도전 이슈를 도출한다. 둘째, 비즈니스 모델 프레임워크를 개념화하고, 4가지 구성요소 변수, 9가지 의사결정 변수 및 대리 변수로 구성된 건설 비즈니스 모델 파악 프레임워크를 구축한다. 마지막으로 본 연구는 비즈니스 모델 구성요소, 비즈니스 모델 구성 및 기업 성과 간의 관계를 연계함으로써 비즈니스 모델 혁신을 지원하기 위한 분석 접근법을 개발한다.

적용 및 분석 단계에서는 개발단계에서 제시한 분석 접근법에 선택된 글로벌 건설기업의 데이터를 적용하여 글로벌 건설기업의 비즈니스 모델을 분석한다. 비즈니스 모델 구성요소간의 상호관계, 비즈니스 모델 구성요소와 기업성과 간의 관계 및 비즈니스 모델 구성과 기업성과 간의 관계를 살펴본다. 본 연구는 분석 결과의 발견을 제시하고, 이를 통해 경영 시사점 도출한다. 마지막으로 글로벌 건설기업의 비즈니스 모델 혁신 프로세스에서 도출한 경영 시사점을 활용하는 방법에 대해 논의한다.

본 연구에서 제시한 분석 접근법은 이론적 추론 및 이전 연구 결과를 기반으로 비즈니스 모델 혁신과 관련된 지식 격차를 줄이는데 기여한다. 또한, 글로벌 건설기업의 비즈니스 모델 분석결과는 건설산업에서 비즈니스 모델 혁신에 대한 지식 체계를 확장시킬 수 있다. 본 연구는 비즈니스 모델 혁신 프로세스에서 글로벌 건설기업 고위 관리자의 의사결정 질을 향상시키는데 도움이 되는 유용한 참고자료 및 지침을 제공해 준다.
Given globalization, construction industry continues to be integrated into a more competitive and turbulent business environment. The context of progressive rise of competition among construction companies has led to a growing interest in understanding the potential sources of competitive advantage at corporate level. In this respect, business model concept is receiving considerable attention and becoming essential for growth of company. In order to achieve sustainable competitive advantage, business model has to be innovated to respond to changes in business environments. Business model innovation requires a top-down approach, that is senior-level managers decision-making. To improve senior-level managers decision-making quality for business model innovation, it is needed to exploit knowledge derived from existing business model analysis rather than relying on experience or intuition of senior-level managers. Unfortunately, there is insufficient knowledge related to business model innovation since extant research on business model analysis have several problems – limited business model framework, limited empirical research of business model analysis, and business model analysis without theoretical foundation.

To deal with these problems, this dissertation aims to develop analytic approaches for deriving useful body of knowledge which is able to support senior-level managers decision-making on business model innovation and to apply business model analysis of global construction companies to the developed analytic approaches. This research is composed of major two stages – development stage and application & analysis stage.

In development stage, analytic approaches are developed by integrating theoretical foundation of business model innovation with construction business model identification framework. First, in order to establish theoretical foundation, this research investigates business model concepts and related theories and explores challenging issues for business model innovation. Second, this research conceptualizes business model framework and establishes construction business model identification framework consisted of four component variables, nine decision variables and proxy variables. Lastly, this research develops analytic approaches to support business model innovate that capture the linkage among business model components, business model configurations and firm performance.
In application & analysis stage, data of selected global construction companies are applied to analytic approaches and business models of global construction companies are analyzed. The interrelations between business model components, the relationships between business model components and firm performance, and the relationships between business model configurations and firm performance are explored. This research addresses findings of analysis results and draws managerial implications from the findings. Lastly, it is discussed on how to utilize managerial implications to the business model innovation process of global construction companies.

The developed analytic approaches in this research contribute to fill the knowledge gap regarding business model innovation based on theoretical reasoning and previous research findings. In addition, the analysis results of business models of global construction companies can extend the body of knowledge about business model innovation in the context of construction industry. This research can provide useful references and /or guidance for assisting senior-level managers to improve their decision-making quality in the business model innovation process.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/118670
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