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해군함정 중간간부의 변혁적 리더행동과 인재육성행동이 부하의 조직몰입에 미치는 영향-부하의 임파워먼트와 소진을 매개변인으로

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Authors
김국군
Advisor
오헌석
Major
사범대학 교육학과(평생교육전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
해군함정 중간간부변혁적 리더행동인재육성행동조직몰입임파워먼트소진
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 교육학과 평생교육 전공, 2012. 8. 오헌석.
Abstract
최근 군 조직 내 변화와 개혁이 진행되고, 신세대 장병들이 계속해서 군 조직에 입대하는 상황에서, 리더는 신세대 장병들이 조직에 충성하고 능력을 발휘할 수 있도록 역할이 증대되었다. 즉, 부하들을 새로운 환경과 변화하는 흐름에 적극적으로 동참할 수 있도록 격려하고, 조직에서 역량있고 효능감 높은 장병이 될 수 있도록 지원하는 리더로서의 행동이 더욱 요구된다.
한편, 해군함정조직은 여타의 군 조직과 동일한 특성을 지니지만, 또한 차별적인 환경ㆍ구조적 특성을 지니고 있다. 바다 위에서의 활동, 함정에서 이루어지는 다양한 임무와 장병들 간의 지속적인 대면접촉 등은 리더의 역할을 증대시킨다. 특히, 협소한 공간에서 중간 간부들은 함정근무자들과 많은 교류를 하기 때문에 함 전체에 미치는 그들의 영향력은 크다.
본 연구는 해군함정 중간간부의 리더행동이 부하의 조직몰입에 미치는 영향을 살펴보고, 부하의 조직몰입이 이루어지는 과정에서 중간간부의 리더행동이 부하의 긍정적인 심리와 부정적인 심리에 미치는 영향, 그리고 긍정ㆍ부정적 심리가 부하의 조직몰입에 미치는 영향을 검증하였다. 이에 따라 본 연구는 독립변인으로 중간간부의 리더행동인 변혁적 리더행동과 인재육성행동을, 종속변인으로 부하의 조직몰입을, 매개변인으로 부하의 임파워먼트와 소진을 선정하였다.
본 연구는 해군함정 1/2급함 4척과 고속정 13척에 근무하는 장병 530명을 대상으로 하였고, 최종 421부의 설문지를 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 인재육성행동은 부하의 조직몰입에 직접적으로 긍정적인 영향을 미친 반면, 변혁적 리더행동은 직접적인 영향을 주지 않았다.
둘째, 변혁적 리더행동은 부하의 임파워먼트에 긍정적인 영향을 주었고, 임파워먼트는 조직몰입에 긍정적인 영향을 주었다. 변혁적 리더행동과 조직몰입 간의 임파워먼트는 완전매개효과를 보였다.
셋째, 인재육성행동은 부하의 조직몰입과 임파워먼트에 긍정적인 영향을 주었고, 임파워먼트는 조직몰입에 긍정적인 영향을 주었다. 인재육성행동과 조직몰입 간의 임파워먼트는 부분매개효과를 보였다. 한편 임파워먼트에 미치는 영향력은 인재육성행동이 변혁적 리더행동보다 크게 나타났다.
넷째, 임파워먼트는 부하의 소진에 유의미한 부(-)적인 영향을 주어 소진감소에 긍정적인 영향을 주었고, 소진은 조직몰입에 부(-)적인 영향을 주었다. 한편, 임파워먼트는 조직몰입에 유의미한 정(+)적인 영향을 주었기 때문에 소진은 임파워먼트와 조직몰입 사이에서 부분매개효과를 보였다.
다섯째, 변혁적 리더행동과 조직몰입 간에 임파워먼트와 소진은 이중매개효과를 보였고, 인재육성행동과 조직몰입 간 역시 임파워먼트와 소진이 이중매개효과를 보였다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다
첫째, 인재육성행동의 중요성이다. 변혁적 리더행동 역시 부하의 조직몰입에 영향을 미치는 중요한 리더의 행동이지만, 인재육성행동이 변혁적 리더행동 보다 부하의 임파워먼트에 더 큰 영향을 주었고, 변혁적 리더행동과 달리 부하의 조직몰입에 직접적인 영향을 미쳤다. 이를 볼 때, 인재육성행동은 부하에게 직접적인 지원과 지도를 함으로써 부하의 역량향상과 함께 부하의 효능감과 동기부여를 더욱 고취시키고, 결과적으로 부하의 조직 충성도를 높일 수 있다.
둘째, 임파워먼트의 효과성이다. 본 연구에서 조직몰입에 영향을 주는 변인 중 임파워먼트가 가장 큰 영향을 미쳤고, 소진을 감소시키는 효과 역시 컸다. 이를 볼 때, 임파워된 부하는 조직 내에서 자신의 효능감과 가치를 인식하여 결과적으로 조직몰입이 향상되며, 함정생활 중 발생하는 소진을 감소시키는 효과가 있다.
셋째, 소진이 조직몰입에 미치는 영향이 크지 않고, 리더의 행동들이 소진에 직접효과를 주지는 않지만, 부하의 조직몰입에 부정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 따라서 함정지휘부는 장병들이 겪고 있는 소진에 대한 더 많은 관심과 소진을 예방ㆍ감소하기 위한 다양한 프로그램을 도입할 필요가 있다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
실천적 의의로서 첫째, 인재육성행동은 그 동안 군 조직에서 중요한 사안으로 여겨지고 있었으나 실증적인 연구가 부족한 상태에서, 본 연구는 그 효과성을 실증적으로 검증하였다. 둘째, 본 연구에서 사용한 변인들은 군 조직 이외의 조직에서도 발생할 수 있는 요인이므로, 연구의 대상을 확대하여 적용할 수 있다. 셋째, 그 동안 군 조직은 소진에 대한 관심이 부족하였지만, 본 연구를 통하여 환기의 계기가 마련되었다.
학문적 의의로서 첫째, 교육학적 측면에서 리더로서의 역할을 인재육성행동으로 확장하였고, 그 효과성을 실증적으로 검증하였다. 둘째, 리더의 행동이 부하의 조직몰입에 이르는 과정에 있어서 부하의 긍정적 심리와 부정적 심리를 동시에 살펴봄으로서 기존의 연구물 보다 부하의 심리변화 과정을 구체적으로 파악하였다. 셋째, 군 조직을 대상으로 소진을 연구한 사례가 거의 없는 상황에서 본 연구는 향후 군 조직을 대상으로 한 소진연구에 기초자료를 제공하였다.
In a constantly changing era, the modern military leader must adopt new skills and knowledge that require them to effectively instill steadfast loyalty and competency of subordinates. Military leaders impact new generations of recruits continually such as the Millenial generation soldiers of today. The role of leadership extends to helping the recruits adapt to the military environment and developing self esteem and efficacy in the organization.
Accordingly, the leadership roles of the Naval ships unit possesses similar characteristics of the other armed forces. However, differences in structural and environmental characteristics exists. Active duty at sea, various assignments that arise while onboard the ship, constant face to face interaction while on duty, intensify the leaders roles. Specifically, due to the limited space of the work station, stem staff have more interaction with their subordinates resulting in having a more profound influence on them.
This study sets out to show Naval ships stem staffs behavioral effects on subordinates organizational commitment. While studying the development of the subordinates organizational commitment, stem staffs leaders behaviors were examined to show their effects on subordinates optimistic state of mind and negative state of mind. Results indicate the subordinates psychological state of mind demonstrated a role in their organizational commitment. The independent variables used were transformational leaders behavior and talent development behavior. The dependant variable was the subordinates organizational commitment. The mediating variables were empowerment and burnout.
A survey was distributed to a group of four, first and second class Naval ships thirteen PKM (small battle ships). Five hundred thirty soldiers stationed aboard the ships were surveyed. Four hundred and twenty one of the surveys were obtained and analyzed.
This studys summary is recorded below:
First, talent development behavior had a direct positive effect on subordinates organizational commitment. However, transformational leaders behavior did not have any significant effects on subordinates organizational commitment.
Secondly, transformational leaders behavior had a direct effect on the subordinates empowerment. Empowerment had a positive effect on organizational commitment. But, the transformational leaders behavior was not a significant factor in influencing organizational commitment. As a result, empowerment served as a full mediating effect between transformational leaders behavior and organizational commitment.
Third, stem staffs' talent development behavior positively impacted subordinates empowerment, Moreover, empowerment had a positive influence on organizational commitment. Talent development behavior was significant to organizational commitment. As a result, empowerment was shown to have a partial mediating effect between talent development behavior and organizational commitment. Talent development behavior's influencing role on empowerment was more significant than transformational leader's behavior.
Fourth, empowerment had a significantly negative effect on the subordinates burnout. Burnout caused a negative effect on organizational commitment. Empowerment was significant to organizational commitment. As a result, burnout demonstrated a partial mediating effect between empowerment and organizational commitment.
Fifth, empowerment and burnout had a dual-mediating effect between transformational leaders behavior and organizational commitment. Also, empowerment and burnout had a dual-mediating effect between talent development behavior and organizational commitment.
This studys implication is as follows:
First, talent development behavior is a meaningful factor in the Naval organization. Talent development behavior affected empowerment more than the transformational leader's behavior's role. And talent development behavior directly impacted subordinates' potential for development. and had a direct effect on subordinates' organizational commitment. Talent development behavior supports the growth of the subordinate's potential and ability with direct guidance. As a result, the organizational loyalty of the subordinates is deepened.
Second, empowerment is another meaningful factor. In this study, empowerment was the most powerful variable. The empowerment variable had a high effect on reduced burnout. Accordingly, an empowered subordinate recognizes his efficacy and self-value in the organization, improves his organizational commitment, and reduces burnout which might occur on duty.
Third, the influencing role from leaders behaviors on burnout were non-significant, and burnout had a minor effect on organizational commitment. While, burnout appeared to be an influencing factor in negatively effecting organizational commitment. Therefore, Naval ships command needs to implement various programs for reducing burnout.
This studys meaningfulness is as follows:
Practical meaningfulness is a follows: First, talent development behavior was verified through an empirical study in the Naval organization. Secondly, variables in this study are seen in general organizations, So this studys model could extend to apply to civil/public organization. Thirdly, the Naval organization has to establish a commitment in reducing burnout with a variety perspectives.
Academic meaningfulness is as follows: First, a leader's role was extended to affect the talent development of a subordinate from an educational perspective. Secondly, this study examined the subordinate's optimistic mental attitudes and negative mental attitudes in conjunction with organizational commitment influenced by leader's behaviors. Few empirical studies have been done comprehensibly in examining subordinate's psychological state of mind to impact organizational commitment. This study revealed the impact of mental attitudes to reach subordinate's organizational commitment more acutely than previous study's. Furthermore, the burnout variable in which this study examined can be used in the Naval database for future studies.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/120723
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._교육학과)
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