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집단지성 기반 융합형 미래 가치 창조 플랫폼 연구 - 중소기업의 디자인 R&D 역량 증진을 위한 집단지성 방법론 적용을 중심으로 - : A Study of Multi-disciplined Crowd-sourced Future Life Value Creating Platforms - Focusing on the Methodology of Collective Intelligence to Enhance SMEs Design R&D Capabilities -

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이순종-
dc.contributor.author안준환-
dc.date.accessioned2017-07-13T17:34:25Z-
dc.date.available2017-07-13T17:34:25Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.other000000066850-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/120946-
dc.description학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부(공업디자인전공), 2015. 8. 이순종.-
dc.description.abstractIT 및 사회관계망 기술의 발전으로 정보의 발생과 공유, 소비의 사이클이 기하급수적으로 빨라지면서 대중들은 과거보다 똑똑해지고 진화를 거듭하고 있다. 미래 경쟁력과 생존을 좌우할 권력의 추가 개인으로, 이러한 개인들이 모인 집단으로 급속히 이동되면서 바로 대중이 주체가 되어 소비자의 시각으로 미래를 내다보는 것이 중요해졌다. 바람직한 미래 예측의 방법은 소수의 전문가가 객관적 통계수치나 천재적 통찰력으로 미래를 추정하거나 족집게처럼 예측하는 것이 아니라, 다양한 분야의 전문가와 소비자들이 바람직한 미래상을 함께 탐색하고 창조하는 것을 의미한다. 매크로 위키노믹스의 저자 돈 탭스콧은 미래는 만들어가야 할 대상이며 그 과정에서 집단지성이 방향키가 돼야 한다.고 강조했다. 미래 변화와 혁신의 주기가 점차 짧아지고 있는 현재, 개개인 및 다양한 집단의 종합적 지식과 경험, 통찰력을 엮어 이를 효과적으로 활용하는 것이 매우 중요해졌다. 집단지성의 활용은 미래에 대한 폭넓고 새로운 시각과 아이디어로 보다 유연하고 유용한 미래예측을 가능하게 해준다. 이처럼 시장과 대중의 니즈가 급속히 다변화되면서 인간의 창의성과 독창성에 기반한 새로운 아이디어의 창출과 실현 능력을 바탕으로 하는 디자인 중심의 통합적 미래예측 역시 중요해지고 있다. 이에 국내에서도 디자인 중심의 미래 예측에 대한 중요성을 인식, 기업 차원에서 다양한 형식의 연구가 진행되고 있으나, 주로 대기업을 중심으로 연구 결과가 폐쇄적으로 운영되고 있으며, 정부차원에서 제공하고 있는 공공재성 미래 예측 정보 역시 단편적 트렌드 리포트 형식의 정보로서 중소기업들이 프로젝트 특성별 디자인 전략 수립에 유연하게 활용 가능한 구체적이고 실질적인 정보 지원과는 거리가 멀다는 단점이 존재해왔다. 이에 우수한 기술력을 보유하고 있지만 열악한 R&D 기반과 정보력으로 혁신 기술 및 제품 개발에 어려움을 겪는 중소기업이 R&D 기획 단계부터 디자인을 활용하여 궁극적으로 기술과 디자인, 라이프스타일이 융합된 미래 비즈니스를 창출할 수 있도록 지원하는 미래 가치 창조 플랫폼을 구축하는 것이 본 연구의 목적이다. 정체되지 않고 자생적인 디자인 R&D 정보의 생산을 위해 집단지성을 활용하여 디자이너와 엔지니어, 마케터와 같은 전문가는 물론, 일반 대중이 모여 다가올 미래에 대한 활발한 논의를 통해 다양한 디자인 비즈니스 아이디어를 창조하고 이를 구체화 할 수 있는 협업 구조의 개방형 융합 플랫폼을 만들어내는 것이 본 논문의 핵심이다. 본 논문에서 집단지성을 활용함에 있어 여타 집단지성 기반 방법론 및 플랫폼들과 차별화되는 점은 단순히 집단지성을 개인이 창출해낸 아이디어를 타자(他者)에 의해 개선하고 다수에 의한 수치적 신뢰도를 부여하는 표피적 활용에 멈추는 것이 아니라, 집단이 창조하는 의견을 종합하고 심층적으로 해석하여 집단이 공유하는 기저 니즈와 감성을 도출, 이를 플랫폼상의 자동화기능을 통해 효용성 있는 디자인 R&D 정보로 재창조되는 방법론을 개발, 적용하였다는 점에 있다. 나아가 이러한 방법론을 중심으로 운영되는 본 플랫폼을 중소기업이 주도하여 자기업에 맞춤화된 디자인 R&D 전략으로 활용할 수 있다는 점도 집단지성을 활용하는 다른 방법론 및 플랫폼과 차별화되는 점이다. 이처럼 집단지성을 디자인 R&D 정보로 전환할 수 있는 방법론을 기반으로 중소기업이 활용할 수 있는 융합형 미래 가치를 창조하는 본 플랫폼은, 거시이슈의 축적 및 맥락적 조망, 미래 화두 제안, 미래상 창조 및 평가, 소비자 공유가치/감성 및 조형언어 도출의 4가지 세부 시스템으로 구성된다. 첫 번째 시스템인 거시이슈의 축적 및 맥락적 조망은 다양한 분야별 거시적 글로벌 미래 이슈를 수집하고 이를 데이터베이스화하여 캘린더 및 노드 시스템 등을 통해, 이슈별 인과관계 및 영향력 등을 종합적으로 열람, 통합적으로 조망할 수 있게 지원하는 단계이다. 두 번째 시스템인 미래 화두 제안은 중소기업이 자기업이 보유한 전유기술이 다가올 근미래에 어떤 라이프스타일과 제품/서비스로 탄생될 수 있을지, 화두 형태로 정리하여 일반 대중과 전문가 등 집단의 의견을 수렴, 구체적 인사이트를 얻는 단계이다. 세 번째 시스템인 미래상 창조 및 평가는 전 단계에서 중소기업이 발의한 화두에 대해 대중들이 미래 생활상 또는 제품/서비스상의 형태로 아이디어를 창조하는 단계이다. 대중들이 고안한 미래상 아이디어는 다른 사용자들과 전문가들이 각각의 관점과 기준으로 평가하고 검증하는 단계를 거치게 되고, 이를 통해 최종적으로 해당 화두의 최우수 아이디어가 선정된다. 마지막 네 번째 시스템인 소비자 공유가치/감성 및 조형언어 도출은 대중들이 미래상을 등록할 때 작성한 어휘, 제시한 이미지들을 축적, 분석하여 집단지성 기반의 공유가치와 감성, 조형언어를 도출하는 단계이다.
상기 4가지 시스템을 거쳐 중소기업이 최종적으로 얻을 수 있는 디자인 R&D 정보들을 요약, 정리하면 다음과 같다. 먼저 해당 중소기업의 업종 및 기술, 주력 상품/서비스와 관련한 거시적 미래 이슈 정보이다. 글로벌 범주의 다양한 이슈를, 본 논문을 통해 개발된 캘린더 및 노드 시스템을 통해 손쉽게 모니터링하고 다양한 분야의 이슈간 관련성과 연계성을 파악하여 중소기업으로 하여금 다가올 미래를 종합적으로 조망할 수 있게 하였다. 다음은 중소기업의 미래 비즈니스, 상품/서비스 디자인 전략과 관련한 대중의 생각과 선호도를 파악할 수 있다는 점이다. 중소기업이 자기업과 관련 있는 미래 이슈, 환경 변화와 결부하여 화두를 직접 개설, 대중들로 하여금 미래상의 형태로 자기업에 유익한 미래 비즈니스 및 디자인 전략의 인사이트를 창조할 수 있도록 유도하여 이를 활용하도록 하였다. 대중이 직접 미래상 평가에 참여하도록 하여 평가에 참여한 대중들의 나이, 성별, 직업, 거주지역 등(플랫폼 회원 가입 시 기입 정보)을 이용하여 대중들의 다양한 인적 배경을 기준으로 평가값을 세분화, 정량적 분석을 진행할 수 있다. 이렇게 분석된 자료는 자동으로 그래프로 시각화되어 중소기업차원에서 쉽게 확인할 수 있으며 중소기업이 미래 디자인 비즈니스 전략을 수립하는 데에 기저 Data로서 활용된다. 또한 제시된 화두와 관련하여 가장 많이 연상된 대중들의 니즈를 분석하여, 소비자들이 공유하는 가치와 감성을 도출할 수 있다. 본 플랫폼에 참여자들이 작성, 등록하는 미래 생활상이나 제품/서비스상은 그들이 일상생활 중에 무의식적으로 느끼는 소유욕과 불만사항에서 기인하는 것이라는 점에 착안하여 참여자들이 사용하는 어휘와 이미지와의 관계를 면밀히 관찰, 대중의 공유 가치 및 감성 특성과 이로 인한 주요 소비동인을 유추할 수 있다. 다음으로 집단지성을 기반으로 도출된 구체적 조형 가이드와 디자인 아이디어를 얻을 수 있다는 점이다. 구체적이고 설득력있는 디자인 전략을 수립하기 힘든 중소기업이 디자인 개발에 직접적으로 응용할 수 있는 컬러, 재질, 패턴 등의 조형요소를 도출, 제공하게 된다. 이렇게 도출된 조형 요소들은 해당 화두에서 높은 평가를 받은 미래상 아이디어와 결합, 100% 집단지성에 의해 만들어져 중소기업이 쉽게 응용할 수 있는 구체적 미래 디자인 전략으로 탄생된다.
위와 같은 과정을 거쳐 중소기업에게 제공되는 아이디어 및 비즈니스 전략 가이드가 매우 저렴한 비용으로 창조된다는 것은 본 플랫폼을 통해 중소기업이 누리게 되는 가장 큰 혜택이다. 소비자 조사, 디자인 컨설팅 등 미래 혁신 제품 및 서비스 개발에 소요되는 디자인 R&D 비용을 집단지성 기반의 플랫폼을 통해 대체, 획기적으로 줄임으로써 중소기업의 개발역량 결여 및 대기업 종속의 문제를 해결할 수 있게 된다. 나아가 국가경제의 근간이자 핵심인 중소기업의 디자인 R&D 역량 강화를 통하여 보유한 전유기술의 활용분야를 다각화, 기술 영역에만 국한된 것이 아닌 다양한 영역으로의 진출을 유도하여 OEM(original equipment manufacturing)기업에서 ODM(origonal development manufacturing), 궁극적으로 OBM(original brand manufacturing)기업으로 기업 체질을 긍정적으로 개선할 수 있게 된다. 궁극적으로는 선진국의 기술경쟁력과 중국을 위시한 후발국의 가격경쟁력 포지셔닝 트랩에서 벗어날 수 있는 디자인 융합으로 중소기업의 중견기업 및 강소기업으로의 성장을 이끌어내 국내 산업의 구조를 고도화하고 창조 경제 선도국으로서의 글로벌 경쟁력을 강화할 수 있다. 마지막으로 누구나 참여할 수 있는 집단지성 기반의 공개형 오픈 플랫폼으로 양질의 미래 정보를 공공재화함으로써 대중의 창의성을 증진하고 미래의식을 선도할 수 있다는 점이 본 플랫폼이 갖는 가장 큰 긍정 요인이라 할 수 있겠다.
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dc.description.abstractThe public is getting smarter day by day as the cycle of development & sharing of new information and consumption turns at phenomenal speed, thanks to the advanced Information Technology and Social Network Services. As the pendulum that will decide the competitiveness and survival in the future has swung to individuals and groups of individuals, it has become crucial to predict the future from consumers perspectives. The ideal way of forecasting is not to predict the future through statistics or great insight of some experts but to search and create the desirable future together between experts in various fields and consumers. The author of Macro Wikinomics, Don Tapscott, emphasized that the future should be created not predicted and the key to this creation is collective intelligence of the public. In the time when the cycle of future change and innovation is getting shorter, incorporating and using knowledge, experience and insight of individuals and various groups has become very important. Tapping into collective intelligence creates wide and innovative ideas and views on the future, and allows more flexible and useful future prediction as a result. With diversified needs of consumers and markets, design ? centered future prediction based on development and application of new ideas founded on peoples creativity and originality is also crucial. Notifying this importance, many companies in Korea are actively researching on design ? centered future prediction. However, the research is operated and managed exclusively within big companies and information provided by the government for the public is just a trend report. Therefore, this closed research and lack of information gives little support for SMEs to develop their design strategies according to the types of projects. These SMEs that have excellent technology but have poor R&D foundation and information source have difficulties in developing new technology and products.
Therefore, the purpose of this thesis is to establish a Future ? Prediction Platform that supports these SMEs to create future businesses incorporated with technology, design and lifestyle. The key idea of this Open Platform is that the public work together with experts, such as designers, engineers and producers, to actively discuss, create ideas and actualize them through collective intelligence and to make design R&D information self ? sustainable not stagnant. What separates the methodology of using collective intelligence introduced in this thesis from the existing methodologies or platforms is the fact that it is not a superficial application where individuals ideas can be improved by others and its credibility is built around numerical values. Instead, it is an application of the methodology that creates highly advanced design R&D information through automatized function of the platform that puts together collective intelligence of groups and analyses their shared needs and emotions. Furthermore, small & medium-sized companies are able to access the platform based on this methodology and to utilize it as customized design R&D strategies that suit their businesses.
This Platform, that creates collective values in order to enhance SMEs capacity of design R&D, consists of 4 systems: Accumulation of Macro Issue & Contextual Prospect, Future Talk / Suggestion , Creation of Future Life Form & Evaluation and Consumers Share Value / Emotion & Design Style Guides. The first system, Accumulation of Macro Issue & Contextual Prospect, collects global future issues from various fields and builds a database which can be accessed through calendar and nod system. This system provides collective information on Cause & Effect or influence of every issue and helps users to make predictions. The second system, Future Talk / Suggestion , gives SMEs information on their potential future products or service incorporating their exclusive technology through opinions and insights from experts and the public. The third system, Creation of Future Life Form & Evaluation, is a place where the public sees suggestions made by SMEs in the previous step and creates their ideas on future lifestyle and future product or service. The ideas designed by the public are evaluated by experts and other users against their standards. After evaluation and verification, the best idea will be selected. The last system, Consumers Share Value / Emotion & Design Style Guides, collects, analyzes words and images the public used and draws share value, emotion and design style guides.
The summary of Design R&D information SMEs get through the Four Systems mentioned above is as follows: Firstly, they provide information on macro future issues related to type of business, technology, main items or service of SMEs. The calendar and nod system introduced in this thesis will allow SMEs to monitor various global issues, identify correlation between them and predict the future. Secondly, they supply information on ideas and preference of the public in terms of future businesses and design strategies for products / service of SMEs. SMEs can open Talk about future issues, and environmental changes in relation to their businesses and tap into the public opinions and insights to create their future businesses or develop their design strategies. The background information users give (when applying for membership to the Platform) to participate in the evaluation of future life form, such as age, sex, occupation, address and etc., can turn into important data for SMEs quantitative analysis. The analyzed data are automatically graphed, which makes it easier for SMEs to identify and use them as base data to establish strategies for their future business. In addition, they are able to draw share values and needs of the public by investigating the most discussed Talks. Words and images participants use to talk about future lifestyle, future products and service reflect their subconscious demands and complaints. Therefore, SMEs can draw the main cause of purchasing needs derived from share values and emotional characteristics of participants. Finally, the four systems provide specific design style guides and design ideas derived from collective intelligence. They supply SMEs that have difficulties in establishing specific and effective design strategies with design style guides such as colors, materials and patterns & finishing. These derived design style factors married up with the best idea from the relevant Talk become specific future design strategies which SMEs can adopt.
The biggest benefit SMEs are to enjoy through this Platform is cost because it can provide them with business ideas and strategies for a very reasonable price. The cost of design R&D for innovative products and service, such as consumer survey and design consulting will be reduced with this collective intelligence ? based Platform. This cost efficiency will enhance the capacity of SMEs and minimize their dependency on big companies. Furthermore, the greater R&D capacity of SMEs that are the foundation of the national economy will diversify their specialized technology application fields, induce them into various domains and improve constitution of the companies, from OEM(original equipment manufacturing) to ODM(original development manufacturing) and ultimately to OBM(original brand manufacturing) companies. Design convergence of the Platform will empower SMEs that have been disadvantaged in technology and price competitiveness compared to their counterparts in the developed countries and China. They will grow into mid-sized enterprises or small but strong businesses eventually, which will contribute to upgrading Korean companies industrial structure and enhancing their global competitiveness. The final benefit of the open Platform is to promote creativity of the public and lead their views on the future by making high-quality future information public.
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dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1
1.1. 연구배경 및 필요성 1
1.1.1. 21세기 창의시대의 미래 예측 1
1.1.2. 현 미래 예측의 문제점 4
1.1.3. 국내 중소기업의 낙후된 디자인 경쟁력 7
1.2. 연구목적 8
1.3. 연구방법 및 범위 12

Ⅱ. 디자인과 소비자 중심의 미래 예측 패러다임 16
2.1. 미래 예측의 목적과 의의 16
2.2. 미래 예측 패러다임의 변화 17
2.2.1. 과거 미래 예측의 동향 17
2.2.2. 디자인 주도 통합적 미래 예측 패러다임으로의 전환 20
2.2.3. 소비자 중심의 집단지성 기반 미래예측의 대두 23
2.3. 국내외 미래 예측 연구 현황 비교 28
2.3.1. 국외 현황 28
2.3.2. 국내 현황 40
2.4. 소결 : 시사점 및 지향점 45

Ⅲ. 국내 중소기업의 디자인 R&D 현황과 과제 47
3.1. 디자인 R&D의 개념과 필요성 47
3.1.1. 디자인 R&D의 정의와 대두배경 47
3.1.2. 디자인 R&D의 긍정 효과와 중소기업에의 필요성 51
3.2. 국내 중소기업 및 디자인 산업 현황과 과제 57
3.2.1. 국내 중소기업의 특성과 의의 57
3.2.2. 국내 중소기업의 열악한 디자인 R&D 현황 59
3.2.3. 국내 중소기업 디자인 R&D 지원 정책의 한계 64
3.3. 소결 : 국내 중소기업 디자인 R&D 지원 정책과의 차별점 67

Ⅳ. 효율적 디자인 R&D를 위한 집단지성 활용 방법론 72
4.1. 집단지성의 이론적 고찰 72
4.1.1. 정의와 대두배경 72
4.1.2. 구현 메카니즘 75
4.1.3. 집단지성의 양면성 79
4.2. 집단지성 플랫폼 사례 유형화 82
4.2.1. 유형1. 미래 문제 해결의 수단 83
4.2.2. 유형2. 구체적 수치화에 의한 전망 90
4.2.3. 유형3. 아이디어의 상품화 97
4.3. 소결 : 효율적 디자인 R&D를 위한 집단지성 활용 방법론의플랫폼 적용 방향 106

Ⅴ. 집단지성 활용 방법론 기반 미래 가치 창조 플랫폼 프로세스 113
5.1. 플랫폼 개요 113
5.1.1. 플랫폼의 개념과 디자인 산업에의 활용 가치 113
5.1.2. 플랫폼 구축 성공 요건 114
5.1.3. 주요 소구대상 및 운영주체의 규정 117
5.1.4. 전체 프로세스 개요 119
5.2. 캘린더 및 노드 시스템을 통한 거시 이슈의 맥락적 조망124
5.2.1. 미래 이슈의 수집 124
5.2.2. 미래 이슈의 플랫폼 등록과 축적 133
5.2.3. 캘린더 시스템을 통한 미래 이슈의 열람과 탐색 138
5.2.4. 노드 시스템을 통한 미래 이슈의 열람과 탐색 142
5.3. 기술-라이프스타일 융합 중심의 미래 화두 창조 147
5.3.1. 중소기업이 발의하는 미래 화두의 창조 147
5.3.2. 미래 화두의 플랫폼 등록 151
5.4. 대중 및 전문가 참여와 평가를 통한 구체적 미래상 창조156
5.4.1. 미래 생활상의 창조 156
5.4.2. 미래 제품/서비스상의 창조 164
5.4.3. 미래 제품/서비스상의 평가 170
5.4.4. 미래 제품/서비스상 평가 결과의 활용 172
5.5. 대중 의견 기반 소비자 공유가치/감성 및 조형언어 도출175
5.5.1. 소비자 공유가치 및 공유감성 도출 프로세스 175
5.5.2. 사용 어휘 기반 가치어 사전과 가치어 매트릭스 176
5.5.3. 사용 이미지 기반 공유감성도와 콜라쥬 183
5.5.4. 조형언어(CMPF) 도출 185
5.6. 기업별 디자인 역량에 따른 플랫폼 활용 기준 188
5.7. 소결 192

Ⅵ. 시뮬레이션 및 검증 195
6.1. 개요 195
6.1.1. 시뮬레이션 및 검증 목적과 방법 195
6.1.2. 대상 중소기업 선정 결과 및 기업별 검증 범위 197
6.2. 사전 연구 진행 199
6.2.1. 근미래 산업별 이슈 축적 199
6.2.2. 근미래 핵심 테마 도출 199
6.3. 시뮬레이션 및 검증1 : 태성ENG 208
6.3.1. 태성ENG 개요 및 발의 화두 208
6.3.2. 미래상 창조 결과 213
6.3.3. 소비자 공유가치 도출 결과 217
6.3.4. 결과 종합 및 미래 전략 방향 도출 218
6.4. 시뮬레이션 및 검증2 : 국내 김치냉장고 제조 중소기업 222
6.4.1. 개요 및 화두 설정 222
6.4.2. 미래상 창조 결과 224
6.4.3. 소비자 공유가치 도출 결과 234
6.4.4. 소비자 공유감성 및 조형언어 도출 결과 236
6.4.5. 결과 종합 및 디자인 전략 방향 도출 239
6.5. 소결 (시사점 및 보완점) 241

Ⅶ. 결 론 244

참고문헌 251
Appendix 255
Abstract 266
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent12645315 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject미래가치 창조 플랫폼-
dc.subject융합-
dc.subject집단 지성 방법론-
dc.subject디자인 R&D-
dc.subject중소기업-
dc.subject.ddc745-
dc.title집단지성 기반 융합형 미래 가치 창조 플랫폼 연구 - 중소기업의 디자인 R&D 역량 증진을 위한 집단지성 방법론 적용을 중심으로 --
dc.title.alternativeA Study of Multi-disciplined Crowd-sourced Future Life Value Creating Platforms - Focusing on the Methodology of Collective Intelligence to Enhance SMEs Design R&D Capabilities --
dc.typeThesis-
dc.description.degreeDoctor-
dc.citation.pages270-
dc.contributor.affiliation미술대학 디자인학부-
dc.date.awarded2015-08-
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