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Informativeness of Sales and Timely Loss Recognition : 매출액의 정보성과 적시적 손실 인식

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Authors

나현종

Advisor
이창우
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Informativeness of SalesAccrualsAsymmetric Loss RecognitionConditional Conservatism
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2015. 2. 이창우.
Abstract
매출액의 정보성에 대해 다양한 각도로 연구한 재무회계 분야의 최근 연구들은 매출액이 독립적으로 그리고 이익과 현금흐름에 증분적으로 큰 정보성을 갖는다는 견해를 보이고 있으며, 금융시장 참가자들이 매출액이 갖고 있는 정보성에 가치를 부여한다고 주장한다. 본 연구는, 금융시장 투자자뿐만 아니라 기업의 경영진들 역시 매출액이 현금흐름에 대해 증분적으로 가지고 있는 정보성에 가치를 부여해 조건부 보수주의를 촉진시킨다고 주장한다. 본 연구는 Ball and Shivakumar (2006)의 발생액을 통한 적시적 손실인식 모형을 수정하여, 음(-)의 현금흐름뿐만 아니라 음(-)의 매출액 변화 역시 기업의 적시적 손실인식(즉, 조건부 보수주의)을 촉진시킨다고 주장하는데, 이는 현재시점의 매출액의 변화는 미래 시점의 현금흐름의 변화와 양(+)의 상관관계를 갖고, 이러한 미래시점의 미실현 이익과 손실은 현재시점의 기업회계 과정에서 발생액을 통해 인식하게 된다는 가정에서 출발한다. 1987년부터 2012년 까지 미국의 상장기업을 대상으로 한 본 연구의 실증 분석 결과는 이러한 주장을 뒷받침 하며, 매출액과 발생액의 관계는 기존 선행연구들에서 주장하고 있는 선형 관계가 아닌 구분적 선형 관계로 나타난다는 것을 보여준다. 즉, 매출액 감소에 따른 발생액의 상대적 감소규모가 매출액 증가에 따른 발생액의 상대적 증가규모 보다 크다는 실증 결과를 제시하고 있다. 기존 선행연구를 바탕으로 한 횡단면 분석 결과는 이러한 주장을 더욱 뒷받침하는데, 음(-)의 매출액 변화에 따른 발생액을 통한 적시적 손실인식은 부채가 많은 회사에서, 규모가 작은 회사에서, 연구개발비 지출이 큰 회사에서, 경쟁이 치열한 산업에서, 부도 위험이 큰 회사에서, 그리고 Sarbanes-Oxley Act(2002)의 입법 이후 더 크게 나타난다는 결과를 보이고 있다. 마지막으로, 본 논문은 운전자본의 하방경직성이 음(-)의 매출액 변화에 따른 발생액을 통한 적시적 손실인식에 혼란변수(Confounding Factor)로 작용할 수 있다는 점을 지적하며, 기업의 운전자본 집중도를 통제변수로 사용함으로써 본 연구의 견고성을 확인하였다.
Recent development in financial accounting literatures has shown that sales revenue is informative by itself and incremental to earnings and cash flows (see e.g. Eritmur et al., 2003
Ghosh et al., 2005
Jegadeesh and Livat, 2006
Kama, 2009
Keung, 2010) and that investors and financial market value the information in sales revenue. I posit that firm managers also perceive thesales as valuable information incremental to cash flows. With a modification from the loss recognition model of Ball and Shivakumar (2006), I hypothesize that negative sales shock triggers asymmetric loss recognition, or conditional conservatism, because current revision in sales revenue is positively correlated with revisions in expected future cash flows. Since unrealized gain and loss recognition is carried through accruals, empirical test results show that the relationship between accruals and sales revenue is asymmetric, or piecewise linear. The relative magnitude of decrease in accruals for negative sales change is greater than the relative magnitude of increase in accruals for positive sales change. Cross-sectional tests results show that loss recognition from negative sales shock is more pronounced for leveraged firms, small firms, R&D intense firms, for firms with high product market competition, financially distressed firms and in the post-SOX period, results consistent to prior literatures. In an additional test, I show a potential confounding effects from working capital accruals because working capital is sticky. The main result remains robust to controls for working capital effect.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/124564
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