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Employees’ knowledge management behaviors and peers’ reactions in social network context: How peers’ reactions influence employees’ creative performance
지식관리 행동에 대한 동료들의 대응이 개인의 팀 위치와 창의성에 미치는 영향

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Authors
종의가 (Yichia Chung)
Advisor
최진남
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2016-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Social value orientationknowledge management behaviorreciprocitypunishmentnetwork positioncreativityteam level social value orientation
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과 경영학전공, 2016. 8. 최진남.
Abstract
본 연구는 사회 교환 이론과 네트워크 이론을 기반으로 하여 조직 구성원들간의 지식관리 행동의 양상을 경험적 방법론을 통해 검증한다. 특히 본 연구에서는 조직 구성원 개인의 사회적 가치 지향성이 지식관리 행동이라는 중요한 의사결정에 미치는 영향을 검증하며, 이러한 지식관리 행동이 집단원 간의 대인 관계라는 메커니즘을 통해 개인의 집단 내 위치 및 창의적 성과에 미칠 것이라 예측한다. 팀이라는 조직 특유적 맥락의 중요성에 기반하여 본 연구에서는 팀 수준의 사회적 가치 지향성이 갖는 조절 효과 또한 경험적 데이터를 기반으로 하여 검증한다.
본 연구 모형은 대만과 한국 기업의 65개 팀, 총 253명의 연구 참여자들에게서 확보한 데이터로 타당화하였다. 결과에 따르면 친 사회적 지향성이 강한 직원들은 친 자기적 지향성이 강한 직원들보다 더 많은 양의 지식을 공유하였다. 개별 구성원의 지식 공유 행동은 창의적 성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 반면, 동료의 지식 공유 및 숨김 행동은 대상 직원의 팀 내 네트워크에서의 영향력 및 의사 소통 상의 위계적 위치에 영향을 미쳐 결과적으로 창의적 성과물에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 본 연구 결과에 따르면 팀의 친사회적 가치 지향성과 개인의 친사회적 가치 지향성은 동료의 보답 행동에 유의한 상호작용 효과를 보였다.
Utilizing social exchange and network theories, this study focuses mainly on the dynamics of employees’ mutual knowledge management relationship, testing how an individual’ trait differences and social value orientation affect their decision either to share or hide knowledge. This study further investigates how employees’ interpersonal relationship affects their personal position in a team context and their creative performance. The moderation effects of the team level’s SVO are also included in the present study.
Research hypotheses were investigated with team unit data collected in Taiwanese and Korean organizations, including 253 subordinates and 64 team supervisors in 65 teams. The analysis results indicate that individuals with prosocial value orientation share additional knowledge than proselfs. Compared with individual’s active knowledge sharing behavior, peers’ reciprocal hiding directly affects an employee’s creativity. Furthermore, peer’s knowledge sharing/hiding toward certain people also has an additional powerful effect on his/her communication position and influence in the team network, which in turn, affects an individual’s creative performance. The results show that the interaction between the team’s average prosocial value orientation and the individuals’ prosocial value orientation significantly triggers other peers’ positive reciprocity.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/124690
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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