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Challenges and Opportunities of the Korean cosmetics market for European brands : 유럽 브랜드들의 한국 화장품 시장 진출 기회와 전략

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dc.contributor.advisorAhn Duk Geun-
dc.contributor.author엘리노르-
dc.date.accessioned2017-07-14T07:06:28Z-
dc.date.available2017-07-14T07:06:28Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.other000000056922-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/126325-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과, 2015. 8. 안덕근.-
dc.description.abstractThe Korean cosmetics market bears many challenges for European brands. Its structural conditions make it more difficult for them to achieve growth and profits. This paper shows first that distribution channels are contrasted and competition is intense on this market. This is especially the case on the low-end segment, creating a bias towards mass consumption. High consumers expectations and preference for Asian expertise contribute to the incentive for high quality at a low price, which leads to compressed margins. Therefore, the conditions on this market alone would not justify the effort of European brands to compete on it.

However, if we consider the recent influence of South Korea in Pacific Asia, and the exportation through the Korean wave not only of cultural, but also of commercial products, we can identify an opportunity for European brands. As a cultural mediator, Korea exports Korean products that are often hybridized, as the direct result of western influences, conveying western lifestyles and consumption practices. This paper will use the term of beauty hybridization to describe this process applied to the cosmetics sector. Following that second finding, it would thus be beneficial for European brands to use this exportation process to the rest of Pacific Asia through the mediation of the Korean market. South Korea could serve as a platform for European brands to reach the rest of Asia. European brands success in Korea could induce success in other Asian countries thanks to the Korean mediation.

It is true that European and Korean brands hold differentiated comparative advantages on the market. However, if we draw the consequences from the beauty hybridization and Korean mediation process, we see that European brands can also learn, on segments where they dont hold a comparative advantage, best practices and know-how that are likely to be spread all over Asia.
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dc.description.tableofcontents한국의 화장품 시장은 유럽의 브랜드들에게 많은 도전을 야기한다. 한국 화장품 시장이 지닌 구조적 조건은 유럽에서 온 브랜드들이 그 안에서 성장하고 이윤을 창출하기 어려운 환경으로 조성되어 있다. 본 논문은 유통 채널이 대조적이고 경쟁이 치열한 이런 한국의 화장품 시장을 묘사한다. 특히 저가 화장품 시장에서 두드러지는 이 특징은 대량 소비를 위한 편향을 이끌어낸다. 또한 아시아 전문성에 대한 높은 소비자의 기대와 선호는 높은 품질의 제품을 낮은 가격에 판매하도록 촉진함으로써 이윤 폭의 압축으로 이어진다. 이에 따라, 화장품 시장 조건 자체로 볼 때 유럽의 브랜드들이 한국에서 정당하게 경쟁하기란 쉽지 않다.

그럼에도 불구하고, 최근 아시아 태평양 내 한국의 영향력과 한류를 통한 문화 및 상품의 수출은 유럽의 브랜드들이 진출할 기회를 제공한다. 문화적 매개자로서 한국은 종종 서구 문화의 영향의 직접적 결과로 나타난 하이브리드된 제품을 수출하는데 이는 서양의 라이프 스타일과 서구 소비 성향을 전달하는 역할을 한다. 본 연구는 이 현상을 '뷰티 하이브리드화'라는 용어로 규정하여 화장품 분야에서. 이 과정이 어떻게 적용되는가를 설명한다. 두 번째 연구 결과에 뒤이어 유럽 브랜드들이 한국의 이러한 수출 과정을 통해 아시아 태평양 시장에 진출하는 것이 유리하다는 점을 강조한다. 이로써 한국 시장은 유럽의 브랜드들이 한국 외 다른 아시아 국가에 진출하는 교두보의 역할을 할 수 있다. 유럽의 브랜드들이 한국에서 거두는 성공은 한국 시장을 통하여 다른 아시아 국가들에서의 성공으로 이어질 수 있는 것이다.

한국의 화장품 시장에서 유럽과 한국의 브랜드가 각기 차별화된 경쟁 우위를 보유한 것은 사실이다. 그러나 '뷰티 하이브리드화' 과정과 매개자 역할을 하는 한국에서 얻는 교훈을 통해, 유럽 브랜드들은 경쟁 우위를 갖지 못한 영역에서도 아시아 전체로 진출할 수 있는 전략에 대한 벤치마킹 사례와 노하우를 얻을 수 있을 것이다.
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2906983 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 국제대학원-
dc.subjectCosmetics-
dc.subjectcosmetics’ market-
dc.subjectcosmetics’ distribution-
dc.subjectcultural mediation-
dc.subjectculture hybridization-
dc.subjectKorean wave-
dc.subject.ddc327-
dc.titleChallenges and Opportunities of the Korean cosmetics market for European brands-
dc.title.alternative유럽 브랜드들의 한국 화장품 시장 진출 기회와 전략-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorAliénor Estrade-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages88-
dc.contributor.affiliation국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2015-08-
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