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칸트(I.Kant)의 초월적 자아에 관한 연구

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Authors
박은애
Advisor
박찬구
Major
사범대학 윤리교육과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
칸트초월 철학초월적 자아인격공통감타자도덕교육
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 윤리교육과, 2012. 8. 박찬구.
Abstract
본 논문의 목적은 칸트의 초월적 자아에 대해 이해하고, 그에 관한 도덕교육적 함의를 밝히는 것이다. 칸트는 주로 자신의 윤리학에서 초월적 자아를 인격 및 도덕과 관련하여 언급하였으며, 이는 도덕교육에서 초월적 자아가 충분히 논의될 수 있음을 시사한다. 초월적 자아는 인간이란 무엇인가에 대한 물음으로부터 시작하는 칸트 초월 철학의 핵심적인 이념으로서, 도덕 ․ 윤리를 지향하는 인간 이성의 근거이자 칸트 도덕의 성격과 원리를 이해하는 열쇠이다.
본 논문에서 밝히고자 하는 논점은 다음과 같다. 첫째, 칸트 초월 철학의 성립 배경과 철학에 관한 칸트의 기본적인 문제의식을 이해한다. 칸트의 초월 철학은 근대 인식론 철학에 대한 비판으로부터 시작하며, 칸트는 인간 인식의 한계를 지적하는 것으로부터 자신의 초월 철학을 전개해 나간다. 칸트에 따르면, 인간은 인식 능력의 한계로 인해 사물 그 자체를 온전히 파악할 수 없으며 인간이 인식하는 모든 것은 단지 현상이다.
둘째, 칸트 초월 철학과 초월적 자아가 인식론적 ․ 윤리학적 측면에서 지니는 의미에 대해 살펴본다. 인간 인식의 조건과 한계를 밝힌 칸트의 통찰은 서양 철학사에서 혁명적 사고의 전환으로 평가된다. 칸트에 따르면 현상적 자아는 우리에게 인식되는 자아로서 개념적으로 분석되고 대상화되며, 초월적 자아는 우리에게 의식되는 자아로서 과학적인 방식에 의해 분석되거나 대상화되지 않는다. 칸트에 따르면 초월적 자아는 인간의 존재적 의미를 함의한다. 초월적 자아에 근거한 인간의 보편적이자 존엄한 인격 가치는 인간으로 하여금 경험 세계에서 마땅히 도덕적으로 살아가게 하는 근거가 된다.
칸트 도덕의 성격과 원리는 현상적이자 초월적인 존재로 살아가는 인간의 이중적인 존재 조건에서 기인한다. 칸트에 따르면 본래 도덕은 인간의 본질에 부합한 것이지만, 인간이 경험 세계에서 현상적 존재로 살아간다는 점에서 도덕은 인간에게 의무의 성격을 갖는다. 이러한 도덕은 외부에서 주어진 것이 아닌 초월 세계의 나가 현상 세계의 나에게 내리는 명령이기 때문에, 도덕을 실천하는 일은 진정으로 자유로운 행위이다. 또한 칸트는 목적의 원리를 통해 수단적 가치로 환원될 수 없는 인간의 고귀한 인격을 강조한다. 칸트에 따르면 인간은 언제나 자기 자신을 포함하여 모든 인간을 수단이 아닌 목적으로 대우해야 한다.
셋째, 칸트의 초월적 자아가 타자와 관련해서 그 의미가 고양된다는 점을 해명하고, 초월적 자아의 도덕교육적 함의를 모색한다. 먼저 칸트 초월 철학의 타자성을 해명하기 위해 칸트의 공통감을 이해한다. 칸트의 공통감은 미적으로 선한 것에 대한 인간의 보편적인 감각 형식이다. 미적 판단에 있어서 모든 인간이 보편적으로 공유하고 있는 공통감은 인간이 타자의 입장에서 판단하고자 하는 공동체적인 감정이다. 칸트의 공통감은 인간이 타자를 나 자신으로 생각할 수 있는 윤리적인 존재임을 보여준다.
칸트의 초월적 자아는 학생들의 올바른 인격 형성 및 타자와의 도덕적 ․ 실천적 삶을 강조하는 도덕교육에서 의의를 가진다. 특히 초월적 자아에 대한 이해는 도덕교사가 인격교육을 수행하는 데 있어서 철학적 기반을 마련해준다. 도덕교사는 학생들에게 인간의 본래적인 의미와 가치에 대해 가르쳐주고, 이를 통해 학생들이 도덕 실천의 당위성과 중요성을 깨달을 수 있도록 도와주어야 한다. 학생들이 올바른 인격을 형성할 수 있도록 돕는 것은 우리 인간이 타자와 더불어 살아가는 존재라는 점에서 매우 중요한 일이다. 칸트에 따르면 도덕적 인격을 형성한 사람은 지속적으로 도덕을 실천하고자 하며, 타자에 대한 배려를 자신의 의무로 여길 수 있다. 도덕교사는 인격 의식 교육을 통해 학생들이 적극적으로 도덕을 실천할 수 있도록 해야 한다.
The purpose of this thesis is to understand Kants transcendental self and establish its moral educational implications. Kant mentioned transcendental self in his ethics in relation to personality and morals, and this implies that transcendental self can sufficiently be discussed in moral education. transcendental self is the core ideology of Kants transcendental philosophy which begins with What is man? and is the basis of mans reason that aims for morals and ethics and is key to understanding the nature and principles of Kants morals.
The key points that this thesis attempts to establish are as follows. First, the thesis attempts to comprehend the background of establishment of Kants transcendental philosophy and Kants basic critical mind toward philosophy. Kants transcendental philosophy begins with the criticism of modern epistemology and Kant develops his transcendental philosophy from pointing out the limitations of mans cognition. According to Kant, man cannot grasp a thing itself(Ding an sich) completely due to the limitations of cognitive ability, and all that man cognizes are merely phenomena.
Second, the meanings of Kants transcendental philosophy and transcendental self in the aspects of epistemology and ethics are examined. Kants insight, which reveals the conditions and limitations of mans cognition, is evaluated as a revolutionary change in thought in the history of Western philosophy. According to Kant, phenomenal self (das phänomenale Ich) is self that is cognized by us and is analyzed and objectified conceptually, and 'transcendental self(das transzendentale Ich)' is self that is perceived by us and is neither analyzed nor objectified in a scientific manner. According to Kant, transcendental self implies mans ontological meaning. Mans universal and dignified personality value based on transcendental self becomes the basis that makes man naturally live morally in the phenomenal world.
The nature and principles of Kants morals are due to the dual ontological conditions of man who lives as a phenomenal and a transcendental being. According to Kant, morals by nature accord with mans essence, but morals have nature of duty for man in that man lives as a phenomenal being in the phenomenal world. Such morals are not given by the outside but orders that I in the noumenal world give to I in the phenomenal world, so it is really free action to practice morals. Kant emphasizes through the principles of purpose mans noble personality that cannot be returned to instrumental values. According to Kant, man always should treat all human beings including himself as purpose rather than means.
Third, this thesis clarifies that the meaning of Kants transcendental self in relation to the others is exalted and explores the moral educational implications of transcendental self. In order to clarify the others of Kants transcendental philosophy, it understands sensus communis. Kants sensus communis is mans universal form of sense on what is aesthetically good. In aesthetic judgment, sensus communis that all human beings universally have in common is a communal sentiment with which man attempts to make judgment in the others view. Kants sensus communis shows that man is an ethical being that can regard the others as self.
Kants transcendental self is meaningful in moral education that emphasizes students proper character building and moral, practical life with the others. Particularly, the understanding of transcendental self provides morals teachers with philosophical basis in performing character education. Morals teachers should teach students the meanings and values inherent to man, and through this, help students realize the necessity and importance of practice of morals. It is very important to help students build proper character in that we human beings live with others. According to Kant, one who has built moral character would continue to practice morals and consider that being considerate with the others is his or her duty. Morals teachers should enable students to practice morals actively through character consciousness education.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127452
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Ethics Education (윤리교육과)Theses (Master's Degree_윤리교육과)
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