Publications

Detailed Information

우연성의 재해석을 통한 자아탐색 표현 연구 : A study on Expression of search for ego from the reinterpretation of contingency

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김성희-
dc.contributor.author유가월-
dc.date.accessioned2017-07-19T04:08:16Z-
dc.date.available2017-07-19T04:08:16Z-
dc.date.issued2016-02-
dc.identifier.other000000133470-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/129013-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 동양화과 동양화전공, 2016. 2. 김성희.-
dc.description.abstract본고는 2012년부터 2015년까지 제작된 본인의 작품들 중 우연성을 통한 자아 탐색에 관한 주제의 작업을 대상으로, 그 창작의 동기와 목적, 제작과정에서 나타난 이론적 근거, 소재의 선택과 조형적 특성, 표현기법 등을 체계적으로 연구하고 후속 작업의 방향을 모색하기 위한 작품연구 논문이다.
이 연구 논문은 주어진 자아에 대한 개인적 고민을 우연성의 재해석을 통해 잠재의식을 발견하고 자아탐색의 과정으로 풀어낸 본인의 회화 작업에 관한 글이다. 이는 지난 3년간의 작업들을 돌아보고 반성하는 것에만 그치는 것이 아니라, 자신을 되돌아보며 오늘의 나는 무엇인지, 과연 나는 하루하루를 나답게 살고 있는지를 이 논문을 통해 확인하는 점에서 그 중요성이 있다고 여겨진다.
이 연구의 목적은 이런 자기 탐구의 초심을 품고 이후의 작품 중 우연성을 다시 해석하는 것을 통하여 자신의 잠재의식을 탐구하고 본아(本我)및 자아를 이해하며 자기 자신을 다시 인식하는데 있다.
이 논문을 통한 지금까지 회화로만 표현해왔던 본인의 작업 활동을 연구 논문으로 풀어냄으로써 본인의 주관적인 작업에 이론적인 틀을 만드는 기회가 될 것이며, 표현하고자 하는 주제를 더욱 확실하고 정확하게 제시할 수 있는 기회가 된다고 생각한다. 언어라는 매체는 주관적일 수밖에 없는 본인의 작업에 이론적, 학술적 기반이 되어, 보다 객관적으로 작업을 해석할 수 있게 해준다. 또한 서로 다른 표현기법이지만 주제와 함께 정리된 것 역시 같은 길이다. 이를 바탕으로 앞으로의 작업 활동을 더욱 심화, 발전시킬 수 있게 되기를 기대 한다.
이러한 연구를 위한 본 논문의 대략적인 구성은 다음과 같다.
제Ⅰ장에서는 잠재의식과 우연성에 대한 고찰을 담은 작품 창작배경과 목적을 간략히 제시하고자 하였다.
제Ⅱ장에서는 본인의 작업 분석에 앞서, 작품 제작의 기반이 되는 우연성 개념 및 우연성과 자기 탐구의 관계에 대해 다루도록 하겠다. 우선 우연성에 대한 일반적 인식 및 우연성과 필연성의 상호 관계 개념 대해 살펴보고, 이어서 본인의 작품과 밀접한 우연성 중의 잠재의식을 통해 자아를 탐구하고 분석함으로써 본 연구의 구성 근거를 제시하고자 한다.
Ⅲ장에서는 본인 작업에 마블링 기법을 활용한 우연성의 재해석에 대하여 서술하겠다. 1절에서는 회화에 우연성이 어떻게 표현되는지 구체적인 예를 들어 살피고, 이어서 잠재의식은 회화의 우연성에서 어떻게 표현하는지, 마지막으로 회화에서 본인의 작품들과 연관된 마블링 기법 개념에 대해 상세한 논술을 하고 마블링에서 나타난 우연성에 관하여 분석한다. 2절에서는 본인작품 초기에 마블링 기법을 활용한 후기작품의 변화, 발전과정에서 마블링에 나타나는 우연성에 대해 인위적으로 재분석하고 인위적 흔적을 통해 자신의 잠재의식을 발견 및 분석함으로써 자기 재인식에 관하여 살펴보려한다.
Ⅳ장에서는 본인의 작업들에 대하여 서술하겠다. 1절에서는 창작과정에 대해 논하고 2절에서는 본인 작품에 구도, 선(線), 색 등과 같은 조형적 특성에 대해 논할 것이다.
마지막으로 Ⅴ장에서는 본론에 서술한 전체 내용을 요약하고, 연구를 통해 얻은 결과와 한계, 그리고 나아갈 방향에 관해 논하였다.
-
dc.description.abstractThis thesis proposes on systemic research on the works that have been produced with the theme of Expression of search for ego from the reinterpretation of contingency from 2012 to 2015 by studying its motivation, purpose, theoretical basis appearing in the making process, materials selection, characteristics of design, and representation techniques.

The paper explains the authors works which describes ones contemplation on his or her given ego through the reinterpretation of contingency and discover the subconscious and the process of search for ego. Its importance lies in the fact that the paper not only reflects on the authors three-year-long painting works but also checking what am I today and if I live what I have by looking back over oneself.

The purporse of this study to search for subconscious and understand the main conscious I and ego and have a new understanding of oneself.
Writing about ones thoughts previously expressed in the painting can give a chance to make theoretical frame and more clear and accurate explanation of the theme of the work. The media of language also enables the objective assessment of the work as they provide the theoretical and scholarly foundation for the authors rather subjective work. It is different the same way The two entirely different expression methods could be the same expressive technique but its the same way by the organized one with the theme. From this, it is expected that this paper may complement and further develop the authors work.

The paper consists of the following :
Chapter Ⅰ briefly suggests the creation background and purpose of the work that contains the contemplation of subconscious and contingency.
Chapter Ⅱ discusses the concept of contingency which is the basis of producing work and relation of contingency and search for oneself before analysis of this work. The contingency – general recognition and mutual concept of contingency and inevitability – studied first, followed by the
Chapter Ⅲ discusses the reinterpretation of contingency applying marbling technique. Section 1 introduces the way of expression of the contingency in the painting, the way of expression of the subconscious in the paintings contingency and discussion in detail for concept of the marbling technique related the authors work then analysis the contingency in the marbling. Section 2 describes changes of late works applying marbling technique in the early stage of this work, artificially re-analize the contingency in marbling on the process of development and check the new understanding of ourself by discovering and analyzing the subconscious through artificial trace.
Chapter Ⅳ introduces this work. Section 1 describes the creative process. Section 2 covers the formative characteristic such as structure, line, color and etc.
Chapter Ⅴ gives the summary of this paper and discuss the result and limits of the research, and finally futher research required.
-
dc.description.tableofcontentsⅠ.머리말 1

Ⅱ.우연성과 자아탐색 6
1.우연성의 개념 6
1)우연성의 일반적 인식 7
2)우연성과 필연성의 상관관계 10
2.우연성을 통한 자아탐색 13
1)우연 속 잠재의식의 발견 13
2)잠재의식을 통한 자아탐색 18

Ⅲ.마블링 기법을 활용한 우연성의 재해석 24
1.우연성과 마블링 기법 24
1)회화에서 우연성의 표현 25
2)회화에서 우연성과 잠재의식의 표현 29
3)회화에서 마블링 기법과 우연성 표현 33
2.마블링 기법을 활용한 자아탐색 41
1)마블링 기법의 활용 42
2)우연성의 재해석 47

Ⅳ.제작과정 및 조형적 특성 59
1.제작과정 59
1)배경 만들기 59
2)배경을 활용한 재해석 과정 61
2.조형적 특성 65
1)구도 65
2)선 67
3)색 70

Ⅴ.맺음말 73

참고문헌 76

작품도판 78

Abstract 104
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent241501456 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject우연성-
dc.subject마블링-
dc.subject잠재의식-
dc.subject자아-
dc.subject재해석-
dc.subject자아 탐색-
dc.subject.ddc759-
dc.title우연성의 재해석을 통한 자아탐색 표현 연구-
dc.title.alternativeA study on Expression of search for ego from the reinterpretation of contingency-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorLiu, Jia-yue-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesvii, 105-
dc.contributor.affiliation미술대학 동양화과-
dc.date.awarded2016-02-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share