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전력시장 시장참여자 입찰행위 유인에 관한 연구 : A study on Bidding Behaviors of Participants in Wholesale Electricity Market

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박상인-
dc.contributor.author강지훈-
dc.date.accessioned2017-07-19T08:00:10Z-
dc.date.available2017-07-19T08:00:10Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.other000000002717-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/130489-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2012. 8. 박상인.-
dc.description.abstract본 연구는 전력이 상품처럼 거래되고 있는 우리나라 도매 전력시장에서 나타나는 시장참여자의 시장행위에 대한 분석을 다루고 있다. 그 중에서도 발전사업자가 매일 입찰하는 공급가능용량이 실제 발전기의 공급능력과 차이가 생기는 현상인 입찰오차에 대한 원인 분석을 기술하고 있다.

논문의 본문에 해당하는 제3장에서는 연구문제와 개념적 분석틀에 대해 기술하고 연구의 분석방법을 기술하고 있다. 기존의 연구들은 용량가격의 하락이나 전력수요 피크와 같은 환경 하에서는 발전사가 전략적 용량미달입찰(용량철회)이라는 수단을 통해 이윤증대를 꾀할 유인이 증가하게 된다는 사실에 주목하고 이것을 입찰오차의 요인으로 주로 분석하였다. 하지만 지난 10여 년 동안 전력시장에서는 전략적 용량미달입찰 사례보다는 그 반대의 경우인 용량초과입찰 즉 실제 발전기 공급능력보다 공급가능용량을 더 많이 입찰하는 경우가 빈번하게 발생하였으므로 이에 대한 원인을 밝히는 것을 논문의 주요 주제로 삼았다. 연구의 방법론은 발전사 입찰담당자에 대한 인터뷰를 통해 실제 입찰행위에 영향을 미치는 여러 가지 요인에 대한 정보를 수집하였으며, 구체적으로는 반구조화 인터뷰라는 방법을 선택하였다.

제4장에서는 인터뷰의 결과에 대한 집계 및 정리를 하고 있다. 첫 째, 전략적 용량미달입찰이 어려운 이유에 대해서는 전력산업 지배구조에 의한 요인, 페널티 제도의 영향, 발전자회사에 대한 경영평가 제도의 영향, 민간발전사의 약한 Market Power 등이 의미 있는 요소로 밝혀졌다. 둘 째로는 전략적 용량미달입찰이 입찰오차의 주요인이 아니라면 용량미달입찰 이외에 어떤 요인이 입찰오차를 유발하는 제3 요인인가에 대한 내용이다. 연구결과 여기에는 허용오차나 입찰량을 초과하는 발전량에 대한 정산방식등 입찰오차에 영향을 주는 전력시장규칙이 있었으며, 발전사에 대한 경영평가 제도, 온도와 계통주파수와 같은 발전기 외부환경의 급격한 변화, 예측 불가능한 요인, 입찰담당자들의 전략적 성향과 같은 요인들이 있었다.

또한, 제4장에서는 인터뷰 결과에 대해 추가적인 분석내용을 기술하고 있다. 여기서는 입찰오차에 영향을 미치는 요인들을 기업지배구조, Market Power, 규제환경, 거래규정, 통제불능, 입찰전략 요인으로 각각 분류하였다. 기업지배구조에 관한 요인에는 한전이 한전자회사의 지분을 100% 보유한 모회사이므로 배당금 회수 및 자회사에 대한 경영평가 권한 등을 활용하여 자회사의 입찰행위에 영향을 미치는 내용을 주로 담고 있다. Market Power에 의한 요인은 국내 민간발전사들이 낮은 시장점유율과 다양한 발전소 포트폴리오를 갖추고 있지 못해서 전략적 입찰이 물리적으로 어렵다는 것이며, 규제환경에 의한 요인은 한전자회사에 대해 보정계수제도를 통해 실질적인 가격규제를 함으로써 시장가격 상승분에 대한 수익증감분이 감쇄되어 발전사가 전략적 입찰을 할 유인이 줄어들게 되는 것과 시장감시 환경 및 페널티 관련 법령 등이 입찰오차에 미치는 영향을 담고 있다. 거래규정에 의한 요인은 초과발전 미정산과 같이 시장규칙이 입찰오차에 영향을 미치는 것이며, 통제불능 요인은 발전소 주변 온도 및 계통상황이 급변하는 것과 고르지 못한 연료품질 및 소내전력의 변동과 같이 발전소에서 발전기의 가능출력을 예상하기 힘들게 하는 발전기 내외의 다양한 요소들이 입찰오차에 영향을 미치는 경우를 말한다. 마지막으로 입찰전략에 의한 요인은 입찰담당자와 소속부서 및 회사전체 이익을 위해 세우는 입찰전략과 공기업 직원으로서의 직업윤리의 유무가 입찰행위에 영향을 미치는 경우를 말한다. 또한, 제4장에서는 이렇게 분류된 요소들 간의 관련성은 물론 입찰행태별로 발전사와 발전사 입찰담당 직원 그리고 판매사업자인 한전간의 이해관계에 대해서도 분석하고 있다.

제5장은 본 연구의 결과에 대한 기술이다. 입찰오차는 이윤증대를 위한 전략적인 입찰행위에 의해 발생되기 보다는 한전과 한전의 6개 발전자회사 간 기업지배구조에서 오는 영향(경영평가제도 및 가격규제, 발전자회사 순이익에 대한 한전의 배당금 회수)과 민간발전사의 낮은 Market power, 전력시장 규제감시환경과 같은 전력거래 외적인 요소 즉 제3의 요인에 있다는 것이다. 특히 한전과 한전의 6개 발전자회사 간 기업지배구조는 발전사의 입찰행위에 대해 다각적으로 영향을 미치는 중요한 요소이며, 입찰오차를 줄이기 위해서는 이러한 공기업의 지배구조를 근본적으로 개선하거나 이러한 입찰오차 원인을 잘 이해한 상태에서 규칙개정 및 법령 체계의 정비가 필요할 것이다.
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dc.description.abstractAbstract

A study on Bidding Behaviors of Participants in Wholesale Electricity Market

Kang Ji-Hoon
Department of Public Enterprise Policy
The Graduate School
of Public Administration
Seoul National University
...................................................

The purpose of this study is to answer the question why there are bidding errors(difference between bidding amount submitted by generators and real availability of the power plant). This study contains analysis of market behaviors of generators in Korean wholesale electricity market where power is traded like general commodities.

Chapter 3 is about the concept of cause of bidding errors and analytical framework. Earlier studies concluded that the main reason of bidding behaviors in electricity market in Korea is strategic behavior such as withholding which is effective in lower capacity price condition or lower electricity reserve ratio. Because in those periods generators are able to boost profit by withholding their generating availability and making the market price higher. However, for the last 10 years there wasnt any case of strategic withholding by generators. On the contrary to this, over-bidding took place very often. Generators have a tendency to submit the availabilities much more than real availabilities of power plants. I wanted to find out the main reason of bidding errors. The research method that I used was semi-structured interview and through it I collected various causes affecting generating bidding errors.

In chapter 4, I described interview results. Firstly, the reason why strategic withholding does not take place was founded by interview such as corporate governance in power industry, penalty system, public enterprise performance evaluation for generating companies, weak market power of private generators. etc. Secondly, if the strategic withholding is not the key reason of bidding error, there must be another factors causing the error. Through the interview I found out important factors that affecting the bidding errors. Those factors are market rule problems(e.g. settlement rule not giving a payment on generated amount excess the availability generator bid), public enterprise performance evaluation for generating companies by KEPCO-supply company, sudden changes of external environment such as temperature or power system frequency, unpredictability events, strategy made by staffs in charge of bidding.

And in chapter 4, I have written down additional analysis on the results of the interview. I break down factors effecting bidding errors into several categories such as corporate governance, Market Power, regulation environment, trading rules, unpredictability events, bidding strategy. And then I analysed the relations between these classified factors. In addition, change of interest among entities(like generation companies, staffs in generation companies, KEPCO) in electricity market according to bidding types or strategies was analysed. The factor of corporate governance are cases like KEPCOs collecting dividend from 100% subsidiary companies, 6 generators and as a parents company evaluating performance of subsidiary companies. These fact can affect bidding behaviors of generators. The factor of Market Power is that private generators have too low market share and they dont have various generating facility portfolios and cannot wield a meaningful market power through bidding strategy. The factor of regulation environment is such as deleting the cause of strategic behaviors through price control by correcting factor rule. Because correcting factor rule consequently lessen the effect of price fluctuation. And market monitoring environment and penalty system are also categorized in the factor of regulation environment. The factor of trading rules is such thing as not paying on generated energy excess the bid availability. In the factors of unpredictability events is changes of temperature or power system frequency, lower-quality fuel and loss-of-site power which cannot accurately calculated or expected. The last one is the factor such as bidding strategy and vacational ethics as a staff of public company.

In chapter 5, I described the conclusion of this study. Bidding error is affected from more third factors such as corporate governance among KEPCO group, regulating or monitoring environment than pure trading factors in the power market. Especially, corporate governance is affecting in various ways. So, to decrease the bidding error we have to improve of governance among public companies. Of course based on understanding of this fact development of related market rules and readjustment of penalty laws are also needed.
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dc.description.tableofcontents제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 목적과 필요성 1
제 2 절 연구의 대상과 범위 3

제 2 장 이론적 논의 및 선행 연구 검토 4
제 1 절 현행 전력시장에 관한 제도분석 4
1. 우리나라 전력시장의 주요 특성 4
2. 전력시장 입찰제도 5
제 2 절 입찰오차의 개요 8
1. 입찰오차의 두 가지 유형 8
2. 용량초과입찰 해소의 중요성 9
3. 입찰오차 발생 현황 10
제 3 절 이론적 논의 12
1. 용량초과입찰과 도덕적 해이 12
2. 용량미달입찰에 관한 이론 13
제 3 절 선행연구 검토 및 한계점 분석 18
1. 용량초과입찰에 관한 연구 18
2. 용량초과입찰에 관한 연구의 한계점 18
3. 용량미달입찰에 관한 연구 19
4. 용량미달입찰에 관한 연구의 한계점 21

제 3 장 연구설계 및 분석방법 24
제 1 절 연구문제와 개념적 분석틀 24
1. 연구문제와 연구가설 24
2. 개념적 분석틀 25
제 2 절 연구의 방법 27
1. 연구도구 28
2. 연구 절차 33
3. 문헌연구(사례연구) 34

제 4 장 인터뷰 결과 35
제 1 절 용량미달입찰이 어려운 이유 3
1. 전력산업 지배구조 37
2. 높은 적발확률 및 강한 처벌 41
3. 경영평가 제도 44
4. 민간기업의 낮은 Market Power 48
제 2 절 입찰오차를 유발하는 제3 요인들 51
1. 시장규칙의 영향(허용오차 규정, 정산방식) 52
2. 경영평가 제도에 의한 원인 55
3. 외부환경의 급격한 변화 56
4. 용량요금에 대한 유인 63
5. 기타 예측 불가능한 요소들 64
6. 입찰담당자들의 전략적 성향 67
제 3 절 인터뷰 결과 분석 71
1. 입찰오차에 대한 분류 71
2. 입찰오차 원인들 간의 관련성 74
3. 발전입찰 프로세스 76
4. 입찰행태별 이해관계 고찰 80

제 5 장 결론 85
제 1 절 연구결과 85
제 2 절 연구 의의 및 정책제안 87
1. 연구의 의의 및 시사점 87
2. 정책 제안 88
제 3 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 91
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3805205 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject전력시장-
dc.subject입찰오차-
dc.subject전략적 용량미달입찰-
dc.subject시장지배력-
dc.subject지배구조-
dc.subject경영평가-
dc.subject.ddc352-
dc.title전력시장 시장참여자 입찰행위 유인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA study on Bidding Behaviors of Participants in Wholesale Electricity Market-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorKang Ji-Hoon-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages102-
dc.contributor.affiliation행정대학원 공기업정책학과-
dc.date.awarded2012-08-
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