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공기업 경영평가지표를 대상으로 공공성평가와 기업성평가의 상관관계 실증분석
Analysis of correlation between Publicity and Entrepreneurship evaluation based on Public Enterprise Management Evaluation Indicator

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Authors
이영호
Advisor
박순애
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공기업경영평가결과공공성기업성평가지표상관관계public enterprisethe results of management evaluationpublicityentrepreneurshipevaluation indicatorcorrelation
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2014. 8. 박순애.
Abstract
공기업의 공공성과 기업성은 공기업이 추구하는 양대 성과로서 서로 상반된 가치를 동시에 추구해야만 하는 독특한 성격을 가지고 있다. 본 연구는 이러한 공공성과 기업성의 관계가 일반적인 인식과 같이 상쇄적인 관계(trade-off)인지 또는 두 가지가 상호 보완적이고 협력적인 관계인지에 대하여 정부의 공기업 경영평가지표와 그 평가 결과를 바탕으로 실증분석을 하였다. 연구대상은 2003년부터 2012년까지 10년 동안에 기획재정부가 실시한 경영평가결과를 대상으로 한다. 연구방법은 평가지표를 공공성, 기업성 및 혼합형의 특성으로 구분하고 각 특성별로 지표수 및 가중치를 비교하여 한 쪽으로 편중됨이 없이 균형있게 설계 및 운영되는지를 T-test로 분석하였다. 그리고 지표별 가중치와 득점을 기준으로 득점률을 산정하여 피어슨 상관분석을 하였다. 분석에 있어서 추가적으로 공기업 유형(Ⅰ군과 Ⅱ군)별, 상장 여부별, 정부의 공기업 경영정상화 대상 유형별, 노무현정부와 이명박정부의 정권 집권기별로도 비교 분석하였다.
분석결과 공공성과 기업성은 서로 상쇄적인 관계가 아니고 상호 보완적이고 협력적인 관계로 나타났으며 각 특성의 세부지표별로 책임경영, 조직인력관리, 재무예산관리 지표간에는 강한 양의 상관관계가 있었다. 본 연구를 통하여 제시하는 정책적 시사점은 첫째, 경영평가지표 체계에 있어서 지표 특성별 균형성을 제고하여야 한다. 둘째, 공기업의 공공성과 기업성이 상호 보완적으로 작용하여 시너지 효과를 낼 수 있는 방안의 모색이 필요하다. 셋째, 평가지표의 단순화, 통합화와 평가내용에 있어서 지표간 변별력을 강화하여야 한다. 넷째, 기업성 측정 지표를 강화할 필요가 있다.
Publicity and entrepreneurship of public enterprises having been particular characters which pursue conflicting value each other at the same time as a pubic enterprises seeking value.
This study is analysis of relation between publicity and entrepreneurship whether it is trade-off like a general recognition or complementary and cooperative, based on public enterprise management evaluation indicators and their results from government.
The subject of study is the results of public enterprise management evaluation performed by Ministry of Strategy and Finance for ten years from 2003 to 2012, and categorize every indicators of public enterprise management evaluation to three characters such as publicity, entrepreneurship and mixed type, then analyse T-test with average indicator numbers and weights of each characters to verify its balance between publicity and entrepreneurship whether they have been designed and operated without unbalance.
Then analyse Pearson correlation coefficient with score ratio based on weight and score of each indicators. To additional analysis, divided and compared data to public enterprise type such as type Ⅰ and Ⅱ, listed company and not in stock market, normalizing types of public enterprise management by current government and previous two president periods such as president Roh, Moo Hyun and president Lee, Myung Bak.
Analysis results are that the relation of publicity and entrepreneurship is not trade-off but complementary and cooperative with each other, and there are strong positive correlations among detailed indicators like Responsibility Management, Organization ·Human Resources Management and Finance·Budget Management.
Policy implications from this study are as following
First, balance of each characters of indicators shall be enhanced in public enterprises management evaluation indicator structure.
Second, it is needed to find new method which can make publicity and entrepreneurship of public enterprises act complementary with each other and product synergy effect.
Third, simplify and integrate the evaluation indicators and strengthen the discrimination in evaluation contents.
Fourth, it is needed to reinforce entrepreneurship indicators in public enterprises management evaluation indicators.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/130572
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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