Publications

Detailed Information

패션사진에 나타난 3세대 페미니즘 표현특성 : A Study on Expressive Characteristies of the Third wave Feminism in Fashion Photographs

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박정실

Advisor
하지수
Major
생활과학대학 의류학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
3세대 페미니즘패션사진표현특성여성이미지여성성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 의류학과, 2012. 8. 하지수.
Abstract
페미니즘이 사회적으로 확산되고 나서부터 패션과 페미니즘의 관계는 늘 충돌되었다. 패션은 여성의 자아표현의 수단임과 동시에 즉각적이고 가시적으로 여성성을 발현하므로 페미니스트들의 관심을 끌었지만 여성성을 구속한다는 이유로 배척되기도 하였다. 페미니즘 이론은 많은 사회적 문제와 충돌하는 과정에서 해결방안을 찾아가면서 변화 되었는데 최근의 3세대 페미니즘 연구에서는 여성 개개인의 차이에 주목하여 다양한 차이들을 포용하는 동시에 소외받았던 다양한 민족, 문화, 성 정체성 등에 관심을 드러낸다. 따라서 본 연구는 페미니즘 시각으로 여성성을 이해하며 패션사진의 여성이미지 표현에 관한 연구에 도움이 되고자 한다.
본 연구는 패션사진에 나타난 3세대 페미니즘의 표현특성을 분석하여 3세대 페미니즘의 영향을 받은 여성이미지를 고찰하는 것이다. 연구의 목적을 위해 문헌연구와 사례연구를 병행하였다. 이태리와 미국의 『보그(Vogue)』를 중심으로 현 시대의 대표적인 작가로 인정을 받은 파울로 로버시(Paolo Roversi). 피터 린드버그(Peter Lindbergh), 스티븐 마이젤(Steven Meisel)의 작품을 중심으로 2000년부터 2010사이의 에디토리얼 패션사진을 연구대상으로 하였다.
일반적으로 수용되고 있는 페미니즘은 1세대, 2세대, 3세대로 나눌 수 있다. 즉 계몽주의 사상과 자유평등 사상에 입각하여 여성과 남성의 평등을 핵심으로 다룬 1세대 페미니즘, 백인 중산층 학자들로 구성되어 남성과 여성의 이질론을 강조하고 차이를 인정하며 상응한 권리를 주장하였던 2세대 페미니즘, 그리고 여성이라는 집단을 단일 개념으로 취급한 2세대 페미니즘을 반대하여 여성들 간의 차이를 논의하고 소외된 계층에 대한 관심에서 비롯된 3세대 페미니즘 등으로 나눌 수 있다.
본 연구는 3세대 페미니즘의 특성을 3가지로 나누어 범주화 하였는데, 첫째는 개인적인 여성들의 차이를 주목하여 다양한 여성성을 추구하는 여성성의 다면화이고, 둘째는 지역과 문화의 차이를 포용하여 그 특수성을 인정하는 지역·문화의 다양화이며, 셋째는 성적 정체성의 다양화를 추구하고 동성애자, 양성애자 등을 담론에 포함시킨 성적 소수자의 수용으로 나누었다.
3세대 페미니즘의 특성에 근거하여 패션사진의 표현특성을 분석하고 3세대 페미니즘의 영향을 받은 여성이미지를 정의하면 다음과 같다. 첫째는 적극적인 여성이미지로 여성의 섹슈얼리티를 적극적으로 이용하여 수동적인 입장을 탈피하고 복종이 아닌 권력의 주체로써 여성의 해방, 권리를 표현했다. 둘째는 강건한 여성이미지로서 독립적이고 강건한 이미지를 추구하여 남성권력에 대해 도전하고 위협했다. 셋째는 다문화적 여성이미지로서 유색인종과 다른 문화·지역간의 차이를 완화시키고 이중적인 억압에서 벗어나 주체적으로 권리와 자유를 추구한다. 넷째는 동성애적 여성이미지이며 능동적으로 이분법적 성 정체성을 해체시키고 다양한 성 정체성을 추구하였다.
이를 통하여 3세대 페미니즘이 사회 전반의 여성이미지에 영향을 미치고 있으며 다양한 미디어 문화를 통하여 표현되어 수용자들과 교류하고 소통하여 새로운 여성이미지를 창조해 나가고 있음을 확인하였다.
With spreading of the feminism in a society as a whole, relationship between fashion and feminism has always been in conflict with each other. As the fashion reveals femininity instantly and visually as the means of the women's self-expression, it attracted feminists' attention but sometimes was excluded under the reason that it restricted femininity. The feminism theories have changed while seeking a solution in the conflicts with many social issues. Recently, the third wave feminism studies not only pay attention to the distinction of individual women and embrace various kinds of difference but show an interest in the alienated race, culture and gender identity. Therefore, this study intends to understand femininity from the feminist point of view and contribute on the future studies on the feminine image expression in the fashion photographs.
It analyzes the expressive characteristics of the third wave feminism revealed in the fashion photographs and examines the feminine image affected by the third wave feminism. For the research purposes, both literature review and case study were conducted together. Centered on 『Vogue』in Italy and USA and works by Paolo Roversi, Peter Lindbergh, Steven Meisel recognized as the representative photographers of the times, this study was done for the editorial fashion photographs between 2000 and 2010.
Generally, feminism may be divided into that of the 1st, 2nd and 3rd waves. In other words, the first wave feminism which dealt with equality of men and women as the key point based on the Enlightenment, liberalism and egalitarianism, the second wave feminism which emphasized heterogeneity of men and women, recognized their difference, and maintained corresponding rights composed by White middle class scholars, and the third wave feminism originated from interest in the alienated class, which discussed difference among women contrary to the standpoint of second wave White women handling a group of women as a unique concept.
This study categorized the characteristics of the 3rd wave feminism as 3 ones. The first is 'Multi-dimension of the femininity' to take notice of the difference of individual women and pursue multi-dimensional femininity. The second is 'Diversification of region ·culture' to embrace difference of regions· cultures and recognize their specificity. The third is 'Acceptance of the Sexual Minority' to seek diversification of the gender identity and include homosexuals and bisexuals in the discourse.
Through the analysis on the expressive characteristics of the fashion photographs based on the characteristics of the third wave feminism, the followings are definitions of the feminine image affected by the third wave feminism. First, as the 'active feminine image', it escapes from the passive viewpoint and expresses liberation and rights of women as the subject of the power rather than subordination using sexuality of women actively. Second, as the 'robust feminine image', it pursues an independent and strong image, challenges and threatens the man power. Third, as the 'multi-cultural feminine image', it reduces a gap among colored races and many other cultures, seeks after rights and freedom independently escaping from the dual oppression, Fourth, as the 'homosexual feminine image', it disorganizes dichotomous gender identity actively and pursues diverse gender identities.
So, it shows that the third wave feminism expressed by the various media cultures influences the feminine image in a society at large, creating a new image of a woman through exchanging and communicating with its recipients.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133781
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share