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The Local Experience of "Real" English: An Ethnographic Study of Conversational English Class in a South Korean University
"진짜" 영어의 지역적 구성과 경험: 한국의 한 대학에서의 영어회화 수업에 대한 민족지적 연구

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Authors
정나리
Advisor
정향진
Major
사회과학대학 인류학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
English Conversation Class"Real" EnglishSelf/OtherLocal/Global
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 인류학과, 2012. 8. 정향진.
Abstract
이 논문은 한국의 한 대학 영어회화 수업 현장에서 학생들이 구성하고 경험하게 되는 진짜 영어에 대한 민족지적 연구이다. 최근 십여 년 간 급격히 늘어난 영어 회화에 대한 개인적, 사회적 관심과 열망은 제도 교육, 특히 대학 과정에 필수 교과목으로 깊숙이 자리하고 있다. 시장, 정부 그리고 교육이 글로벌 인재를 요구하는 전지구화의 큰 흐름 안에서 학생들은 외국인들과의 조우를 상정하며 진짜 영어를 지향하는 경향을 보였다. 전통적인 문법 및 문어체 위주의 시험을 위한 영어와 대조적인 의미를 갖고 있는 진짜 영어는 대개의 경우 개인적 충족 및 해방감과 연관되어 나타났다.

이 논문에서는 이렇게 구성된 진짜 영어가 대학 영어회화 교실에서 어떻게 경험되는가를 살펴보았다. 관념적 서구에 대한 물적 재현으로써 소비되는 강사(원어민)의 회화 수업은 외국인과의 대면에 의연하게 대처할 수 있는 방법을 습득하고 연습하는 장이었다. 영어권 중심의 관습, 지식, 태도 및 소통방식이 그 주요 학습내용이었지만, 교사-학생 사이의 실제적인 소통은 그들이 정의하는 진짜 영어와는 간극을 보였다.

진짜 영어의 학습과정에서 보이는 학생들의 감정적 경험을 자아/타자의 관념을 중심으로 살펴보았다. 영어는 그 자체로 강력한 타자를 연상케 하였고 그것은 학생들에게 종종 두려움을 유발하는 원인이 되기도 하였다. 자아는 이 다소 불명확한 관념적 타자로 인해 스스로 위험을 인식하였다. 이러한 양상은 보다 넓은 사회경제적 맥락과 함께 구성된 진짜 영어가 단지 개인의 문제로 축소되게 하였다. 또한 자신감은 새로운 미래에 대한 약속으로 학생들을 고무하는 긍정적인 감정으로 작용하였다. 진짜 영어를 통해 획득한 자신감은 더욱 성장하고 확장되는 자아의 개념으로 연결되었고, 이와 같이 진짜 영어는 자아의 관리 및 경영에 매우 중요한 요소였다. 그리고 직접적으로 표현되는 경우는 드물지만 무관심은 또 하나의 특별한 감정이었다. 결국, 진짜 영어는 관념적 타자와의 경계 주변의 각각 상이한 곳에 위치한 감정지점을 통해 경계 넘나들기의 주체인 자아로 직결되었다.

진짜 영어의 의미와 경험을 회화 수업에 대한 참여 관찰 및 인터뷰를 통해 분석한 이 논문은 현재 한국 사회의 영어 지형을 특히 한 대학의 학생들의 입장에서 조명하여 보다 균형 있는 시각을 제공하고자 하였다.
This is an ethnographic study of the conception of real English, socially constructed and practiced in South Korea. Real English is conceived by students as a source of personal fulfillment and freedom, distinguished from what is framed as conventional English for tests. Through real English, students imagine real encounters with foreigners and show a strong desire to communicate and empathize with foreigners. Real English is consumed as a critical element for managing and developing the self, fit for a more global setting as well as for local success.

Conversational English classrooms show how the concept of real English is structurally designed and actually practiced by both students and teachers. In the classroom, English comes to life, providing students with the possibility of global encounters and firsthand experience of communicating in English. Lessons taught in class are by and large dominated by culture-specific knowledge and guidelines for interacting with foreigners, often visiting the border between the self and other. However, the speech of students and teachers observed in the classrooms show a distinct discrepancy between the ideal construction of real English and the English practically spoken in the local setting. In the process of pursuing real English, students go through certain affective experiences, related to the shaping and positioning of the self in the local social topography as well as the historically constructed sense of other.

This thesis, therefore, explores three prominent affects - fear, confidence and apathy - which are widely expressed by the students. Students often imagine a powerful unfamiliar other through English, by which fear is provoked. Real English also provides students with new promises, boosting them with a positive feeling of confidence, by way of successful management and transformation of the self. Apathy is another prominent affect which can be observed although not overtly expressed. The apathetic attitude towards English indicates that some students in the semi-periphery find English as something irrelevant, distancing themselves from the social implications of English. Ultimately, this thesis attempts to shed light on the local experience of real English, constructing a more balanced view on the issue of English in South Korea.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/134207
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Dept. of Anthropology (인류학과)Theses (Master's Degree_인류학과)
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