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Interaction Behavior as an Indicator of "Online Homophily": A Study on Intimacy among Facebook Friendship : 상호작용 행위를 통해 본 "온라인 호모필리": 페이스북 "친구" 관계의 친밀도에 대한 연구

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Authors

위지은

Advisor
이준환
Major
사회과학대학 언론정보학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
homophilycomputer-mediated communication (CMC)intimacysocial network services (SNSs)Facebookuser profilesimilarityinteraction behavior
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 언론정보학과, 2013. 8. 이준환.
Abstract
호모필리는 유사한 속성을 지닌 사람들끼리 그렇지 않은 사람들보다 더 친밀감을 느끼고 어울리는 경향 혹은 현상을 말한다. 최근 온라인상에서의 컴퓨터 매개 커뮤니케이션이 (CMC) 활발해지고 사람들이 소셜네트워크서비스를 (SNSs) 통해 사실상 실시간으로 다른 사람들과 상호작용을 함에도 불구하고, 호모필리에 대한 연구들은 여전히 오프라인 상황을 중심으로 진행되었다. 다양한 소셜네트워크서비스 (SNSs) 중에서도 특히 페이스북 사용자들의 친구 관계는 일차적으로는 기존의 오프라인 친구 관계에 기반하면서도, 전혀 모르는 사이에서부터 매우 가까운 사이에 걸쳐, 흔히 말하는 친구관계보다 훨씬 넓은 범위의 관계를 가리킨다는 점에서 독특하다. 이러한 커뮤니티의 특성에도 불구하고, 페이스북을 포함한 온라인상에서 나타나는 호모필리 현상에 대한 연구는 오프라인상에서 발전된 전통적인 호모필리 개념을 그대로 적용함으로써 이루어져 왔다. 따라서, 본 연구는 전통적인 호포밀리 개념이 온라인 호모필리에도 그대로 적용가능한지에 대해 페이스북 사용자들의 프로필 정보와 상호작용 로그 데이터 및 친밀도에 대한 설문을 통해 살펴본다, 이에 대한 경험적 관찰을 통해서, 사람들의 유사성에 기반한 기존의 호모필리 현상이 온라인 공간에서는 나타나지 않았지만, 사용자들 사이의 상호작용 행위로 온라인에서의 호모필리 현상이 볼 수 있음을 발견했다. 이와 같은 연구결과는, 전통적인 호모필리 개념을 기반으로 한, CMC 환경에 보다 적합한 온라인 호포밀리 개념에 대한 정교화 작업의 필요성을 보여준다.
Homophily refers to the phenomenon of people associating more with similar people than they do with non-similar or dissimilar people. While most of the research on homophily has been focused on offline contexts, it is necessary to study the phenomenon in online contexts as well since people are "always on." Exploring homophily in Facebook is particularly important in that, though Facebook users primarily tend to maintain or solidify already-existing offline relationships through the online space, Facebook friendships indicate a broader spectrum of relationships ranging from complete strangers to confiding relations. Nevertheless, observation on homophily in computer-mediated contexts has been conducted through measuring the effect in the same way as in offline contexts. Thus, current research aims to test whether the traditional concept of homophily is applicable to online homophily with further speculation by collecting users profile information and activity log data, in addition to users survey response data. Results show that empirical evidence on homophily in the online space is not found based on the original concept of similarities on personal attributes, but through interaction behaviors between users. Even though the significance of correlations between interaction behaviors and perceived intimacy was not so strong, findings from current research imply that further elaboration on online homophily is necessary, in a way more relevant to the computer-mediated context other than the traditional concept of homophily.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/134268
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