Publications

Detailed Information

The Relationship between CJA, IJA, RJA of Joint Attention and Language in Infancy

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor곽금주-
dc.contributor.author조윤정-
dc.date.accessioned2017-07-19T12:22:03Z-
dc.date.available2017-07-19T12:22:03Z-
dc.date.issued2015-02-
dc.identifier.other000000025811-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/134381-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 심리학과, 2015. 2. 곽금주.-
dc.description.abstract여러 연구에서 영아의 공동주의는 이후의 언어발달과 밀접한 관련이 있음이 보고되어 왔다. 기존 연구들은 공동주의가 영아기 전반에 걸쳐 발달되며, 유아기 언어와 정적 상관이 있음을 제시하였다. 그러나 기존 연구들은 공동주의를 제한적으로 살펴본 한계점이 있다. 즉, 자유놀이 상황에서 측정한 협응적 공동주의는 자연스러운 상황에서의 영아의 공동주의 능력을 반영하는 장점이 있으나 공동주의의 시도와 반응에 대한 정보는 상대적으로 부족하였다. 반면, 비언어적 의사소통 척도(ESCS)는 영아가 타인의 공동주의에 반응을 하는지 아니면 영아 스스로가 공동주의를 시도하는지에 대한 행동들을 직접적으로 측정하여 구분할 수 있다. 그러나 실험 상황에서 영아의 공동주의 시도와 반응을 측정하기 때문에, 자유놀이 상황보다 생태학적 타당도(ecological validity)가 낮은 단점이 있다.
그러므로, 더 종합적인 영아의 공동주의 능력을 평가하기 위해 본 연구에서는 엄마와의 자유놀이 상황과 더 구체화된 비언어적 의사소통 척도 모두를 사용하여 복합적인 방법 접근으로 공동주의를 살펴보았다. 영아의 협응적 공동주의를 측정하기 위해서, 엄마와의 상호작용을 살펴보는 자유놀이 상황을 사용하였다. 공동주의에 대한 반응하기와 공동주의 시도하기의 행동들을 측정하기 위해서는, 영아가 실험자와 상호작용하는 비언어적 의사소통 척도를 사용하였다. 그리고 마지막으로 MCDI-K를 사용하여 영아의 표현언어와 이해언어를 측정하였다. 모든 변인들은 12개월, 15개월, 그리고 18개월에 걸쳐 종단적으로 측정하였다.
그 결과, 협응적 공동주의, 공동주의에 반응하기, 그리고 공동주의 시도하기는 표현언어와 이해언어 모두와 정적 상관을 나타냈다. 위계적 회귀분석을 한 결과, 12개월 협응적 공동주의와 반응하기가 12개월 이해언어를 유의미하게 예측하였고, 15개월 협응적 공동주의와 시도하기가 15개월의 이해언어를, 12개월 시도하기와 반응하기가 12개월 표현언어를, 12개월 표현언어가 15개월 표현언어를, 그리고 18개월 협응적 공동주의가 18개월 표현언어를 유의미하게 예측하였다.
-
dc.description.abstractJoint attention is critical in the development of subsequent language ability during the infancy period. Past studies have shown that joint attention consolidates in the infancy period and is associated with subsequent language development in toddlerhood. However, previous studies have examined joint attention in a confined manner. While coordinated joint attentional engagement state is effective in reflecting the infants joint attention ability, it is inefficacious in distinguishing the contribution between the mother and the infant. By comparison, structured assessments are able to differentiate whether the infant responds to others social bids or whether the infant himself initiates bids to others.
Therefore, to evaluate a more representative and holistic picture of the infants capacity in joint attention, the current study investigated joint attention in a multi-method approach by combining standardized measures and observational data. In order to measure infants coordinated joint attentional engagement state (CJA), the free-play interaction paradigm was administered in which it examined interaction between the mother and the infant. For responding to joint attention (RJA) and initiating joint attention (IJA) behaviors, the Early Social Communication Scales (ESCS) was used in which the infant interacted with an experimenter in a structured setting. Lastly, the MacArthur-Bates Communicative Inventory-Korean (MCDI-K) was administered to assess infants vocabulary production and comprehension abilities. All measures were taken longitudinally at 12, 15, and 18 months of age.
Results revealed that similar to previous studies, CJA, RJA, and IJA were related to both language comprehension and production, with RJA showing greater association with comprehension and IJA with production. Significant predictors of 12-month comprehension were 12-month CJA and RJA
-
dc.description.abstract15-month CJA and IJA for same month comprehension-
dc.description.abstract12-month IJA and RJA for same month production-
dc.description.abstract12-month production for 15-month production-
dc.description.abstractand 18-month CJA for same month production. Implications and limitations of the present study were also discussed.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 9
1. Joint Attention 11
2. Development of Joint Attention 13
3. Joint Attention and Language 19
4. Current Study 28
II. Method 31
1. Participants 31
2. Procedures and Measures 31
3. Coding and Analysis 38
III. Results 43
1. Joint Attention 43
2. Language 50
3. Joint Attention and Language 54
IV. Discussion 65
1. Joint Attention Variables 66
2. Language Variables 69
3. Joint Attention and Language 70
4. Implications and Limitations 74
V. References 78
VI. 국문초록 91
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent666744 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectjoint attention-
dc.subjectRJA-
dc.subjectIJA-
dc.subjectearly social communication scale-
dc.subjectfree-play-
dc.subjectlanguage development-
dc.subject.ddc150-
dc.titleThe Relationship between CJA, IJA, RJA of Joint Attention and Language in Infancy-
dc.typeThesis-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesvii, 88-
dc.contributor.affiliation사회과학대학 심리학과-
dc.date.awarded2015-02-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share