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Analysis on Latin American Participation in the Global Value Chain: The Role of Trade Agreements and a Focus on the Automotive Industry
라틴아메리카의 글로벌 가치사슬 분석: 무역협정의 역할과 자동차산업 분석을 중심으로

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Authors
유현주
Advisor
김종섭
Major
국제대학원 국제학과
Issue Date
2017-08
Publisher
서울대학교 국제대학원
Keywords
global value chaininternational tradetrade in value addedLatin America
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 국제학과, 2017. 8. 김종섭.
Abstract
과연 자유무역협정은 글로벌 가치사슬(Global Value Chain)을
촉진하는가? 그렇다면 수많은 지역무역협정에도 불구하고 왜 중남미 국가들의 글로벌 가치사슬 참여도는 높지가 않은 것인가? 지역 내 글로벌 가치사슬 참여도가 낮은 결정요인은 무엇이고, 이러한 구조를 개선하려면 어떤 변화가 필요한가?

글로벌 가치사슬은 현대 경제에서 구조적 변화를 일으키는 구심점 역할을 하였으며, 긍정적인 혹은 부정적인 두 면의 결과를 야기했다. 글로벌 가치사슬의 여러 부문에 참여하는 것은 참가국들에게 지대한 영향을 미친다. 중남미 국가들은 글로벌 가치사슬에 각자 다양(heterogeneous)한 참여를 하며 부가가치를 생성하고 있지만, 저(低)부가가치 분야 중심의 가치사슬 참여는 중남미 국가들의 공통된 ‘고민’이다.

본 논문은 OECD/WTO 의 부가가치 기준 무역 (Trade in Value Added : TiVA) 통계를 토대로, 1995 년부터 2011 년까지 총 17 년간 중남미의 낮은 글로벌 가치사슬 참여도에 대한 분석 및 평가를 실시한다. 먼저, 중남미의 글로벌 가치사슬에 관한 기존 연구를 토대로 중남미 지역의 가치사슬 구조를 분석한다. 다음으로, 중남미의 주요 7 개 국가(아르헨티나, 브라질, 칠레, 콜롬비아, 코스타리카, 멕시코, 페루)의 수출 중 부가가치 부문 및 글로벌 가치사슬 참여도를 연구한다. 또한, 본 논문은 사례 연구로 중남미의 제조업 부문 글로벌 가치사슬을 탐구한다. 특히, 자동차 산업의 TiVA 통계를 분석하여, 중남미 국가의 고(高)부가가치 창출 실패의 요인으로 글로벌 선두기업의 부재를 지적하는 한편, 자유무역협정이 중남미 지역 내 글로벌 가치사슬 활성화에 도움을 줄 수 있음을 주장한다.
Do trade agreements promote global value chains (GVCs)? If so, despite numerous regional trade agreements, why is Latin American participation in the GVCs not higher? What are some determinants that explain the low GVC participation in the region and what are the means to upgrade within the value chain?

Global Value Chains have become a central force driving structural change in many modern economies, with positive and negative outcomes. Participation in different segments of GVCs has profound and significant implications for participating countries. Although Latin American GVCs are heterogeneous, participation in a low value-added segment is a shared concern across the
region.

This paper analyzes and evaluates the low GVC participation in Latin America over the past 17 years of 1995-2011, using OECD Trade in Value Added (TiVA).
By building on the previous works on Latin American GVCs, this paper first analyzes the regional value chains of Latin America. The second section focuses on seven Latin American countries - Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Mexico, and Peru – and assesses the value-added content of exports and GVC participation for each. In addition, this paper also studies the different characteristics of Latin American GVCs in the manufacturing industry. By specifically looking at the TiVA of the automobile industry-, this paper argues that the lack of Latin American lead firms is one of the key challenges for the high-value added participation of Latin American countries in GVCs and that trade agreements should be focused on facilitating firms to upgrade within the value chain.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/137490
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Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
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