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탐험적 제휴와 활용적 제휴의 결합유형별 제휴전략 : Alliance Motive Combination and Alliance Strategy: Exploration Alliance and Exploitation Alliance

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dc.contributor.author전이영-
dc.date.accessioned2019-01-09T02:27:40Z-
dc.date.available2019-01-09T02:27:40Z-
dc.date.issued2011-12-
dc.identifier.citation노사관계연구, Vol.22, pp. 31-61-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/145023-
dc.description.abstract본 연구에서는 전략적 제휴에 참여하는 기업들의 목적을 기반으로 제휴를 탐험적 제휴와 활용적 제휴로 구분하고, 제휴의 목적의 조합에 따라 탐험-탐험, 탐험-활용, 활용-탐험, 활용-활용의 4가지로 분류하였다. 그리고 각각의 조합에서 실제 제휴를 체결한 기업들의 사례와 기존 연구를 통해 기업들 각각의 제휴의 조합이 어떤 특성을 나타내는지 다각적으로 고찰하고, 참여하는 제휴의 조합에서 성공하기 위한 방안을 제시한다. 전략적 제휴에 참여하는 기업들은 제휴에 참여하는 목적을 정확히 규명하고, 이에 따라 목적에 부합하는 제휴 파트너를 선택해야 하며, 지식흡수능력과 대안의 확보를 통해 제휴를 통제할 필요가 있다.-
dc.description.abstractThis study classifies motives of organizational strategic alliances into exploration and exploitation, and strategic alliances into four categories according to the combinations of alliance motives of two alliance partners; exploration-exploration, exploration-exploitation, exploitation-exploration, exploitation-exploitation. Also I examine how each combination shows different characteristics from one another through the review of the alliance cases. This study suggests that in order to achieve the intended alliance goal, a company needs to (1) identify its alliance motive, (2) choose proper alliance parter and (3) control the alliance through absorptive capacity and securing alternatives.-
dc.description.sponsorship본 논문에 연구비를 지원해 준 서울대학교 노사관계연구소에 감사를 표합니다.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 노사관계연구소-
dc.title탐험적 제휴와 활용적 제휴의 결합유형별 제휴전략-
dc.title.alternativeAlliance Motive Combination and Alliance Strategy: Exploration Alliance and Exploitation Alliance-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorJeon, Yiyoung-
dc.citation.journaltitleSeoul Journal of Industrial Relations-
dc.citation.endpage61-
dc.citation.pages31-61-
dc.citation.startpage31-
dc.citation.volume22-
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