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Effects of acquisition experience on firm performance in cross-border acquisitions : The moderating role of international and alliance experience
기업의 해외인수합병 경험이 성과에 미치는 영향: 국제화 경험과 국제 제휴 경험의 조절효과

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Authors
조민아
Advisor
이동기
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2019. 2. 이동기.
Abstract
조직학습 이론에 기반한 다수의 연구는 인수합병 경험이 기업 성과에 미치는 영향에 대해서 그 동안 많은 연구가 이루어져 왔다. 하지만 기업의 다른 유형의 경험들이 인수기업 성과에 미치는 영향을 다룬 연구는 그다지 많이 이루어지지 않았다. 그 결과, 조직이 보유한 다양한 경험들이 기업의 인수합병 경험과 성과에 어떻게 관련이 되어 있는지에 대한 폭넓은 논의가 이루어지지 않았다고 볼 수 있다. 이에 따라 기업의 다양한 경험들이 인수합병 기업의 성과에 어떤 영향을 미치는지 그리고 경험들의 유형에 따라 인수합병 기업의 성과 정도에 미치는 영향에 차이가 있는지 등에 관한 연구의 필요성이 제기되고 있다.
이런 관점에서 본 연구는 인수합병 기업의 해외인수합병 경험이 성과에 미치는 영향을 살펴보고, 기업의 다른 유형의 경험들이 해외인수합병 경험과 성과에 상이한 영향을 주는지를 연구하였다. 특히, 기업의 경험을 국제화 경험(international experience) 및 국제 제휴 경험(alliance experience) 등 유형별로 구분하여, 서로 다른 특성을 가진 경험들이 해외인수합병 기업의 성과에 미치는 효과를 측정하는데 초점을 맞추고 있다. 실증 분석을 위해 북미 상장기업 가운데 3개의 첨단산업업체를 대상으로 1990년부터 2014년까지 25개년 동안의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. 연구 결과에 따르면, 해외 인수합병 경험은 성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 국제화 경험과 국제 제휴 경험은 모두 인수합병 경험과 성과의 관계에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The stream of cross-border acquisition experience and performance research has been an increasingly popular area of study. However, despite the long and extensive stream of research, an explicit agreement has not between the impact of acquisition experience on performance has not yet been found. Furthermore, previous scholars did not focus on examining the effects of other types of experience on acquisitions. Thus, based on the organizational learning perspective, this study emphasizes different types of experience may facilitate firms to acquire different levels of learning, to investigate how different types of experience (e.g., international experience and alliance experience) influence differently on the relationship between the acquiring firm’s acquisition experience and performance. We utilize a sample of 520 cross-border merger and acquisitions between 1990 and 2014 by North American firms in three high-tech industry sectors. Our result indicates the positive effect of acquirer’s acquisition experience on performance. We also find that an acquirer’s international experience and alliance experience moderates their acquisition experience and performance relationship negatively.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/150552
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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