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L2 Vocabulary Knowledge and Vocabulary Learning Strategies of Korean EFL Elementary School Students : 한국 초등학생들의 영어 어휘 지식과 어휘 학습 전략

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Authors
박유미
Advisor
김진완
Major
사범대학 외국어교육과(영어전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 외국어교육과(영어전공), 2019. 2. 김진완.
Abstract
The present study explores the use of vocabulary learning strategies (VLS) of Korean elementary school students, who are mostly the beginners of English, according to their individual learner variables, and also seeks to discover the relationship of VLS and vocabulary knowledge breadth and depth. As not many studies of VLS have focused on learners, the present study considers the learners vocabulary proficiency, age, gender and living region as variables of VLS. Furthermore, researches have observed the relationship of vocabulary knowledge and VLS, but the vocabulary knowledge were limited to either breadth or depth dimension. Therefore, this study aims to discover the relationship of VLS and comprehensive vocabulary knowledge by covering full aspects of vocabulary knowledge: breadth and depth.
For the purpose of the study, data of 272 Korean EFL elementary school students were collected through Vocabulary Learning Strategies Survey (VLSS), Vocabulary Test: 1,000 Word Level Test (VT), 500-level Productive Vocabulary Levels Test (500PVLT), Word Associates Test (WAT), and post-test interviews, and analyzed both quantitatively and qualitatively.
It was found that Korean elementary school students learner variables of vocabulary proficiency, gender and living region influence the use of VLS. Specifically, learners with higher vocabulary proficiency than those with lower proficiency, and female students than the male students tended to employ more VLS than their counterparts. Students living in urban area showed higher dependence on VLS than the rural counterparts with an exception of Discovery-Social (DS) strategies. Regarding the relation of VLS to vocabulary knowledge, the correlation analyses revealed the close relationship of Discovery-Determination (DD) strategies with both dimensions of vocabulary knowledge. DS strategies turned out to have negative relation with vocabulary knowledge breadth. Finally, the post-test interviews discovered that students prefer the VLS that resolves their own problems of vocabulary learning, while avoiding the VLS that entails long working time or extra cognitive load.
The findings of this study suggest that there are significant relationship between VLS and vocabulary knowledge of Korean EFL elementary school students. Acknowledging that VLS enable L2 learners to broaden and deepen their lexicon, the teachers and researchers are recommended to give more attention to VLS for their pedagogical practices and theoretical considerations.
본 연구는 한국 초등학생 영어 학습자들의 어휘학습전략을 변인 별로 살펴보고, 어휘학습전략과 어휘력의 관계를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 어휘 수준, 연령, 성별, 사는 지역 등을 학습자 변인으로 설정하여 이에 따른 어휘 학습 전략을 살펴보았다. 더불어, 기존의 연구들에서 포괄적인 어휘력을 다루지 않았다는 것을 발견하고, 어휘력을 구성하는 두 개의 핵심 측면인 넓이와 깊이를 모두 고려하여 학습자들의 어휘력과 어휘학습전략간의 관계를 측정하였다.
대한민국 소재의 3개 초등학교에 재학중인 5, 6학년 272명의 학생들을 대상으로 실시된 본 연구에서, 학습자들은 어휘학습전략에 대한 설문지와 세 가지 어휘력 평가 - Vocabulary Test: 1,000 Word Level Test (VT), 500-level Productive Vocabulary Levels Test (500PVLT), 그리고 Word Associates Test (WAT) - 에 참여하였다. 평가 이후에 21명의 학생들은 어휘학습전략에 대한 인터뷰에 참여였다.
분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자들의 변인 중, 어휘 수준, 성별, 그리고 사는 지역이 어휘 학습 전략에 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났다. 구체적으로, 어휘 능력이 높을수록 전반적으로 더 많은 어휘학습전략을 사용하는 경향이 있었고, 남학생보다 여학생들의 전략 사용량이 모든 하위 전략에서 더 많았다. 또한, 농촌 지역에 사는 학생들보다 도시 지역의 학생들이 사회적 발견 전략을 제외한 어휘 학습 전략을 더 빈번하게 사용하였다.
둘째, 상관관계분석을 통해, 어휘 학습 전략의 6개 하위 전략 중, 어휘력의 깊이 및 넓이 측면과 가장 깊은 연관을 지닌 하위 전략은 결정적 발견 전략인 것으로 드러났다. 사회적 발견 전략의 경우, 어휘력의 넓이 측면과 부적 상관관계에 있는 것으로 밝혀졌다.
셋째, 인터뷰의 질적 분석 결과, 학습자들은 자신이 당면한 어휘 학습의 문제를 해결하기 위해 가장 적합한 전략을 선택하는 것으로 드러났다. 또한, 어휘력과 가장 상관이 높은 것으로 판명되었던 결정적 발견 전략에 대해 긍정적인 인식을 갖고 있었으며, 기존의 전략 분류 체계에 없었던 음절 분절화 전략(syllabification)이 발견되기도 하였다. 반면, 기피되는 어휘학습전략은 시간이나 인지적 부하가 많이 소요되는 전략들이었다. 일부 사회적 발견 전략도 같은 맥락에서 부정적으로 인식되었다.
본 연구는 한국의 초등학생 영어 학습자의 변인에 따라 제2언어 어휘 학습 전략에 차이가 있으며, 어휘학습전략은 어휘력의 넓이 및 깊이 측면과 모두 유의미한 상관관계가 있음을 밝혀내었다. 이는 어휘 학습 전략에 대한 교수, 학습이 어휘력의 양과 질을 향상시키는 데에 기여할 수 있음을 시사한다. 이에 따라 어휘학습전략에 관한 심화된 연구와 교육 현장에서의 어휘학습전략 교수를 통해 한국 초등학생 영어 학습자들의 어휘 능력을 향상시키는 데 도움을 줄 수 있을 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/151210
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College of Education (사범대학)Dept. of Foreign Language Education (외국어교육과)English Language (영어전공)Theses (Master's Degree_영어전공)
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