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교사의 환경교육 프로그램 선택에 영향을 미치는 요인 : Factors Affecting Teachers' Choice of Environmental Education Program -Based on Construal level Theory-
해석수준이론을 바탕으로

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Authors

천향온

Advisor
윤순진
Major
사범대학 협동과정 환경교육전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 환경교육전공, 2019. 2. 윤순진.
Abstract
환경교육을 이루고 있는 두 주축인 학교환경교육과 사회환경교육은 상호보완적인 관계로 인식된다. 그래서 학교환경교육과 사회환경교육 연계와 협력을 위한 선행연구들이 많이 이루어졌다. 연계와 협력이 잘 이루어지기 위해서는 학교가 사회환경교육 프로그램에 참여하기 위한 결정 과정이 필요하다. 따라서 두 환경교육 주체의 연계와 협력에 앞서 교사들이 사회환경교육 프로그램에의 참여를 결정하는 데 영향을 미치는 요인에 대하여 알아볼 필요가 있다.
다양한 환경 문제에 대하여 사람들이 갖는 관심이나 느끼는 심각성의 정도는 다르다. 어떤 환경 문제는 당장 해결이 필요한 심각한 문제이고 어떤 문제는 실제로 일어나는지 의문이 생기는 문제이기도 하다. 사람들이 느끼는 정도가 다른 환경 문제에 대한 교육에 사람들의 참여를 이끌어내기 위해서는 교육을 홍보하는 방법에도 차이가 있어야 한다.
대상에 대한 심리적 거리감에 따라 사람들이 대상을 해석하는 수준이 다르다는 이론이 해석수준이론이다. 해석수준이론에서는 심리적 거리감이 멀수록 추상적이고 상위인 개념을 선택하거나 반응하며 심리적 거리감이 가까울수록 구체적이고 하위인 개념을 선택하거나 반응한다고 밝힌다.
이 연구에서는 이러한 점에 주목하여 환경 문제에 대한 심리적 거리감의 차이와 심리적 거리감이 다른 환경 문제에 관련한 교육 프로그램의 홍보 방식의 효과에 대하여 알아보고자 하였다. 심리적 거리감이 가까운 환경 문제(미세먼지)에 관련된 교육 프로그램은 홍보 메시지가 교육 내용과 방법에 대한 구체적인 내용을 담고 있을 때 메시지에 대한 태도와 프로그램 참여의사가 높을 것이고, 심리적 거리감이 먼 환경 문제(빛공해)에 관련된 교육 프로그램은 홍보 메시지가 프로그램의 궁극적인 목적을 추상적으로 표현하였을 때 메시지에 대한 태도와 프로그램 참여의사가 높을 것이라는 가설과 홍보 메시지에 대한 태도는 프로그램 참여의사에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다.
연구 가설의 증명을 위하여 환경 문제(미세먼지/빛공해)를 선택하고 해석 수준으로 구분되는 홍보 메시지(상위해석수준/하위해석수준)를 제작하여 심리적 거리감과 홍보 메시지에 대한 태도와 프로그램 참여의사를 측정하는 문항을 통해 실증 연구를 수행하였다. 연구 대상은 인천시 지역교육청 한 곳의 관내 초등학교 교사로 선정하였고, 이원분산분석과 회귀분석을 통하여 수집한 자료의 변인들 간의 관계를 분석하였다.
연구 결과, 교사들은 심리적 거리감이 가까운 환경 문제(미세먼지) 교육 프로그램에 대해서는 프로그램의 내용·방법을 구체적으로 설명하는 홍보 메시지에 대하여 높은 태도를 보였고, 심리적 거리감이 먼 환경 문제(빛공해) 교육 프로그램에 대해서는 프로그램의 궁극적인 목적을 추상적으로 설명하는 홍보 메시지에 대하여 높은 태도를 보였다. 그리고 홍보 메시지에 대한 태도는 참여의사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 프로그램 참여의사는 심리적 거리감과 홍보 메시지의 해석수준의 상호작용효과가 나타나지 않고 심리적 거리감의 독립적인 효과만 확인되어 심리적 거리감이 가까운 미세먼지 교육 프로그램에의 참여의사가 높게 나타났다.
이 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 제안이 가능하다.
첫째, 환경교육 프로그램의 구안 및 홍보 계획 단계에서 다루고자 하는 환경 문제에 대한 사람들의 심리적 거리감을 파악하고 그에 맞는 효과적인 홍보 내용과 방법을 선택할 필요가 있다.
둘째, 환경교육 프로그램에의 높은 참여의사를 이끌어내기 위해서는 사람들에게 이슈가 된 환경 문제를 다루는 교육 프로그램을 마련하는 것이 효과적인 방법이 될 수 있다.
셋째, 홍보 메시지에 대한 태도가 프로그램 참여의사에 미치는 영향력이 강하지는 않지만 메시지에 대한 태도를 통해 프로그램 참여의사의 예측이 가능함을 확인하였다. 따라서 홍보 메시지에 대한 태도를 높이기 위한 홍보 전략이 필요하고 적절한 홍보 내용의 구성은 프로그램 참여를 높일 것이라 기대할 수 있다.
넷째, 심리적으로 거리감이 먼 환경 문제를 다루는 교육 프로그램이라면 프로그램을 통해 이루고자 하는 궁극적인 목적을 추상적으로 설명하는 홍보 방식이 홍보 메시지에 대한 태도를 높일 수 있을 것이다. 결과적으로 홍보 메시지에 대한 태도가 프로그램 참여의사 결과에 영향을 미친다고 확인하였기 때문에 프로그램 참여의사의 긍정적인 결과를 예측해볼 수 있다.
이 연구의 결과는 사회환경교육 단체 및 기관에서는 학교의 사회환경교육 프로그램 선택이 활발히 이루어질 수 있는 환경교육 홍보 방안을 적용할 필요가 있음을 시사한다.
Environmental education consists of school environment education and community environment education. The relationship of school EE and community EE is recognized as complementary. So there are a lot of precedent research about school-community EE collaboration. In order for collaboration to be successful, it is necessary for the school to make a decision to participate in community EE. So it is necessary to investigate the factors that influence the decision of teachers to participate in the community environmental education program prior to the collaboration between school and community.
People have different interests and the degree of severity about the various environmental problems. Some environmental issues are serious problems that need to be addressed right away and others are doubtful whether actually arise. In order for people to participate in environmental education on different cognition of environmental issues, there must also be a different way to be promoted.
There is a theory that psychological distance to objects make people different in their identification of objects. It is called Contrual-level theory(CLT). CLT proposes that we do so by forming abstract mental construal of distal objects. But we do so by forming concrete mental construal of approximal objects.
This study attempts to identify the differences in psychological distance to environmental problems and investigate the public relation effect of environmental education programs related to environmental problems with psychological distance. It is hypothesized that people's attitudes toward messages and their participating intention in the program will be high when the PR message of the educational program related to fine dust, which is psychologically close environmental-problem, has concrete contents about the composition and method of the program. And it is hypothesized that people's attitude toward the message and their participating intention in the program will be high when the PR message of the educational program related to the light pollution, which is psychologically distant environmental problem, has abstract contents about the ultimate purpose of the program.
To prove the hypothesis, environmental problems(fine dust & light pollution) were selected and PR messages with different construal-levels were produced. And I designed the survey in order to examine psychological distance, attitude toward the PR message and participating intention. The experiment was carried out in a total 147 elementary school teachers in Incheon local Mistsry of Education. The data were analyzed by two-way ANOVA and simple linear regression analysis.
As a result, teachers showed a high attitude toward the PR message that concretely explains contents and method of the fine dust program. On the contrary to this, teachers showed a high attitude toward the PR message that abstractly explains the ultimate goal of the light pollution program. And attitudes toward PR messages have a positive effect on participating intention. But the participating intention of the program did not show the interaction effect of the psychological distance and the construal level of the PR message. Psychological distance only affected the participating intention in the program independently.
The implications of this study are as follows.
First, when planning the PR of the EE program, it is good to understand the psychological distance of the environmental problems that is considered with EE program. And it is necessary to choose effective PR contents and methods that appropriate for psychological distance.
Second, in order to encourage high participation in EE programs, it may be an effective way to provide education programs that is considered with environmental issues.
Third, the attitude toward the PR message does not have a strong influence on the program participation intention, but the attitude toward PR the message can predict the participating intention of the program. By increasing the attitude toward the PR messages, it is possible to increase the participating intention of the EE program.
Fourth, for EE programs dealing with psychologically distant environmental issue, the PR message that contain abstract contents about the ultimate goal of the program can enhance the attitude toward the PR message. Based on the previous implication, it can be predicted that positive attitudes toward PR messages may lead to participation in the program.
Based on these, it is expected that the community EE groups and organizations can apply the environmental education PR plan which school can actively participate the community EE program.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151237
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