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Paul Taffanel의 Fantaisie sur le Freyschutz에 대한 연구 - 연주자의 입장에서

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Authors
조경은
Advisor
윤혜리
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2019. 2. 윤혜리.
Abstract
본 논문은 프랑스의 플루트 연주자이자 작곡가, 지휘자인 폴 타파넬(Paul Taffanel)의 에 대한 분석이다. 19세기 Boehm 플루트의 제작 및 개량 이전 주법과 음색, 음량의 한계 때문에 플루트 레퍼토리가 한정되어 있었지만, Boehm 플루트 개량 이후 악기의 표현력과 음색이 개선됨에 따라 여러 작곡가들이 작품을 발표하고 플루트 레퍼토리가 확대되기 시작하였다. 타파넬은 Boehm 플루트를 제대로 연주할 수 있는 주법을 학습하는 연습곡을 발표하였으며, 이밖에도 Boehm 플루트의 기법을 잘 활용한 플루트 연주곡을 다수 발표하였다.
본 논문에서 분석하는 는 타파넬이 오페라의 주제 선율을 인용하여 작곡한 곡 중의 하나이다. 타파넬은 프랑스 파리 오페라 오케스트라 단원으로 활동하며 오페라 작품에 굉장히 친숙하였으며, 이 때의 경험을 토대로 오페라 주제 선율을 인용한 작품을 여러 곡 발표하였다. 는 칼 마리아 폰 베버의 오페라 의 주제 선율을 인용한 곡으로, 총 6개의 부분으로 구성된다.
조성을 살펴보면, g minor로 시작하여 D Major를 거쳐 여러 다른 조성으로 전조되어 연주하였다가 마지막에 G major로 마무리 짓는다. 화성적으로 다채롭게 변모하며, 으뜸음과 딸림음이 강조된다. 선율에서는 Boehm 플루트로 연주할 수 있는 화려한 기교를 보여주며, 피아노와 주고 받으면서 대화하고 응답하는 부분이 자주 등장한다.
베버의 오페라 는 작품 내에서 다양한 방식으로 응용, 활용된다. 오페라 레치타티보의 현악 반주 부분이 피아노 반주로 그대로 활용되기도 하고, 이 레치타티보 선율을 변형한 형태로 플루트가 주선율을 노래하기도 한다. 오페라의 아리아 선율을 플루트가 노래하고 상행과 하행 진행을 교차하면서 선율을 변주하는 등 타파넬은 오페라의 매력을 플루트 곡에서 효과적으로 드러낸다.
본 논문은 플루트 연주자의 입장에서 을 분석하고자 하였으며, 특히 오페라 작품의 변주곡으로서 작품의 음악적 및 구성적 특성을 체계적으로 분석하고자 하였다.
This thesis explores an analysis of for flute and piano of Paul Taffanel, one of the greatest flutist, composer and conductor in France.
Paul Taffanel led the history of Silver Boehm system Flute in mid-nineteenth century, the French Flute School refers to the use of technique, tone, vibrato of French flutists. He wrote the <17 Daily Exercises> for Boehm flute, provided technical practice and development of technique. He designed the exercises covered the full range of the Boehm flute in every scale and every arpeggio. Also, He helped expand the French music reportoire. He wrote several works, making additions to both flute and chamber wind reportoire.
composed the theme of an opera by Carl Maria von Weber (1786-1826). Based on his experience, by playing at the Opéra and Société des concerts du Conservatoire as a flutist and conductor, he composed several works of flute variations whose theme tied in with operas.
This study analyzed the forms, the melody of a flute comparing with those of the original aria which is used as a motif, the progression of harmony, the division of rhythm and relationship between the piano accompaniment.
has in 322 subsections, formed with 6 parts including the overture, introduction, parts A, B, C and the coda. Concerning the composition of the song, it begins with g minor composition and moves between various compositions through D Major, and then ends with the parallel key of G Major. Whole parts of this song emphasizes a melody focusing on the Dominant and Tonic scale. It has brilliant technique and divisions of sound and ornament in flute. Also formed to allow a give and take with the piano.
From the standpoint of flute players, the special approach is to not lose all of the techniques that flute can perform, including tonguing, vibrato, scale and arpezzio, but also artistic and musical beauty. Taffanel was one of the most familiar performers with flute instruments and how to play so much as the most famous piece for the flute player. The work, composed by Taffanel, is not a type of French music from the beginning, but it starts with brilliant and passionate melodies, plays low-pitched Arias, and it shows the beauty and skills of the flute.
This thesis was intended to analyze from the perspective of a flute player, and to systematically analyze the musical and structural characteristics of a piece as variations in an opera.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/151424
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
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