Browse

엘가의 에 관한 분석과 연주법 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
정혜솔
Advisor
김민지
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2019. 2. 김민지.
Abstract
본 논문은 작곡가 엘가와 그가 살던 시대 상황, 그리고 그 시대에 음악활동을 하던 작곡가들을 조명한다. 또한 엘가의 음악인생 중 마지막 작품인 그의 첼로 협주곡에서 첼로 연주자들이 공부하는 데 필요한 연주법을 연구하고자 한다.
엘가는 19세기 말에 활동하던 영국 작곡가이다. 19세기 말은 낭만주의를 포함한 여러 음악 사조들이 등장하고 활발하던 시기이며 그 중 낭만주의가 가장 주요한 음악사조이다. 19세기 낭만주의 시대를 이해하려면 그 시기에 나타난 음악 사조(사실주의, 역사주의, 민족주의, 인상주의, 낭만주의) 중 역사주의를 알아야 한다. 낭만주의는 그 당시 전쟁이 남긴 힘든 삶과 현실, 그리고 그런 현실에서 벗어나고 싶은 사람들의 열망으로부터 시작되었다. 과거를 회상하면서 넓은 의미로 역사를 다시 돌아보게 되는 현상이 생겨났고 이런 현상은 음악에서도 나타났다. 과거의 음악을 재조명하며 연주하게 되었고, 작곡가는 누군가의 의뢰에 의한 작곡이 아닌 자신들이 원하는 작품을 작곡하게 되며 공공의 청중들에게 연주회를 열기도 했다. 연주자 또한 자신들만의 각기 다른 해석을 함으로써 하나의 작품을 놓고 다양한 연주해석이 생겨났다. 연주해석에서 연주자들은 작품에 대한 정확한 악보 해석에 머무르는 것이 아니라, 감정을 표현하고 표출하는 것에 가치를 두기 시작하였다.
19세기 음악은 고전시대와는 구별된 새로운 음악 형식(교향시, 음악극)이 등장하고, 이전의 형식과 내용의 균형이 깨져 음악적 구조가 흔들리는 시점이 되었다. 문학과 강하게 연결되면서 감정미학이 두드러지고, 그 영향으로 예술가곡, 교향시, 표제음악까지 새롭게 나타나게 되었다. 표제음악 중 표제 교향곡, 오케스트라 음악이 진가를 발휘하였는데, 오케스트라 안에 새로운 악기를 개발하고 여러가지 주법을 통해 새로운 음색을 추구하였다. 오케스트라뿐만 아니라 소규모 편성의 짧은 작품도 애호하게 되는데, 연가곡이나 성격소품, 특히 가곡이 이 시기에 크게 발달하였다.
엘가의 음악 인생 중 마지막을 장식하는 엘가의 첼로 협주곡 e단조는 고결하고도 슬픈 협주곡이다. 총 4악장으로 1악장과 2악장, 그리고 3악장과 4악장으로 나눠지며 두 악장끼리 쉼 없이 이어지면서 연주된다. 1악장 시작부터 보이는 첼로의 격렬하면서도 슬픈 노래의 서주 부분은 전 악장을 통틀어 빈번히 등장한다. 2악장은 슬픈 선율의 1악장과는 달리 활기찬 악장이다. 스케르초 풍으로 들리는 경쾌한 악장으로 16분 음표를 스피카토(spiccato)로 연주한다. 3악장은 첼로의 비가(elegy)가 느린 템포로 울려 퍼진다. 행진곡풍으로 시작하는 4악장은 첼리스트의 화려한 기교와 기술, 강한 에너지가 요구되는 악장이다. 첼로의 감정적인 내면 표현은 어둡고 고독함, 사색적이면서 비장한 성격을 지닌 브람스의 음악적 특성과 일맥상통하는 면이 있다. 이 작품은 중후한 영국인다운 품격을 갖추며, 낭만적인 서정성이 담겨있으면서도 담담하고 애잔한 우수를 띤 곡으로 엘가의 최후의 걸작품이다.
In this thesis, I focused on the composer, Edward Elgar, and the social state of his time period. I discussed the musical tone and mood of his music and further illustrated playing techniques for cellists to use on Elgar's final work of his life, the Cello Concerto in E minor, Op. 85.
Elgar was a representative English composer in the end of the 19th century. He was one of the significant composers who introduced the English music to the world, following the work of Henry Purcell, an English composer who lived in the early Baroque period.
In order to understand the works of Elgar, I studied various musical trends of his times, including the late Romanticism, Historicism, Nationalism and Impressionism. One of the most important trends that occurred at the end of the 19th century, which was distinct from the classical period, was the Romanticism. The Romanticism sprung from the desire of the general public who wanted to escape from the harsh realities and difficulties of life that came with the war. As such, the tendency to long for and think about the times before the war expressed itself within the general public and subsequently in the music. Composers started to write music on their own terms, less influenced by conventions of the era. Concerts were also held for the general public. Performers interpreted music on their own terms, resulting in a variety of musical commentaries on one piece of music. In other words, performers placed a significant value on expressing their emotions, rather than general interpretation of music.
The music of the 19th century had strong connections to the works of literature had led to the emergence of aesthetic emotions, which in turn attributed to the development of art songs, symphonic poems, and program music. The program symphony and orchestra music within the program music became more important. New instruments were used within the orchestra, and new tone was played through various techniques. Not only the orchestras, but short and small-sized pieces of work also became popular.
Elgar's Cello Concerto in E minor, Op.85 which marked the end of his musical career, was a noble and sad concerto. This concerto was composed of four movements. The passionate and sad part of the introduction appears frequently throughout the entire movement. Unlike the first movement of sad melodies, the second movement is a dynamic movement that sounds like a scherzo, with the sixteenth notes played with spiccato. The third movement has an elegy with the slow tempo of the cello. Finally, the fourth movement, starting with a march style, requires cellist's splendid technique, skill, and strong energies. Overall, this Cello Concerto has a lyrical, sad melody and at the same time creates a strict and dark atmosphere.
The analysis results of this Concerto and the techniques that would enhance performance of the piece were presented. A few ideas necessary to better express the song musically were also demonstrated. Finally, I explained how to finger and practice the piece so that one could play it more colorfully and comfortably.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/151430
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse