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피에르 불레즈(Pierre Boulez)의 작품 에 대한 분석과 고찰 : 연주자의 입장에서

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Authors
김주민
Advisor
김영률
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2019. 2. 김영률.
Abstract
Pierre Boulez is a French composer, conductor and music theorist. He had an important role on the realm of classical music from the late 20th century to the early 21st century. Since his childhood, he was recognized both in math and music and later on, he decided to walk the path of a composer. In the early stage of his career, Boulez, under the teachings of Olivier Messian, developed his compositions in the style of serial music which uses twelve-tone technique, influenced by Schoenberg and Webern. Continuing as a follower of Messian, he also dedicated his effort to the music of total serialism. It was his nature to be responsible to new experiences that he started composing chance music, which made him one of the most important composers for avant-garde music.
In 1957, Boulez impressed his audience with a peace called . After that, he sketched his next work, . Boulez uses the number six in the work with deeper understanding of the characteristics of the clarinet, one of the music instruments. His own interpretation of the number six is given to its various portions such as sound, music, rhythm, and tempo. By adding chance music to his compositions in the style of total serialism, the players are free to choose his or her own notes in the frame given by the composer. In addition, they can change the order of the movements in the music, tempo, dynamics, and rhythm. What makes the music, attractive is that there can be always different interpretations because the player is open to various choices on what to play. The piece is developed into two versions: a solo version for solo clarinet and an ensemble version of clarinet concerto, played together with 21 instruments. Due to the unique style of the composer, this peace had been always modified and developed for a long period of time until it was finalized. has attained its success after its numerous modifications and corrections by the composer.
As mentioned earlier, Boulez’s became a representative music for his clarinet repertoires, which has been loved by many musicians. This is due to Boulez’s unique rhythm, various articulations, multi-tones and tempo changes. So in this thesis, there are three big questions about Boulez and . What kind of contrivance did Boulez try to give to the player in ? How is the number 6 used in this work? And why is one of the most frequently-played chance music for the clarinetists?
피에르 불레즈(Pierre Boulez, 1925-2016)는 프랑스 출신의 작곡가, 지휘자 겸 음악이론가로 20세기 후반부터 21세기 초반까지 세계적으로 많은 영향력을 지닌 현대 작곡가이다. 그는 어렸을 때부터 수학적 재능과 음악적 재능을 가지며 작곡의 길을 걸어가게 된다. 불레즈는 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)의 가르침 아래, 초기에 쇤베르크(Arnold Schonberg, 1874-1952)와 베베른(Anton Webern, 1883-1945)의 영향으로 12음기법을 사용한 음렬주의 음악을 작곡하였으나 중기 이후 그의 스승인 메시앙의 영향으로 총음렬주의 음악를 완성하게 된다. 그리고 더 나아가 항상 새로운 것에 관심과 노력을 기울인 결과, 존 케이지의 영향으로 시작된 우연성음악이 그를 전위음악의 대표 현대 작곡가로 발돋움하게 한다.
불레즈는 1957년 를 시작으로 우연성음악의 시작을 알린다. 그 이후 1959년부터 본격적으로 를 스케치하며 작곡을 시작하게 된다. 총음렬주의에 우연성음악을 더하여 연주자에게 다양한 선택권이 주어지면서 작곡가가 모든 결정권을 갖지 않고 연주자와 더욱 동등한 위치에 서게 한다. 연주자는 곡의 순서, 템포, 다이나믹, 주법을 정해진 틀 안에서 자유롭게 선택하여 연주할 수 있다. 다양한 선택을 할 수 있어서 항상 새롭게 해석된다는 점이 의 가장 큰 매력이다.
이 곡은 두 가지의 버전으로 발전되는데 솔로 클라리넷을 위한 솔로 버전과 21대의 악기와 같이 연주하는 협주곡 형식의 앙상블 버전으로 나뉜다. 이는 불레즈의 작곡 스타일상 한 곡을 쉽게 마무리 짓지 않고 오랫동안 수정하고 발전시켰는데 이 곡 또한 10년이 넘도록 수정되고 또 발전되어 오늘날 훌륭한 곡으로 남아있게 되었다.
앞서 얘기한 바와 같이 불레즈의 은 현재 수많은 연주자의 사랑을 받는 그의 대표 클라리넷 곡으로 자리 잡고 있다. 이는 불레즈만의 특이한 리듬, 새롭고 다양한 주법, 다양한 음색과 템포 변화, 그리고 모든 부분에서 짜임새 있는 그의 작품 스타일 때문이다. 그리하여 에서 불레즈는 어떤 우연성을 연주자에게 주고자 했는가?, 그리고 불레즈는 6이라는 숫자가 이 작품에서 어떤 방식으로 사용되었는가? 마지막으로 클라리넷 작품인 는 가장 대표적인 우연성음악 작품인데 이 작품에서 클라리넷 연주자로서 어떤 특별함을 느꼈는지에 대한 연구에 집중하게 되었다.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/151433
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
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