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혼합형 실시간 학습을 위한 수업설계 원리 개발 연구 : Development Study on Instructional Design Principles for Blended Synchronous Learning

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Authors

ZHANG SHUAI

Advisor
임철일
Major
사범대학 교육학과(교육공학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육공학전공), 2019. 2. 임철일.
Abstract
혼합형 학습은 학습의 효과성과 효율성을 고려하여 원격으로 온라인 학습과 오프라인의 면대면 수업을 결합하는 대표적 교수학습 방법이다. 그러나 현재까지 기업교육이나 학교교육 분야에서 이루어지고 있는 혼합형 학습은 주로 비실시간으로 진행되어 왔다. 실시간으로 웹 토론이나 화상회의를 통해 일부 교육 운영이 이루어졌지만 기술적 제한이나 적절하지 못한 교수설계 원리, 전략 등 원인으로 인해 효과성과 효율성이 현저히 높아지지 않거나 실패한 사례가 존재한다. 혼합형 실시간 학습은 온라인 학습자의 고독감 감소, 즉각적인 피드백을 통한 학습 참여도와 편이성 향상, 온라인 학습자뿐만 아니라 교실 현장 학습자 간의 상호작용을 증진시킴으로써 학습 효과를 향상시킬 수 있다.

혼합형 실시간 학습을 적용한 수업은 교수자가 동시에 교실 현장 수업과 온라인 수업을 진행하기 때문에 많은 어려움과 부담이 발생할 수 있다. 이를 위해 혼합형 실시간 학습을 위한 체계적인 수업설계 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 혼합형 실시간 학습을 위한 수업설계 원리 및 상세 지침을 개발하였다. 수업설계 원리 및 상세 지침을 따라 교수자와 학습자 간의 상호작용을 증진하고 학습 효과를 향상시킬 수 있는 혼합형 실시간 수업이 이루어질 수 있다.

본 연구의 연구 방법으로는 설계․개발연구방법 유형 2가 적용되었다. 혼합형 학습의 구성요소, 수업설계 원리 및 상세 지침을 개발하기 위해 선행문헌 검토를 거친 후 교수 경험 전문가와 교수 설계 전문가 총 4명을 대상으로 검토가 이루어졌다. 수업 설계 원리의 내적 타당화는 교육공학 전문가 8명, 외적 타당화는 교수자 1명과 교실 현장 학습자 15명, 온라인 학습자 4명 등 모두 32명이 본 연구에 참여하였다. 연구의 절차는 1) 선행문헌 검토를 통한 혼합형 실시간 학습의 구성요소, 수업설계 원리와 상세 지침 도출, 2) 실제 혼합형 학습을 수행한 경험이 있는 교수 경험 전문가 검토를 통한 의견 수렴, 3) 교수 설계 전문가 검토를 통한 의견 수렴, 4) 전문가 검토를 통한 두 차례의 내적 타당화, 5) 수업 실행을 통한 외적 타당화 순으로 진행되었다.

우선, 선행문헌 검토를 통해 전달, 환경, 상호작용, 학습 방식, 역할 등 혼합형 실시간 학습의 5개 구성요소를 도출하였고, 교수 경험 전문가와 교수 설계 전문가의 의견을 통해 평가와 온·오프라인의 융합 두 가지 요소를 추가하여 7개의 구성요소를 제시하였다. 그리고 구성요소를 범주화하여 11개의 수업설계 원리가 제시되었고 8명의 전문가를 통해 두 차례의 내적 타당화를 실시하였다. 각각의 원리에는 그 원리를 구현하는 데 필요한 상세 지침이 제시되었다.

외적 타당화는 일본의 A 대학교 대학원의 수업이 총 8주로 진행하였다. 교수자 1명과 해당 학급의 교실 현장 학습자 15명은 면대면으로 참여하였고, 온라인 학습자 4명의 3명이 중국의 북경, 1명은 중국의 상하이에 화상회의로 동시에 원격으로 참여하였다. 교수자와 학습자의 면담을 통한 질적 자료의 분석 결과, 제안된 원리들을 적용한 혼합형 실시간 학습을 위한 수업에서 온라인 학습자는 수업 참여 촉진, 형평성 제고, 실재감 향상, 상호작용 촉진 등 강점을, 교실 현장 학습자는 폭넓은 교류와 다양한 학습방식 및 학습경험을 이 수업의 주요 장점으로 언급하였다. 이 수업을 통해 학습자들은 보다 능동적으로 수업에 참여하였으며 수업 중 활동에 대한 충분한 지식을 가지고 학습 목표를 달성하게 되었고, 새로운 기술과 온·오프라인 협력을 활용한 지식 습득이 가능했던 것으로 나타났다. 끝으로 개발연구의 방법론, 혼합형 실시간 학습의 이론적·실천적 함의, 그리고 본 연구에서 개발한 원리들에 대한 논의와 아울러 후속연구들이 제안되었다.
Combining the online learning and face-to-face learning is the most common type of blended learning. It has been proven that blended learning was able to greatly improve the efficiency and effectiveness of student learning. However, until now, this type of blended learning has been carried out in a non-synchronized learning, both in corporate education and in school education. In other words, they learned by online videos first and then came to the classroom or other places to learn face-to-face. Although there were some studies on synchronous learning using web synchronous discussion tools or video conferencing tools, the effectiveness and efficiency of these studies were unsatisfactory and there are even failed cases. Due to technical deficiencies and lack of instructional design, only a limited number of relevant studies have been conducted. Online students can get the feedbacks from teachers or other peers in real time, and promote participation and interactions with teacher and other peers in the classroom or online in the blended synchronous learning. It is also helpful to improve the teaching effects by increasing the interaction among students in the classroom and reducing the loneliness of online learners.

Although blended synchronous learning has many advantages, teachers also feel burdened and difficult because they have to teach online and offline at the same time. In order to solve these difficulties, it is necessary to systematically design the course. Therefore, the purpose of this study is to develop principles and guidelines to solve the difficulties faced by school teachers who want to implement blended synchronous learning. Based on these principles and guidelines, teachers can design a synchronous blending course that promotes interaction and improves learning outcomes.



Type Two of Design and Development Research method was applied in this study. In total, there were 32 participants, including 10 experts in instructional design and educational technology,2 teaching experience experts, 15 classroom students, 4 online students and one professor. The procedure of the research is as follows: 1) Derive a draft of constituent elements, instructional design principles and detailed guidelines from previous studies, 2) retrieve advices of teaching experience experts, 3) retrieve advices of instructional design experts 4) internally validate the principles through experts review process, 5) externally validate the principles through applying them in class.

The results of this study are as follows. Instructional design principles of blended synchronous learning were presented in ten instructional design principles such as presence, equivalence, teacher support, motivation maintenance, interaction, ease of use, familiarity, adaptability, flexibility, hybrid and diversity. Each principle provides detailed guidelines for implementing the principles.

External validation was carried out in an offline course available at a Japanese university with 15 students and 4 online students in China and Korea. In the analysis of qualitative data through interviews of teachers and learners, the students were more active in blended synchronous learning. It was reported that participation of online students has increased, interaction among online students and offline students was promoted and it was possible to acquire knowledge using new technologies.

Finally, discussions on the methodology of development research, theoretical and practical significance of blended synchronous learning and the principles developed in this study as well as follow-up studies were proposed.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/152330
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