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이해중심게임모형 기반 변형골프중재가 발달성협응장애 중학생의 운동수행, 인지기능 및 뇌파에 미치는 영향
Effects of TGfU Model based adapted golf intervention on the motor performance, cognitive function and brain-wave for middle school students with developmental coordination disorder

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Authors
김동민
Advisor
이용호
Major
사범대학 체육교육과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 체육교육과, 2019. 2. 이용호.
Abstract
본 연구는 체육수업상황에서 적용가능한 모형인 이해중심게임모형을 기반으로 하여 이론적으로 밀접한 관련이 있는 Newell(1986)의 제한요소중심적 접근(constraints-led approach)을 근거로 발달성협응장애 중학생에게 변형골프중재를 제공하고 다각적이고 과학적인 방법으로 그 효과를 검증하는데 있다. 이를 통해 교육현장의 지도자들에게 발달성협응장애에 대한 이해와 현장적용가능성을 높이고 적절한 교육적 접근법을 제안하고자 하였다. 연구참가자는 미국정신의학회(American Psychiatric Association)에서 발간한 DSM-5의 준거 4가지를 통해 평가하였으며 운동기능, 학업능력, 일상생활, 발달장애 유무, 지적능력의 평가를 통해 만 12~14세의 발달성협응장애 중학생 총 51명을 대상으로 연구를 진행하였다. 중재방법 및 기간에 따른 효과 차이를 살펴보기 위하여 실험군 A, 12명에게는 이해중심게임모형 기반 변형골프중재를 실험군 B, 14명에게는 기능중심모형 변형골프중재를 12주간 주 2회, 1회 70~90분 수업으로 총 24회 실시하였다. 같은 기간 동안 대조군은 아무런 활동에도 참여하지 않았다.

학교환경에서 실시 된 12주의 그룹 중재활동 개입 후 발달성협응장애 중학생의 운동능력(BOT-2, Pitching Task)과 공간시각화 및 뇌파에서 우뇌(FP2) 알파파(α)에 긍정적인 영향을 나타냈다. 상호작용에 대한 사후검증결과 운동수행능력(BOT-2)의 12주 후 검사결과에서 이해중심게임모형 그룹과 대조군만이 유의한 차이를 보였으며, 골프기술을 측정하는 Nelson의 피칭테스트에서 6주 후 결과에 집단 간 차이를 나타내었다. 운동수행(BOT-2)의 경우 기능중심모형에 긍정적이지 않은 효과는 발달성협응장애 중학생의 교육적접근법에 있어 이해중심게임모형과 같은 하향식접근법이 더 큰 효율성을 가지고 있음을 의미한다. 또한 골프기술수행에 있어 6주후 측정결과의 유의한 차이는 발달성협응장애 중학생의 운동학습에 함의하는 바가 크다. 스스로 기술수행이 저조하다고 느끼는 사람이 운동에 흥미를 느끼기에는 무리가 있다. 따라서 이들이 스스로 자신감을 가지고 활동을 하기위해서는 현장지도자들이 교육방법에 대해 숙고해야함을 의미한다. 공간시각화(PSVT:R)의 경우 이해중심게임모형 그룹만이 사전 값과 12주후 측정결과에 유의한 차이를 보였으며, 시공간 작업기억의 경우 상호작용효과는 나타나지 않았지만, 이해중심게임모형 집단에서 높은 효과크기(Cohen's d = 0.97)를 보였다. 발달성협응장애가 가지는 운동학습 결핍에 대해 본 연구를 통해 공간시각화에 긍정적인 영향을 보였다는 것은 교육적 접근법뿐만 아니라 이들이 가지는 근본적인 문제를 보완해 줄 수 있음을 의미한다. 본 연구에서 운동종목에 대한 비교는 이루어지지 않았지만, 현장지도자들이 올바른 교육적 접근방법 뿐만 아니라 종목 선정에 있어 골프와 같은 정적인 운동을 통해 스스로 운동을 계획하고 준비할 시간을 준다면 협응력의 문제를 보이는 학생들도 충분히 체육을 통해 즐거움을 느끼고 신체활동에 대한 자긍심을 가질 수 있는 계기를 마련해 줄 수 있을 것이라 사료된다. 뇌파의 경우 알파파 중 우뇌(FP2) 알파파에서만이 상호작용효과가 나타났으며, 사후검증결과 이해중심게임모형 그룹이 기능중심그룹(p=.048), 대조군과 유의한 차이(p=.000)가 있었다. 이는 제한요소중심적접근법이 학생들의 내적동기를 충족시켜주었기 때문인 것으로 이들의 심동적영역에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 대상자에게 적합한 수준의 교육은 이들의 뇌를 변화시킬 수 있음을 의미하는 것으로 변화된 뇌파의 증가는 운동뿐만 아니라 삶 전반의 변화를 가져올 수 있기 때문에 추후 연구를 통해 보다 확실한 근거를 마련할 필요성이 있다.
Based on the teaching game for understanding, this research is to scientifically verify the effect of the adapted-golf intervention with the theory closely related to a constraints-led approach of Newell (1986) that is applicable to physical education class situations. Through this study, the aim is to raise the understanding of the developmental coordination disorder and the possibility of applying it to the field, and suggest an appropriate educational approach to the leaders of the educational field. The participants were assessed through four criteria of the DSM-5 published by the American Psychiatric Association. The participants were assessed for their motor skills, academic ability, daily life, developmental disabilities, and total of 51 middle school students with developmental coordination disorder aged 12-14 were selected to participate the intervention. In order to investigate the effects of the intervention method and duration, the experimental group A (n=12) participated in adapted golf intervention based on teaching game for understanding model, and group B (n=14) participated in the adapted golf intervention based on the technical model. All intervention were 90 minutes for a total of 24 times. At the same period, the control group did not participate in any activity. The motor performance ability (BOT-2, Nelson Pitching Task), spatial ability, and right-brain (FP2) alpha brain waves (α) of the middle school students with developmental coordination disorder positively effected after 12-week group intervention activities conducted in the school environment. The results of the post-test of interaction showed that the exercise performance (BOT-2) after the 12 weeks exercise effected a significant difference only in the group of teaching game for understanding model group and the control group, and a significant difference among the groups of the pitching test of Nelson. In the case of motor performance (BOT-2), there were no positive effect on the based on the technical model group that implies the top-down approach such as the understanding-based game model, has greater efficiency in the pedagogical approach of the middle school students with developmental coordination disorder. In addition, the significant difference in the results after 6 weeks of the golf skilled performance implies the increase in motor learning of the middle school students with developmental coordination disorder. It is uneasy for a person to enjoy sport when one feels the skill is not performing well on ones behalf. Therefore, in order for them to have self-confident in participating the sports, the practitioners are probable to consider the sufficient teaching method to be applied in the field. In the case of spatial visualization (PSVT: R), only the teaching game for understanding group showed significant difference between the pre-value and the post result after 12 weeks. In visuo-spatial working memory, there were no interactive effect, though the effect size (Cohen's d=0.97) represented high in teaching game for understanding group. The positive effect of spatial learning on the learning deficits of developmental coordination disorders in this study means that it can complement not only the educational approach but also the fundamental problems they have. In this study, although there is no comparison of intervention among the other discipline, if the practitioners prepare the class with correct educational approach by selecting the static exercise like golf will provide developmental coordination disorder students time to plan their action and prepare exercise themselves. By providing this insightful class, it is believed that they can possibly have the chance to find pleasure through participating physical education and have pride in physical activity. In the EEG group, there was an interactive effect shown only in the right brain (FP2) alpha waves, and there was a significant difference between the teaching game for understanding group and the technical model group (p=.048)
and with the control group (p=.000). This is because the constraints-led approach fulfills students' internal motivation and has a positive effect on their psychomotor domains. The education level suitable for the subject means that they can change their brains
it is certain that the increase of EEG level changed not only the motor ability but also the whole life of the student. Therefore, further study is needed to be established for the clearer basis.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/152386
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Theses (Ph.D. / Sc.D._체육교육과)
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