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소셜미디어 상에서의 정보 평가에 관한 연구 : The Product Evaluation by Social Media

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Authors
김석현
Advisor
임종원
Major
경영학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2012. 2. 임종원.
Abstract
소셜미디어란 사람들의 의견, 생각, 경험, 관점 등을 공유하기 위해 사용하는 온라인 도구 또는 플랫폼을 의미하며, 콘텐츠 또한 텍스트, 이미지, 오디오, 비디오 등 다양한 형태를 취한다. 대표적인 소셜미디어에는 블로그(blog), 위키(wiki), 마이크로 블로그(micro blog), 소셜 네트워킹 서비스(social network service, SNS), 팟캐스트(potcast), UCC(User Created Contents) 등이 존재한다.

이러한 소셜미디어 상에서 현재 다양한 종류의 제품 관련 정보가 다수의 일반인들에 의해 평가되어지고 있으며, 그 평가 방식에 대해 많은 사람들이 신뢰하고 있으며, 만족감을 느끼고 있다.

본 연구에서는 소셜미디어의 매체특성이 소셜미디어 상에서의 제품 평가 방식의 특성 및 그 성과방식에 미치는 영향에 관해 측정하고자 한다. 개방성(openness), 상호작용감(mutuality) 등의 특성은 신뢰(trust)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연결성(connectedness), 우리 의식(we'ness) 등의 특성은 심리적 주인의식(psychological ownership)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신뢰 및 주인의식 등 두 개의 과정변수는 본 연구에서 소셜미디어를 통한 제품 평가 방식의 성과 변수로 채택한 정보품질(information quality), 고객만족(customer satisfaction)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 판명되었다.
Social media is a kind of on-line tool or platform that is used to share people's opinion, thoughts, experience, and view-points. There are many kinds of social media such as blog, wiki, micro blog, social network service(SNS), potcast, UCC(user created contents).

Lately, many product related information is distributed and are evaluated in social media. Many people believe this new type of product evaluation has high credibility, and they feel content about it. As more and more people are using social media, information evaluation in social media will also become common. So the importance of evaluation in social media we be increased.

he object of current research is to find out how the nature of social media give effects to nature of information evaluation in social media. Openness, mutuality turned out to have positive effect to trust, and connectedness, weness turned out to have positive effect on psychological ownership. In current research, trust and psychological ownership was regarded as process variable of evaluation in social media. Trust and psychological ownership turned out to have positive effect on information quality and customer satisfaction which are outcome variable of current research.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154514

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000706
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College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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