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Case Studies on the FDI Motivations and Entry Modes of Korean Service Industry to Vietnam: Using the Diamond Model and Imbalance Theory
한국의 對 베트남 서비스 산업 해외직접투자 동기 및 진출방식에 대한 사례 연구: 다이아몬드 모델과 불균형 이론을 중심으로

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Authors
정주영
Advisor
문휘창
Major
국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2012. 2. 문휘창.
Abstract
The rapid growths of international trade and cross-border investment due to the globalization have influenced many Korean companies to invest in foreign markets. Especially, Vietnam is one of the countries that Korean companies are making the biggest investment, followed by China. Vietnam has been quite successful in attracting Foreign Direct Investment (FDI) since the inception of economic reform in 1986 and FDI has contributed significantly in its economic development.
The aim of this paper is to investigate the determinants of the Korean FDI patterns in Vietnam, focusing on the motivations and their entry modes. In this paper, theories on national competitiveness and important FDI theories will be introduced to analyze the motivations and entry modes of three major Korean investors in Vietnam. I will use the Diamond Model, OLI paradigm and Imbalance theory as main tools to analyze the FDI motivations and entry modes of Shinhan Bank, Lotte Shopping and SK Telecom.
All three companies were looking for a new market due to the small Korean domestic market and a strategic base for its future globalization. Also, they wanted to gain valuable experiences in the new global market to be more internationally competitive in the future. This paper includes meaningful implications for Korean companies to make a future investment in Vietnamese service industry.
세계화로 인한 국제 무역 및 투자의 급속한 증가는 한국 기업들이 해외 시장에 투자하는데 큰 영향을 주었다. 특히, 베트남은 중국에 이어 한국 기업들이 가장 큰 해외직접투자를 하고 있는 국가들 중 하나이다. 베트남은 1986 년 경제 개혁을 시작한 이후 해외직접투자를 유치하는데 성공적이었다고 평가받고 있으며, 이는 베트남의 경제 발전에 크게 기여했다.
본 논문의 목적은 한국 기업들의 서비스산업 해외직접투자의 동기 및 진입 모드에 초점을 맞추어 베트남에서 이루어지고 있는 한국 기업들의 투자 패턴의 결정 요인을 분석하는 것이다. 본 논문에서는 국가 경쟁력과 해외직접투자 이론을 소개하고 그것들을 도구로 이용하여 베트남 서비스 산업에 많은 투자를 하고 있는 신한은행, 롯데쇼핑 그리고 SK 텔레콤의 베트남 서비스산업 투자 동기와 진입 모드를 살펴본다.
세 기업 모두 한국의 제한된 국내 시장과 기업의 전략적 거점으로 베트남에 투자하고 있으며 미래의 글로벌 경쟁력을 위해 해외 진출 경험을 얻고자 베트남 시장에 진출했다. 본 사례 연구는 의미 있는 결론을 도출함으로써 향후 베트남 서비스 산업에 투자를 계획하는 다른 한국 기업들에게 한국의 對베트남 서비스 분야 해외투자 방향에 도움이 되고자 한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/154689

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001559
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Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
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