Publications

Detailed Information

사회과 수업 풍토가 학생의 정치 태도에 미치는 영향 : The Effects of Classroom Climate in Social Studies on the Political Attitudes of High School Students

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor모경환-
dc.contributor.author김필윤-
dc.date.accessioned2019-06-25T15:47:34Z-
dc.date.available2019-06-25T15:47:34Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.other000000001263-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/154973-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001263-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회교육과(일반사회전공), 2012. 2. 모경환.-
dc.description.abstract민주주의의 성공은 정치적으로 잘 교육된 시민들의 적극적인 참여에 달려있다. 따라서 미래의 시민인 청소년들이 민주시민으로서 갖추어야 할 정치적 태도를 형성하는 것은 민주주의의 발전을 위해 매우 중요하다. 학교는 가족, 대중매체, 동료집단과 함께 정치사회화의 가장 중요한 기관 중 하나이다. 학교는 의도적으로 조직하여 직접 가르치는 공식적 교육과정뿐 아니라 수업 풍토와 같은 잠재적 교육과정을 통해서도 청소년의 정치사회화에 영향을 미친다. 특히 태도는 단기간의 교육보다 학생들이 생활하는 환경을 통해서 사회화된다. 따라서 잠재적 교육과정으로 볼 수 있는 민주적인 수업 풍토는 학생들의 정치 태도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
본 연구는 여러 학자들의 논의를 통해 민주적인 사회과 수업 풍토를 학생들이 논쟁문제를 다양한 관점에서 자유롭게 토론하고 수업에 참여하며 교사가 이를 장려하는 수업 분위기로 정의하였다. 학생들은 민주적인 수업 풍토를 통해 자신의 의견을 표현하고 다양한 의견을 존중하는 경험을 하게 된다. 그리고 이러한 경험을 통해 학생들은 수업이 이루어지는 교실에서 자연스럽게 민주주의적 가치를 배우고 긍정적인 정치 태도를 함양할 수 있다.
이러한 이론적 배경을 토대로 본 연구는 학생들이 지각한 민주적인 사회과 수업 풍토가 학생들의 정치 태도에 긍정적인 영향을 미칠 것인지를 경험적으로 증명하고자 하였다. 연구 수행을 위해 다음과 같이 연구 질문을 제기하였다.

은 학생들이 지각한 민주적인 사회과 수업 풍토가 정치 태도에 영향을 미칠 것인가?로, 이를 위해 두 가지 하위 가설을 설정하였다.
<1-1> 학생들이 지각한 민주적인 사회과 수업 풍토가 정치효능감에 영향을 미칠 것이다.
<1-2> 학생들이 지각한 민주적인 사회과 수업 풍토가 정치신뢰감에 영향을 미칠 것이다.

이러한 연구 질문을 해결하기 위해 서울에 소재한 고등학교 1학년 학생 618명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그리고 학생들이 지각한 사회과 수업 풍토와 정치 태도의 관계를 규명하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 발견 결과는 다음과 같다.
학생들이 인식한 민주적인 사회과 수업 풍토는 학생들의 정치 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설과 같이 학생들이 인식한 민주적인 사회과 수업 풍토는 학생들의 정치효능감에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이는 p<.001 수준에서 유의미했다. 또한 학생들이 인식한 민주적인 사회과 수업 풍토는 학생들의 정치신뢰감에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이는 p<.01 수준에서 유의미했다.

이상의 발견 결과는 사회과 정치 교육에 다음과 같은 시사점을 준다.
첫째, 사회 수업에 논쟁문제를 도입할 때 민주적인 수업 분위기가 선행되어야 한다. 논쟁문제를 도입하는 취지가 학생들에게 실제적인 사회문제를 이해하고 해결할 수 있는 기회를 충분히 제공해주는 것이라고 한다면, 그것을 가르치는 교실 분위기가 민주적이지 않고서는 목표를 달성하기 어렵다.
둘째, 사회 교사는 민주적인 수업 풍토를 조성하기 위해 노력해야 한다. 교사는 학생들과의 상호작용을 통해 수업 풍토를 형성하고 이는 학생들의 태도에 영향을 미친다. 수업 시간에 학생들의 의견에 관심을 갖고 학생들이 자유롭게 자신의 의견을 발표할 수 있도록 돕는 교사들이 늘어난다면, 사회 수업만으로도 청소년의 긍정적인 정치 태도를 함양시킬 수 있다.
셋째, 학생들이 자신의 의견을 자유롭게 표현하고 교사와 함께 수업을 구성하는 데 참여할 수 있는 수업 풍토를 조성해야 한다. 학생을 수업의 주체로서 인정하고 학생들에게 폭넓은 참여의 기회를 보장하는 민주적인 수업 풍토가 조성될 때 긍정적인 정치 태도가 함양될 수 있다.
-
dc.description.abstractThe success of our democratic system rests on the active participation of a politically educated citizenry. For this reason, it is important that youth develop positive attitudes toward our political system and the requisite participatory skills which will enable them to perform their duties as citizens. Compared to other factors such as family, media, and peer group, school is an important agent for transmitting political information to youth. Students learn political knowledge and attitudes not only through the formal curriculum but also through the hidden curriculum of their school life. While political knowledge gains are most effectively produced through direct instructional means, classroom and school climates are more important in effecting change and growth in democratic values and attitudes. Thus, democratic classroom climate, which can be seen as the hidden curriculum, can affect political attitudes of high school students.
Based on a review of literature on classroom climate, this research suggests an operational definition of democratic classroom climate as a set of conditions that support the development of democratic citizenship outcomes. These conditions are: free expression, respect for diverse viewpoints, and student involvement in social studies class. Through democratic classroom climate, members of the classroom experience their opinions being respected and learn to respect others opinions. Continuous exposure to the democratic classroom climate helps the members of the classroom develop democratic values and positive political attitudes.
This study aims to explore the effects of democratic classroom climate in social studies on the political attitudes of high school students.
The following research questions are examined:

The research question: Does democratic classroom climate in social studies affect the political attitudes of high school students? There were two specific research hypotheses related this research question:
<1-1> The democratic classroom climate in social studies will affect the political efficacy of high school students.
<1-2> The democratic classroom climate in social studies will affect the political trust of high school students.

In order to study the research questions, survey were administered to students of 8 high schools in Seoul. Results from a total of 618 participants were included in the analysis. The following results were found:
Firstly, the results supported the hypothesis that democratic classroom climate in social studies had a significant effect (p<.001) on the political efficacy of high school students.
Secondly, the results supported the hypothesis that democratic classroom climate in social studies had a significant effect (p<.01) on the political trust of high school students.
The findings are significant in political education in that it proved the effects of democratic classroom climate on the political attitudes of high school students.

The results of the study are significant from the following perspectives.
Firstly, the study presented the future direction of the issue-centered instruction in social studies in regards to the development of political attitudes. In order to develop positive political attitudes, it is required to establish a democratic classroom climate for the discussion of controversial issues.
Secondly, the study identified that teachers have a substantial impact on the political socialization of youth. The teachers make classroom climate through the interaction with students. This research found that when social studies teachers are interested in students ideas about politics and encourage students to express their opinions freely, youth develop positive political attitudes.
Thirdly, it is important for social studies educators create democratic classroom climate in which students have an opportunity to engage freely in making suggestions for structuring the classroom environment. When students involve in classroom discussions and regard themselves as efficacious community members, they develop more democratic attitudes.
-
dc.format.extent82-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc370.19-
dc.title사회과 수업 풍토가 학생의 정치 태도에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effects of Classroom Climate in Social Studies on the Political Attitudes of High School Students-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim Pil-Yoon-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation사회교육과(일반사회전공)-
dc.date.awarded2012-02-
dc.identifier.holdings000000000006▲000000000011▲000000001263▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share