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건고추 및 양돈 부문의 판매 계약 이행에 관한 연구
수직적 연계의 관점에서

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Authors

박성준

Advisor
최영찬
Major
농경제사회학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract


건고추 및 양돈 부문의 판매 계약 이행에 관한 연구
-수직적 연계의 관점에서-
A Study on Implementation of Marketing Contract
in Red Pepper and Pork Industry
-Perspective on Vertical Coordination-

경제학 박사학위 논문
서울대학교 대학원, 2012
박 성 준

이 연구의 목적은 크게 세 가지다. 첫째는 건고추 부문과 양돈 부문에서 생산자들이 판매 계약을 이행하는데 영향을 미치는 요인을 밝히는 것이다. 둘째는 생산자들의 영농 양식 유형 간에 판매 계약 이행률의 차이가 있는지를 검토하고, 판매 계약 이행률이 서로 다른 영농 양식의 유형들의 특성을 탐구하는 것이다. 셋째는 시장 환경, 생산 구조, 자본 구조가 상이한 두 부문 사이에 판매 계약 이행률의 차이를 발생시키는 요인이 무엇인지를 검토하는 것이다. 이를 위해 연구자는 273명의 건고추 생산자와 101명의 양돈 생산자를 대상으로 질적 조사와 양적 조사를 수행했다.
첫 번째 연구 목적을 달성하기 위하여 선행 연구를 기초로 하여 판매 계약의 이행에 영향을 미치는 변인들을 도출하였다. 도출된 변인들은 각각 생산자의 특성, 상품의 특성, 거래의 특성, 그리고 관계의 특성을 나타내고 있으며, 이 변인들을 중심으로 다중회귀분석을 실시했다.
건고추 부문에서 판매 계약을 이행하는데 영향을 미치는 요인은 농업 소득, 생산 규모, 인센티브·페널티 계약량, 기회주의 범위, 그리고 신뢰로 나타났다. 생산자의 농업 소득이 낮을수록, 생산 규모가 작을수록, 기회주의 범위가 좁을수록 판매 계약 이행률은 높게 나타났으며, 인센티브·페널티 계약량이 많을수록 판매 계약 이행률은 높게 나타났다. 한편, ㉮ 농협에 대한 신뢰는 생산 규모가 비교적 작은 건고추 생산자들의 판매 계약의 이행을 촉진하는 것으로 나타났다.
양돈 부문에서 판매 계약을 이행하는데 영향을 미치는 요인은 연령, 양돈 경력, 가격 불확실성, 생산 기술, 농협 사료 이용율, 기회주의 범위, 그리고 신뢰로 나타났다. 양돈 경력이 짧을수록, 가격 불확실성이 낮을수록 판매 계약 이행률은 높게 나타났으며, 연령이 높을수록, 생산 기술이 뛰어날수록, 농협 사료 이용율이 높을수록, 기회주의 범위가 넓을수록 판매 계약 이행률은 높게 나타났다. 한편, ㉯ 양돈 조합에 대한 신뢰는 생산 규모가 비교적 작은 양돈 생산자들의 판매 계약의 이행을 촉진하는 것으로 나타났다.
두 번째 연구 목적을 달성하기 위하여 요인 분석과 군집 분석을 하여 생산자들의 영농 양식을 유형화하였다. 그리고 영농 양식의 유형별로 판매 계약 이행률의 차이가 있는지를 살펴보기 위해 일원배치분산분석을 실시했다.
건고추 부문에서 생산자들의 영농 양식은 소형 고추 의존농, 중형 고추 전문농, 그리고 중형 고추 다각농으로 나타났다. 소형 고추 의존농은 자본, 기술, 그리고 노동력의 한계로 인하여 작은 영농 규모를 유지하기 때문에 고품질의 양건 고추를 생산하지 못한다. 따라서 이들은 ㉮ 농협과 수직적 연계를 활발하게 하지 못하고 있다. 중형 고추 전문농은 2인 농업 경영체가 고품질의 양건 고추를 재배하기에 가장 적합한 면적으로 알려진 1,000평 내외의 경작지에서 양건 고추를 생산하며, ㉮ 농협과 활발한 수직적 연계를 하고 있다. 중형 고추 다각농은 1,000평 내외의 양건 고추 경작지를 가지고 있으나, 다각화 영농으로 인하여 양건 고추의 생산 기술 수준이 낮고 건고추 생산에 필요한 노동력의 제한을 받고 있다. 이들은 ㉮ 농협 뿐 만 아닌 다른 마케팅 채널을 적극적으로 활용하고 있다.
양돈 부문에서 생산자들의 영농 양식은 대형 기술집약형 양돈농가, 중형 노동집약형 양돈농가, 그리고 대형 자본집약형 양돈농가로 나타났다. 대형 기술집약형 양돈농가는 자본 규모가 크고 기술 수준이 높으며, ㉯ 양돈 조합 사료를 적극적으로 활용하여 규격 품질의 돈육을 생산함으로써 ㉯ 양돈 조합과 수직적 연계를 활발하게 하고 있다. 중형 노동집약형 양돈농가는 ㉯ 양돈 조합의 사료를 적극적으로 활용하고 있으나, 자본의 제약과 생산 기술의 낙후성으로 인하여 규격 품질의 돈육을 적정 수준 이상으로 생산하지 못하여 ㉯ 양돈 조합과 수직적 연계를 활발하게 하고 있지 못하다. 대형 자본집약형 양돈농가는 자본 규모가 크고 기술 수준이 높으나 ㉯ 양돈 조합의 사료 이용율이 현저히 떨어지며, 생산량의 약 77%를 ㉯ 양돈 조합이 아닌 다른 마케팅 채널을 통하여 거래를 하므로 ㉯ 양돈 조합과의 수직적 연계가 매우 약하다.
세 번째 연구 목적을 달성하기 위하여 건고추 부문과 양돈 부문 사이에서 판매 계약의 이행률의 차이를 발생시키는 요인을 규명하고자 Chow 검정과 회귀계수를 이용한 t 검정을 실시했다. 건고추 부문과 양돈 부문 사이에서 판매 계약의 이행률의 차이를 발생시키는 요인은 인센티브 계약 비율과 신뢰로 나타났다. 인센티브 계약 비율이 높을수록, 양돈 부문 보다는 건고추 부문에서 판매 계약 이행률이 더욱 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 농협에 대한 신뢰도가 높을수록, 건고추 부문 보다는 양돈 부문에서 판매 계약 이행률이 더욱 높아지는 것으로 나타났다.
이상과 같은 연구 결과에 근거하여 건고추 부문과 양돈 부문의 수직적 연계를 활성화하기 위한 몇 가지 정책적 시사점을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 중소 규모의 건고추 생산자 및 양돈 생산자들과 농협 사이의 신뢰를 증진시켜주는 생산자 조직화를 추진할 필요가 있다. 둘째, 생산자들의 생산 기술을 향상시킴으로서 농협의 품질 규격에 적합한 상품의 생산을 촉진할 필요가 있다. 셋째, 생산자의 특성과 농협의 마케팅 전략이 반영된 인센티브·페널티 계약을 활성화하는 제도적 장치를 마련할 필요가 있다.
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주요어 : 수직적 연계, 판매 계약, 계열화, 영농 양식, 신뢰,
지역 농업, 고추, 양돈.
학번 : 2001-30670
E-mail: mrgainsay@hotmail.com
【Abstract】

A Study on Implementation of Marketing Contract in Red Pepper and Pork Industry
-Perspective on Vertical Coordination-

Seongjun Park
Dept. of Agricultural Economics and Rural Development
Graduate School
Seoul National University


This study aims at (1) examining the determinants affecting the marketing contract implementation of farmers, at (2) identifying the styles of farming on the marketing contract implementation, and at (3) exploring the determinants making distinction of the implementation ratio of marketing contract between heterogeneous industries of red pepper and pork. Primary data were collected from 273 red pepper farmers in Tehan County and 101 pork breeders in Ichon County. The method to the first purpose is a multiple regression analysis, the second are a factor analysis, a cluster analysis, a farming style analysis and ANOVA, and the third are a Chow test and t test using regression coefficients.
The results of the first analysis on red pepper industry show that income, production scale, and scope of opportunism are negatively related to the implementation ratio of marketing contract, while the arrangement ratio of incentive contract is positively related to the implementation ratio of marketing contract. Meanwhile, trust shows moderation effect on the negative relation between production scale and the implementation ratio of marketing contract. That is to say, trust in a cooperative affects positively farmers with small production scale, promoting the marketing contract implementation.
The results of the first analysis on pork industry show that experience and price uncertainty are negatively related to the implementation ratio of marketing contract, while age, production technique, the utilization ratio of cooperative's feed, and scope of opportunism are positively related to the implementation ratio of marketing contract. Meanwhile, trust shows moderation effect on the negative relation between production scale and the implementation ratio of marketing contract. That is to say, trust in a cooperative affects positively farmers with small production scale, promoting the marketing contract implementation.
The result of second analysis on pepper industry indicates 3 styles of red pepper farming; 'Dirt Farmer', 'Attached Farmer', and 'Apathetic Farmer'. Characteristics of 'Dirt Farmer' indicate small size in production scale, low level in production technique, and low level of trust in a cooperative, thus 'Dirt Farmer' depends heavily on the spot market. Characteristics of 'Attached Farmer' indicate balanced size in production scale for a family farming, high level in production technique, and high level of trust in a cooperative, thus 'Attached Farmer' depends heavily on the marketing contract with a cooperative. Characteristics of 'Apathetic Farmer' indicate balanced size in production scale for a family farming, income from red pepper being less than 50% of a total income, middle level in production technique, and low level of trust in a cooperative, thus 'Apathetic Farmer' depends 70% of products on the spot market.
The result of second analysis on pork industry indicates 3 styles of pork breeder; 'Follower', 'Free-Rider', and 'Cursory-Member'. Characteristics of 'Follower' indicate large size in production scale, high level in production technique, high arrangement ratio of the incentive contract, high utilization ratio of cooperative's feed, and high level of trust in cooperative, thus 'Follower' depends heavily on the marketing contract with a cooperative. Characteristics of 'Free-Rider' indicate middle size in production scale, low level in production technique, low arrangement ratio of the incentive contract, high utilization ratio of cooperative's feed, and low level of trust in a cooperative, thus 'Free-Rider' depends half of products on the spot market. Characteristics of 'Cursory-Member' indicate large size in production scale, high level in production technique, low arrangement ratio of the incentive contract, low utilization ratio of cooperative's feed, and low level of trust in a cooperative, thus 'Cursory-Member' depends 77% of products on the spot market.
The result of third analysis shows that the arrangement ratio of incentive contract and trust makes distinction of the implementation ratio of marketing contract between heterogeneous industries of red pepper and pork. As arrangement ratio of incentive contract increases, the implementation ratio of marketing contract in red pepper industry grows higher than that of pork industry. And as trust in a cooperative increases, the implementation ratio of marketing contract in pork industry grows higher than that of red pepper industry.
The findings suggest some implications as follows:
(1) Policies shaping promotion of vertical coordination in red-pepper and pork industry should reinforce trust between farmers and a cooperative.
(2) Specific schemes aiming at improving farmer's production technique might be centered on policies for vertical coordination, thereby increasing volume of high quality products which could match up with cooperative's strategic commodity.
(3) The effective method to enhance vertical coordination is to promote the incentive marketing contract which reflects both farmer's characteristics and cooperative's marketing strategy.






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Key words: vertical coordination, marketing contract, incentive contract, style of farming, trust, local agriculture, red pepper, pork
Student Number: 2001-30670
E-mail : mrgainsay@hotmail.com
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156277

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001073
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