Publications

Detailed Information

대학입학사정관의 역량모델 개발 : The Development of a Competency Model for College Admissions Officers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

방재현

Advisor
정철영
Major
농산업교육과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
이 연구의 목적은 우리나라 대학입학사정관의 역량모델을 개발하는 데 있었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 문헌고찰과 심층면접을 통해 대학입학사정관 역량에 대한 자료를 수집하여 대학입학사정관 잠정적 역량모델을 구안하였다. 잠정적 역량모델은 대학입학사정관의 역량을 공통역량과 직무역량으로 구분하였고, 직무역량은 다시 5개의 역할로 구분하여 각 역할에 따른 직무를 설정하였으며 이 직무를 수행하는 데 필요한 역량을 도출하였다.
구안된 대학입학사정관 잠정적 역량모델은 포커스 그룹 인터뷰와 전문가 검토를 통해 2차례 수정되었고, 수정된 잠정적 역량모델의 타당성 검증을 위해서 설문조사를 실시하여 최종적으로 대학입학사정관 역량모델을 개발하였다.
대학입학사정관의 역량모델은 공통역량과 직무역량의 2개 영역과 4개 역할 및 7개 직무로 구성되고, 역량은 공통역량 6개, 직무역량 22개 등 총 28개로 구성되었다.
이 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 대학입학사정관 역량모델은 역할, 직무, 역량으로 구성되고 역량은 크게 공통역량과 직무역량의 2개 영역으로 구분된다. 먼저, 대학입학사정관의 역할은 지원자의 입학여부를 결정하는 평가자, 전형 및 제도에 대한 연구자, 전형 일정을 수립하는 기획가, 대학입학사정관제에 대한 안내자의 4가지 역할로 구분되고, 각 역할에 따른 직무는 평가자는 전형서류 및 면접 평가, 연구자는 전형 분석 및 전형 개발, 기획가는 전형 관련 DB 구축, 전형 계획, 전형 관련 프로그램 기획, 안내자는 홍보 프로그램 운영 및 전형 상담 등의 7개 직무로 구성된다. 대학입학사정관으로서 역할에 상관없이 공통적으로 갖추어야 할 역량인 공통역량은 윤리성, 전문가 의식, 자기관리, 의사소통, 팀워크, 리더십 등 6개 역량이었고, 대학입학사정관이 자신의 대학에서 맡은 역할 및 직무를 효과적으로 수행할 수 있는 역량인 직무역량은 고등학교 교육현장 이해, 평가자료 이해, 전형 과정 이해, 전형자료의 신뢰성 검증, 평가기준 및 지침 이해, 전형자료의 분석 및 평가, 지원자 합격 판단, 전형 결과 활용, 평가준거 및 요소 추출, 평가지침 개발, 인터뷰 문항 개발, 전형 일정 수립, 전형 평가 일정 수립, 홍보 전략 수립, 홍보 자료 구성, 홍보 자료 전달, 상담 수행 등 22개 역량이었다.
둘째, 대학입학사정관으로서 가장 기본적으로 수행하고 있는 직무는 전형서류 및 면접 평가와 전형 상담 직무였다. 또한, 대학입학사정관은 스스로 전형서류 및 면접 평가, 전형 분석 및 전형 개발, 전형 관련 DB 구축, 전형 계획, 전형 관련 프로그램 기획, 홍보 프로그램 운영, 전형 상담 등의 다양한 직무를 수행할 필요가 있다고 인식하였다.
셋째, 대학입학사정관이 가장 중요하게 생각하는 역량은 지원자의 입학여부를 결정하는 평가자로서의 역량과 전문가 의식 및 윤리성이었다.
넷째, 컴퓨터활용과 자료 수집 및 관리는 대학입학사정관의 역량으로 타당성을 확보하지 못했다.
다섯째, 대학입학사정관은 직무를 수행하는 데 기본적으로 필요한 역량으로 팀워크와 의사소통을 중요하게 생각하고 있다.
이 연구의 결과를 토대로 하여 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 대학입학사정관의 역량별 행동지표를 개발하고, 이를 통해 현재 우리나라 대학입학사정관의 역량 수준을 구체적으로 확인하는 것이 필요하다.
둘째, 대학입학사정관 역량모델을 근거로 대학입학사정관의 교육훈련 프로그램을 개발하는 것이 필요하다.
셋째, 각 대학의 특성이나 조직 규모에 맞게 차별화된 역량모델을 개발하여 대학 자체적으로 대학입학사정관을 선발하고 교육하는 데 활용할 필요가 있다.
넷째, 이 연구에서 개발된 대학입학사정관 역량모델은 현재 직무를 수행하는 데 필요한 역량을 중심으로 구성되었기 때문에 미래에 바람직한 대학입학사정관의 역량을 구명할 수 있는 후속 연구가 필요하다.
The purpose of this study was to develop and validate a competency model for college admissions officers in Korea. To pursue this goal, literature review and in-depth interview was conducted for data collection about college admissions officers' competencies. Focus group interview and 4 SMEs review were implemented to revised the draft competency model for college admissions officers.
A survey with 109 college admissions officers of 21 university were conducted to validate a draft competency model. As a result of the survey, the final competency model for college admissions officers was constructed with 4 roles, 7 task, 6 common competencies and 22 task competencies.
Results of this study were as follows.
First, competency model for college admissions officers included two competency areas, four roles and seven tasks; the competency areas were common competency and task competency, the roles were evaluator, researcher, planner, guider and tasks were evaluating the document and interview of applicants, analyzing the college entrance exam, developing the college entrance exam, planning the college entrance exam, planning the programs in relation to college entrance exam, managing the public-relations program, consulting the college entrance exam. The competency model included six common competencies and twenty-two task competencies; six common competencies were ethicality, professionalism, self-management, communication, teamwork, leadership and twenty-three task competencies were the understanding of high school context, the understanding of high school context, the applicants documents of college entrance exam, the process of college entrance exam, verifying the reliability of applicants documents, understanding of assessment criteria and guidelines, analysis and assessment of applicants documents, judgement of the successful candidates, analysis of the college entrance exam results, utilization of the college entrance exam results, the understanding of admissions officers policy, analysis of the domestic and foreign college entrance exam policy, deriving the assessment criteria and elements, developing the assessment guidelines, developing the interview questions, scheduling the college entrance exam, scheduling the assessment of college entrance exam, the understanding of college administration, planning the public-relations programs, developing the promotional strategy, making the promotional material presentation, consulting.
Second, college admissions officers have basically performed evaluating the document and interview of applicants and consulting the college entrance exam.
Third, college admissions officers thought that competencies as the evaluator, ethicality and professionalism are the most important competency.
Fourth, computer literacy and data collection and management were not to validate as competency for college admissions officers.
Fifth, college admissions officers thought that teamwork and communication were important to perform the admissions task.
Based on the findings and conclusion of this study, the following recommendations are offered.
First, it is necessary to develop the behavioral indicator of competency and identify the competency level of college admissions officers.
Second, training programs for college admissions officers should be developed based on the competency model.
Third, it is necessary to develop the competency model based on colleges' circumstances.
Fourth, Further studies should be conducted regarding necessary competency for college admissions officers in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156285

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001571
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share