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기업 디자인 의사결정의 특성과 전략 : 디자인조직과 이해관계자조직 사이의 의사결정을 중심으로

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Authors
장영중
Advisor
이순종
Major
디자인학부 디자인전공
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
기업 경영에서 디자인이 차지하는 역할과 위상은 비약적으로 상승하였으며, 디자인 개발 수준 또한 상당한 수준에 도달한 것이 사실이지만, 이러한 우수한 디자인 콘셉트를 기업의 경쟁력으로 변화시키는데 필수적인 기업 디자인 의사결정에 대한 연구는 초보적인 단계에 머물러 있는 상태이므로 이에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 논문은 기업경영의 차원에서 빈번하게 실행되는 디자인 의사결정의 문제를 연구의 대상으로 하고 있다. 기업 경영 차원에서 디자인 의사결정에는 디자인 조직뿐만 아니라 다양한 이해관계자 조직이 관여할 수밖에 없으므로 기업 디자인 의사결정 문제를 정확히 이해하기 위해서는 첫째, 디자인 조직과 디자인 이해관계자 조직 모두를 관찰해야 하며, 둘째, 디자인 의사결정을 중심으로 조직 간 상호작용 또한 세심하게 분석되어야 한다. 본 논문의 목적은 디자인 의사결정만의 특징은 무엇이며, 디자인 의사결정자의 특성과 요구역량은 무엇인지 밝히고, 디자인 조직과 이해관계자 조직이 디자인 의사결정 과정에서 어떻게 상호작용하는지를 이해한 후, 이를 바탕으로 이상적인 기업 디자인 의사결정 전략을 제안하며, 나아가 의 원형을 제시하는 것이다. 그리고 본 연구의 연구 의문점은 다음과 같이 크게 네 가지로 구분할 수 있는데, 첫째, , 둘째, , 셋째, , 넷째, 이다.
기업 디자인 의사결정을 총체적으로 연구하기 위해 문헌조사, 인터뷰, 설문, 사례연구의 방법을 활용하였는데, 문헌연구는 크게 세 가지 방향으로 연구가 진행되었다. 첫째, 경영학, 심리학, 행정학 등에서 발전하여온 의사결정 이론을 디자인 의사결정의 관점에서 재검토하였으며, 둘째, 디자인 의사결정만의 중요한 특성이라 할 수 있는 예술적 가치에 관한 판단의 모호성에 대해서 최근의 연구 성과를 정리하였으며, 셋째, 일반적인 의사결정 프로세스에 대한 분석이 이루어졌다.
기업 디자인 의사결정의 기준에 대한 연구는 기업이 추구하는 디자인경영 전략에 맞는 디자인 의사결정의 기준이 확립되어야 하므로 기업 디자인 경영 시스템을 분석하고 이를 바탕으로 기업 디자인 의사결정의 기준을 확립하였다. 디자인 미션, 디자인 비전, 디자인 가치, 디자인 원리는 기업이 활용할 수 있는 디자인 의사결정의 기본적인 기준이 될 수 있으며, 기업 내부 및 외부 환경의 특수성 역시 디자인 의사결정의 기준으로 고려되어야 할 것이다. 그리고 디자인 의사결정 기준으로 소비자의 특성을 반영하는 것도 매우 중요한 문제라고 할 수 있는데 디자인 혁신이론과 욕구이론에 따라 소비자를 분석하고, 이를 의사결정의 기준으로 적용하면 좀 더 정교한 디자인 의사결정이 이루어질 수 있다.
디자인 의사결정자와 관련한 연구에서는 주요 디자인 의사결정자를 역할에 따라 디자이너, 최고경영자, 프로젝트 매니저, 디자인 이해관계자로 구분하고 특성을 분석하였는데, 특히 최고 경영자는 디자인의 가치를 판단할 수 있는 능력이 반드시 필요하지만 그러한 능력을 갖추지 못한 경우라도 디자인 의사결정에서 가장 중요한 역할을 할 수밖에 없으므로 실제 디자인 의사결정의 결과에 지대한 영향을 미치게 된다. 그리고 일반적으로 디자인 의사결정자에게 요구되는 역량으로는 객관적인 정보를 바르게 판단할 수 있는 능력과 함께 디자인에 함의된 복잡한 맥락을 바르게 이해하는 능력이 겸비되어야 하며, 과학적 사고와 예술적 사고의 교차점에서 두 사고의 장점을 혼합할 수 있는 디자인적 사고가 가능해야 한다.
기업 내 조직 간 디자인 의사결정 문제는 디자인 의사결정은 이질적인 조직문화를 가진 다양한 이해관계자 조직이 하나의 의사결정 문제에 참여하게 되며, 이러한 의사결정 상황에서는 필연적으로 협조보다는 갈등을 유발될 가능성이 높다는 점을 중심으로 연구되었다. 기본적으로 디자인 조직과 디자인 이해관계자 조직들은 서로 융합하기 어려운 조직문화와 의사소통 방식 그리고 의사결정 기준을 사용하게 된다. 그러므로 기업 내 조직 간 디자인 의사결정 문제의 핵심은 디자인의 본질적 가치가 훼손되지 말아야 한다는 공감대 속에서 기업 내 여러 조직이 서로 타협하여 하나의 의견을 도출하고 이를 제품개발 프로세스에 적용하는 것이라 할 수 있다.
결론적으로 본 연구를 통하여 디자인 의사결정의 핵심 특성을 밝히고 기업에서 활용할 수 있는 은 실제 연구에서 인용했던 여러 사례를 활용하여 기업 디자인 의사결정의 상태를 분석할 수 있었다.
마지막으로 기업이 디자인 의사결정 체계를 구축하고 지속해서 관리하기 위해서는 다음의 여섯 가지에 집중할 필요가 있다. 첫째, 기업의 디자인 철학을 명확히 하는 것, 둘째, 검증된 전문가만 핵심 의사결정자 참여시키는 것, 셋째, 의사결정 시스템을 최소화하는 것, 넷째, 시장과 소비자 범위를 명확히 하는 것, 다섯째, 디자인과 디자인 이해관계 사이에 조화와 균형을 유지하는 것, 여섯째, 의사결정 결과를 계속 주시하여 최적화된 의사결정 시스템을 구축해 나가는 것이다.
The role and status that design occupies in the corporate management has increased rapidly and it is true that the level of design development also reached a considerable level, but the studies on the decision making for corporate design essential for shifting such an excellent design concept into corporate competitiveness is at a rudimentary stage, and thus it is necessary to make a further study on this. Therefore, the issue of decision making for design frequently performing in a corporate management level is subjected to this study. Various interested party's organizations as well as design organizations are involved in the decision-making for design from a corporate management level, and to understand the decision making for corporate design better, first, both design organizations and interested party's organizations should be observed; second, interactions between organizations centering on the decision making for design should be analyzed carefully. The purpose of this study is to reveal what the characteristics of decision making for design is and what the characteristics and required capacity of decision maker for design is, understand how design organizations and interest parties' organizations interact in the decision making process for design, and propose an ideal corporate design decision-making strategy based on these, further present the archetype of corporate design decision making model. And in this study, the doubts of study can be classified into four things: First, ; Second, ; Third, ; Fourth, .
To investigate the decision making for corporate design in general, literature research, interview, survey, and case study were utilized. For literature research, it had three directions. First, the theory of decision making developed from business administration, psychology, administrative science, etc was reviewed from the perspective of decision making for design. Second, the studies conducted so far on the vagueness of judgment for the artistic value that can be an important characteristics of decision making for design were summarized. Third, general decision making process was analyzed.
As in the study on the criteria for corporate design decision making, the criteria for decision making for design fitting to the strategy of design administration pursued by an enterprise should be established, management system for corporate design was analyzed and based on this the criteria for decision making for corporate design was established. Design mission, design vision, design value, and design principle can become a basic criteria for decision making for design that can be utilized for an enterprise, and the environmental distinctiveness inside and outside of an enterprise is also to be considered as a criteria for decision making for design. It is also a very important issue to understand the characteristics of consumers and apply this into the criteria for decision making for design, and at this time both the theory of design innovation and need theory are very useful to understand the characteristics of design consumers.
In the study related to design decision maker, major decision makers for design were classified into designer, CEO, project leader, and design-related interested party according to the role of decision maker and the characteristics was analyzed and in particular CEO has no other option but to play an pivotal role in decision making for design regardless of the ability to determine the design value and so he has an influential impact on the consequences of decision making for design actually. And as for the capacity to be required to decision maker for design, the ability to understand value in a complex context contained in design with the ability to determine objective information rightly should be combined, and additionally design thinking that can combine both the scientific thinking and the artistic thought at a crossroads in terms of good advantages should be possible.
This study was centered on the problems of decision making for design between organizations in an enterprise in that in decision making for design, interest party's organization of various heterogeneous organizational cultures participates in one decision making problem, and in such a decision making situation it is likely that conflicts occur rather than cooperation. Basically, design organization and design-related interest party's organizations use criteria for organizational culture, communication method, and decision making that are difficult to be combined each other. Therefore, the core of the decision making for design between organizations in an enterprise lies in that various organizations in an enterprise are cooperating each other, draw one consensus, and apply this into product development process under the bond of sympathy that the essential value of design should not be violated.
Conclusively, this study revealed the characteristics of the key decision making for design and presented the model of decision making for design that can be utilized in an enterprise. First of all, the key characteristics of decision making for design was summarized into five things: first, vagueness, second, different types of interested party, third, decision making by nonexperts, fourth, conflict and imbalance of power between design and design-related interested party, and fifth, lack of consideration of the exact level of user needs, and in case of model of decision making for design, various cases cited in the real study were utilized to analyze the status of decision making for corporate design.
Lastly but not least, it is necessary to concentrate on the following six things, in order to establish the system of decision making for corporate design and continue to manage it. First, it is to make the philosophy of corporate design clear. Second, it is to have the certified experts only participated as key decision maker. Third, it is to minimize the system of decision making. Fourth, it is make the scope of market vs consumer clear. Fifth, it is to keep the relationship between design and design-related interested party in harmony and balance. Sixth, it is to continue to monitor the results of decision making and establish the optimal decision making system.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156310

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001805
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College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._디자인학부)
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