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중국 선전시(深圳市) 고신기술산업개발구(高新技術產業開發區) 창업카페의 공간적 특성 및 이용 행태에 관한 연구 : A Study on the Spatial Characteristics and Use Behavior of Start-up Cafés in Hi-Tech Industrial Development Zones in Shenzhen, China

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Authors

Wei Zichuan

Advisor
권영상
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
창업카페창업 공간공간적 특성이용 행태첨단기술산업단지중국 선전시(深圳市)
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 협동과정 도시설계학전공,2019. 8. 권영상.
Abstract
Recently, China has attracted worldwide attention due to its increasingly active scientific and technological innovation and active large-scale entrepreneurship and innovation activities. Shenzhen, which is known as the Silicon Valley of China, is a representative innovative city in China. After being selected as the first batch of smart cities in China, Shenzhen has developed into a representative smart city due to its continuous technological innovation and entrepreneurial activities.

On the other hand, since 2015, the Chinese government has put forward a slogan of "mass entrepreneurship, mass innovation" to stimulate the innovation and entrepreneurship activities of the Chinese people. Since then, China has set off a wave of innovation and entrepreneurship across the country, while increasingly active innovation and entrepreneurship activities have brought new space needs. Therefore, under the leadership of the government and the market, a variety of innovative and entrepreneurial space has been built, among which start-up café, as a market-oriented innovative and entrepreneurial space and the combination of entrepreneurial space and café, has appeared. Cafés are no longer just places for selling coffee or for people to meet, but also become places for entrepreneurs to work and for investment meetings.

Therefore, the purpose of this study is to discover the essence of start-up café, focusing on the Shenzhen Virtual University Park and Shenzhen Software Industry Base in the High-Tech Industrial Development Zone of Shenzhen, China. A start-up café and a general café in each research site are chosen in order to analyze the characteristics of start-up café from the two perspectives of spatial characteristics and use behavior. The research method is based on the data of on-site survey, participant observation, questionnaire survey and interview, to analyze and compare the start-up café with the general café.

The content of this study consists of two parts: the analysis of the inner space of the start-up café and the urban space around the start-up café. Firstly, the research on the inner space of the start-up café is mainly divided into three aspects: inner space analysis, use behavior analysis and operation mode analysis. Through on-site investigation, the inner space of the cafés was investigated and the graphic analysis was carried out. Through a one-week observation of table occupancy and user behavior of the cafés in different time periods and an affiliated questionnaire survey of the cafés users, this paper studies the usage characteristics of start-up cafés. In addition, an in-depth interview was conducted with the manager of the cafés on the operation mode and current situation of the cafés. Secondly, through on-site investigation and map analysis, this paper explores the surrounding urban space of the start-up café from three aspects which are site selection characteristics, site spatial characteristics and the characteristics of surrounding facilities.

Like this, this study derived the spatial and behavioral characteristics of the start-up café which is as both a workplace and a place away from work, thus revealed the characteristics of start-up cafés which appeared in the process of promoting innovation and entrepreneurship. This study will be of great significance as a reference material in the future urban design of regions like High-Tech Technology Industrial Zones where promote lively entrepreneurship and innovation. In this study, by comparing start-up cafés and general cafés, the general characteristics of start-up cafés were obtained. In the future, we need to study the start-up cafés from other perspectives, and the follow-up researches on the essence of start-up cafés are necessary.
최근 중국은 나날이 적극적인 과학기술 혁신과 활발한 대규모 창업과 창신 활동 때문에 전세계의 주목을 받기 시작하였다. 중국 선전시(深圳市)는 중국의 실리콘 밸리라는 별칭이 있는 중국 대표적인 혁신형 도시이며 활발하고 지속적인 기술혁신과 창업 활동을 진행함으로써 중국 1차 스마트 시티로 선정된 후로 중국 대표적인 스마트 시티가 되었다.

한편 2015년부터 중국 정부는 대중창업, 만중창신(大眾創業, 萬眾創新)이라는 슬로건을 제출하여 전국적으로 중국 대중의 창업·창신 활동을 장려하였다. 이로부터 중국 전국적으로 창신·창업 열풍이 일기 시작하였고 날마다 활발해진 창신·창업 활동은 새로운 공간 수요를 요구하였다. 그 후로 중국 정부와 시장의 주도 하에 다양한 창신·창업 공간이 건설되었고 그중 창업카페는 일종의 시장 주도형 창신·창업 공간이자 창업공간과 카페의 결합체로 등장하였다. 이로부터 카페는 커피를 판매하는 장소, 사람들이 만나는 장소일 뿐만 아니라, 창업자들이 일하는 장소, 투자미팅이 진행되는 새로운 장소가 되었다.

이에 본 연구의 목적은 창업카페의 정체성을 발굴하기 위해, 중국 선전시의 고신기술산업개발구(高新技術產業開發區) 내부의 사이버대학원(虛擬大學園) 및 소프트웨어산업기지(軟件產業基地)를 중심으로, 각 대상지에서 창업카페와 일반적 카페 1개씩 선정하였고 내부 공간과 도시적 공간 2개의 방면에서 창업카페의 특성을 살펴보고자 한다. 연구의 방법으로는 현장 조사, 참여관찰, 설문조사 및 인터뷰를 실시하여 얻은 데이터를 바탕으로 분석하고 비교하는 것이다.

본 연구의 내용은 창업카페의 내부 공간 분석과 창업카페의 도시적 공간 분석2 부분으로 구성된다. 첫째, 창업카페의 내부 공간에 관한 연구를 주로 내부 공간 특성, 이용 행태와 운영 방식 3개의 방면으로 나누어서 진행하였다. 현장 조사를 통해 카페의 내부 공간을 조사하여 도면분석을 진행하였다. 또한 일주일동안 시간대별 카페의 테이블 점유율과 사용자 이용 행태를 참여관찰을 통해 조사하고 부수적으로 카페 사용자를 대상으로 설문조사를 실시함으로써 창업카페의 이용 행태 특성을 살펴보았다. 또한 카페 매니저를 대상으로 카페의 운영 방식과 운영 현황에 대해 심층 인터뷰를 실시하였다. 둘째, 현장 조사와 지도분석을 통해 창업카페의 입지 특성, 대상지 공간 특성과 주변 시설의 특성, 3개의 방면에서 창업카페의 도시적 공간 특성을 탐구하였다.

이처럼 본 연구는 일하는 장소이자 일에서 벗어나는 장소인 창업카페의 공간적 특성과 이용 행태의 특성을 도출함으로써 창신과 창업을 추진하는 과정 중에 나타나는 창업카페의 특성을 밝혔다. 이를 통해 향후 첨단기술산업단지 등의 활발한 창업과 창신을 추진하는 지역에 대한 도시설계 과정 중에 참고자료로서 의미를 가진다. 본 연구는 창업카페와 일반적 카페를 비교함으로써 창업카페의 보편적인 특성을 발굴하였다. 이후 창업카페에 대한 다른 시각에서 진행하는 연구가 필요하고 창업카페의 정체성을 계속 발굴하는 후속 연구가 추가되어야 한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161097

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157359
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