Publications

Detailed Information

Families Perceptions and Involvement in School Readiness in Lao PDR : 학교준비에 대한 라오스 가족의 인식과 참여

DC Field Value Language
dc.contributor.advisorPark, Hye Jun-
dc.contributor.authorSavivanh Vongxaiya-
dc.date.accessioned2019-10-18T17:31:30Z-
dc.date.available2019-10-18T17:31:30Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.other000000156865-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/161472-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156865ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :생활과학대학 아동가족학과,2019. 8. Park, Hye Jun.-
dc.description.abstractThe perceptions and attitudes that caregivers have about school readiness influence their behavior on how to prepare their children before entering primary school. However, it was not known how caregivers perceived their role in their childrens school readiness in Lao PDR, where there are high repetition and dropout rates in the early years of primary school. Therefore, this qualitative study aimed to examine school readiness in the Lao family context. The research questions that guided this study are as follows:
1. From Lao caregivers perspectives, what does it mean for children to be ready for school?
2. How do Lao caregivers promote school readiness for their child?
To conduct this study, thirty-four caregivers, who experienced preparing their child for the first formal school, participated in eight focus group interviews. The results were classified by three main themes based on three dimensions of school readiness literature. Then, the sub-themes were generated according to the caregivers discussions as follows: (1) Ready Children, which stresses that children are ready for school when they are physically ready, social-emotionally ready and cognitively ready; (2) Ready School, which illustrates the mismatch between caregivers expectations and school readiness in which caregivers understand school readiness is influenced by teachers and the school but not by themselves; and (3) Ready Family, which shows different groups of caregivers have different levels of involvement in daily routines with their children.
Findings from this study can be used as a reference to teachers, early childhood professionals and policymakers in Lao PDR to design specific parenting education programs for different groups of caregivers in order to support their understanding about young childrens school readiness. Future research is recommended to specifically focus on the perceptions and involvement of teachers, school leaders and policymakers concerning school readiness.
-
dc.description.abstract양육자가 학교준비에 대해 가지는 인식과 태도는 자녀가 초등학교에 들어가기 전을 어떻게 준비시키는지에 영향을 준다. 그러나 초등학교 저학년의 경우 높은 유급율과 자퇴율을 보이는 라오스에서 양육자들이 자녀의 학교준비에 대한 자신의 역할을 어떻게 인지하는지에 대해서는 알려진 바가 없다. 따라서 이 연구는 질적 분석을 통해 라오스의 가족 맥락에서 학교준비를 연구하는 것에 목적을 두고 있다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1. 라오스 양육자의 인식에 근거하여 그들에게 학교준비란 무엇을 의미하는가?
2. 라오스 양육자는 어떻게 자녀의 학교준비 향상을 도모하는가?
이 연구를 위해서, 자녀의 첫 번째 학교를 위한 준비를 경험했던 양육자들 총 34명이 8개의 포커스 그룹 인터뷰에 참여하였다. 이 연구의 결과는 선행연구에서 나타난 학교준비의 세 가지 측면에 근거하여 세 개의 주제로 구분될 수 있다. 또한 양육자들의 이야기를 통해서 다음과 같은 부제들이 만들어졌다: (1) 아동의 준비: 신체적, 사회-정서적, 인지적 준비가 되어있는 아동이 학교에 대한 준비가 되었다는 것; (2) 학교의 준비: 학교준비는 양육자 본인이 아닌 학교와 교사의 영향을 받는다는 생각에서 비롯된 양육자들의 기대감과 학교준비 간의 부조화; (3) 가족의 준비: 각 포커스 그룹의 양육자들은 일상생활 속에서 자녀에 대한 개입의 정도가 다르다는 것이 연구의 결과는 라오스의 교사, 아동 전문가, 정책 전문가들이 다른 그룹을 위한 어린 아이들의 학교준비에 대한 그들의 이해를 도우면서 구체적인 양육 프로그램을 설계하는 데 시사점을 줄 수 있다. 후속 연구로 학교준비와 관련하여 교사, 학교장, 정책입안자에 특히 집중하기를 제언하는 바이다.
-
dc.description.tableofcontentsTable of Contents
ABSTRACT i

I. INTRODUCTION 1

II. REVIEW OF LITERATURE 7
1. School System in Lao PDR 7
2. School Readiness 9
2.1 Definition of School Readiness 9
2.2 Families Readiness for School 12
3. Parents Perceptions, Involvement and Influences on School Readiness 15
4. School Readiness and Home Literacy Environment 20

III. RESEARCH QUESTIONS AND DEFINITION OF KEY TERMS 25
1. Research Questions 25
2. Definition of Key Terms 25

IV. METHODS 27
1. Researchers Subjectivity 27
2. Research Design 28
3. Participants 29
4. Procedures 33
5. Data Analysis 35

V. RESULTS 37
1. Ready Children: Children are Ready When They are: 39
1) Physically Ready 39
2) Socially and Emotionally Ready 41
3) Cognitively Ready 42
2. Ready School: Mismatch between Caregivers Expectations and School Readiness 45
1) Readiness is Teachers Responsibility 45
2) School is not Ready for Children 48
3) School Choice Depends on Family Resources 49
3. Ready Family: Different Voices, Different Involvement 51
1) Promoting Readiness through Daily Routines 51
2) Too Young to Read 55
3) The Role of Family Members on School Readiness 58

VI. DISCUSSION 62
1. Conclusion 62
2. Limitations and Contribution 67

REFERENCES 69

APPENDIX 80

ABSTRACT IN KOREAN 86
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectSeoul National University library-
dc.subject.ddc649-
dc.titleFamilies Perceptions and Involvement in School Readiness in Lao PDR-
dc.title.alternative학교준비에 대한 라오스 가족의 인식과 참여-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthor봉사이야-
dc.contributor.department생활과학대학 아동가족학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2019-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000156865-
dc.identifier.holdings000000000040▲000000000041▲000000156865▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share