Publications

Detailed Information

루토스와프스키의 《두 대의 피아노를 위한 파가니니 주제에 의한 변주곡》(1941)에 나타나는 장단조 체계와 근현대 화성의 결합에 대한 고찰

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

장아름

Advisor
전상직
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
파가니니루토스와프스키이질적 양식근현대 화성
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2019. 8. 전상직.
Abstract
파가니니(Niccolò Paganini, 1782–1840)의 《바이올린을 위한 카프리스 제24번》(24 Caprices for Solo Violin Op. 1)(1805)의 주제는 단순하면서도 명확한 화성적 배경으로 인한 인지의 용이성 및 풍부한 변주 가능성으로 인하여 후대의 여러 작곡가가 이를 주제로 한 변주곡을 작곡하였다.
루토스와프스키(Witold Lutosławski, 1913–1994)의 《두 대의 피아노를 위한 파가니니 주제에 의한 변주곡》(Variations on a Theme by Paganini for two pianos)(1941) 은 이 주제에 의한 다른 작곡가들의 변주곡과는 달리 화성적 기능의 확대 적용, 화성적 배경으로부터의 부분적 일탈, 화음의 음향적 취급 등 장단조 체계에 국한되지 않는 다양한 화성어휘를 활용하였다. 이러한 이질적 양식, 즉 장단조 체계에 의한 주제와 근현대 화성어휘의 결합은 필연적으로 부조화를 야기할 수밖에 없으나 루토스와프스키가 이 작품에서 이를 구체적으로 어떻게 극복하였는지 살펴보았다.
The theme of 《24 Caprices for Solo Violin Op. 1》(1805) by Niccolò Paganini (1782–1840) has been chosen for variations by numerous later composers, not only because of the themes recognition, simplicity and clear harmonic background, but also its abundant possibilities for variations.
Distinct among variations of Paganinis themes by other composers, 《Variations on a Theme by Paganini for two pianos》 (1941) by Witold Lutosławski (1913–1994) shows extended harmonic functions, partial deviation from the harmonic background, and employment of chords as sound mass. This study will examine in detail how despite the disparate styles of a tonally based theme and modern harmonic language, which would suggest an inevitable incongruity, Lutosławski was able to manage these elements in this piece.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161533

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158302
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share