Publications

Detailed Information

배회하는 어머니 : Wandering Mothers: A Study of Charlotte Smith and William Wordsworth's Mother Speaker
샬롯 스미스와 윌리엄 워즈워스의 어머니 화자 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

반주리

Advisor
한서린
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
샬롯 스미스윌리엄 워즈워스『망명자들』어머니 화자낭만주의 시인공화주의 어머니담화적 공간
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :인문대학 영어영문학과,2019. 8. 한서린.
Abstract
이 논문의 목적은 샬롯 스미스와 윌리엄 워즈워스 시에 드러난 어머니 화자의 재현 양상을 살피는 데 있다. 지금까지 낭만주의 시 연구사에서 스미스의 『망명자들』 속 화자는 모든 것을 통제하려는 주체로 알려진 워즈워스식 시인 화자의 전신(前身)으로 이해되어왔다. 하지만 『망명자들』의 화자는 그런 자기 중심적인 워즈워스식 시인 화자와는 다른 성격을 띠며, 오히려 워즈워스가 『여성 부랑자』와 「미친 어머니」에서 그려낸 어머니 화자와 유사성을 보인다. 이 논문은 두 시인의 어머니 화자는 시인 화자의 통제력에 길항하는 힘을 드러낸다고 주장한다. 18세기 후반 영국 사회에서 여성에게 기대하는 행동 양식이 공화주의적 가족의 이상에 부합하는 좋은 어머니가 되는 것일 때, 두 시인의 어머니 화자는 우선 그 역할을 적극적으로 활용하여 전에는 갖지 못한 발언권을 얻는다. 발언권을 얻은 어머니 화자는 공화주의 어머니상 이면의 소외된 어머니들을 위한 일시적이지만 강력한 담화적 공간을 보여준다.
1장에서는 『망명자들』의 화자가 자신을 어머니로 정체화하는 이유를 규명한다. 먼저 당대 부르주아 여성을 중심으로 담론화된 어머니의 의무를 살펴보고, 이를 스미스 화자의 자기 인식에 대한 이해의 바탕으로 삼는다. 여성이 정치 문제에 대해 발언하는 것은 사적 영역에서 지켜야 할 여성의 의무를 지키지 않아 비난의 이유가 될 때, 스미스의 어머니 화자는 자신이 헌신적인 어머니임을 내세우면서 이런 비난으로부터 자신을 옹호하고 목소리를 지킨다. 발언권을 얻은 화자는 다른 어머니들을 재현하면서 어머니의 의무를 탈신비화 하는 데까지 나아간다.
2장에서는 『여성 부랑자』와 「미친 어머니」에 재현된 어머니 화자의 이야기와 노래가 각 작품에 제시된 시인 화자의 통제에서 벗어나는 양상을 살펴본다. 이는 여성 인물들이 남성 서술자의 말과 경험을 통해서만 대리적으로 살던 시적 공간에서 이루어진 여성 화자의 목소리에 대한 탐구이다. 『여성 부랑자』에서는 어머니 화자의 과거 이야기를 통해 이 화자의 삶이 어떻게 구성되어왔는지 살핀다. 세 아이가 살아있었을 때, 어머니 화자는 이 아이들과 자신의 생계를 책임지기 위해 노동과 소유의 주체로 스스로를 재현한다. 하지만 이들이 죽었을 때 화자 삶을 구성하던 큰 부분이 상실되어 화자가 이전과 같을 수 없음을 드러낸다. 「미친 어머니」에서는 미친 어머니의 머리 속에서 만들어지는 담화적 공간을 탐구한다. 미친 어머니가 상상으로 메우는 것들은 여성 부랑자의 화자가 메우지 못한 상실의 문제와 닿아있다. 그는 죽은 아이를 담화적으로 살리는 방식으로 자신이 느끼는 결핍을 일시적으로 해소한다. 이는 어머니의 열정을 추적하면서 무뎌진 감각력을 회복할 수 있는 도덕적 방법을 모색했던 워즈워스의 시적 기획에 부합하지 않는 목소리이다. 어머니 화자가 만든 담화적 공간은 일시적이고 때로는 자폐적이라고도 할 수 있지만, 타인의 해석 밖에 머무는 시공간을 구현한다는 데 의의가 있다.
This thesis serves to explore the representation of mother speakers in the poems of Charlotte Smith and William Wordsworth. Studies in Romantic poetry have, until now, understood the speaker of The Emigrants to be a precursor to the Wordsworthian poet speaker who strives to take control. Yet, the speaker represented in The Emigrants clearly deviates from such prototype of self-centeredness; rather, she bears more similarities with the mother speakers of Female Vagrant and The Mad Mother. This thesis argues that the mother speakers in the works of these two Romantic poets seek to resist the controlling power of the poet speaker. Considering that the Republican ideals of family in 18th century England required women to be good mothers, the mother speakers actively use their prescribed roles to acquire articulation. Their voice consequently opens up a momentary yet powerful discursive space for those mothers who depart from the cult of Republican motherhood.
Chapter 1 clarifies why the speaker of The Emigrants defines herself as a mother. Looking into the duties of mothers, a discourse that has been formed mainly among bourgeosie women of the time, this chapter establishes this as the basis for understanding Smiths self-recognition. Because women who expressed their opinions on political matters were criticized for their neglect of womens duties in the private sphere, Smith guards herself from such criticism and preserves her voice by foregrounding her role as a dutiful mother. Having obtained voice, the speaker reenacts the experiences of mothers, going so far as to demystifying their given roles.
In Chapter 2, I examine the ways in which the mother speakers voiced in Female Vagrant and The Mad Mother escape the poet speakers control through their stories and songs. This chapter is a study on the female speakers voice within a poetic space where women have only been indirectly represented through male experience and speech. The past experiences of the mother speaker in Female Vagrant tell us how her life has been formed. When her three children were yet living, the mother speaker is portrayed as a subject of labor and ownership, striving to earn a living for herself and her children. The immeasurable loss she experiences with her childrens death suggests that the speaker cannot lead the same life. In The Mad Mother, I explore the discursive space formed within the mind of the mad mother. Her insanity allows her to disavow her childs death, discursively saving her deceased child however momentarily. Thus, her voice becomes a transgressive power that resists Wordsworths poetic endeavors to track maternal passion as a moral means to restore his otherwise blunted sense. While this discursive space that the mother speaker conjures up is transient and autistic, it is nonetheless meaningful in that it remains outside of normative interpretation.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161607

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157821
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share